Coffey Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Kan noen forklare meg veldig enkelt hvorfor NRK har lov til å ha sponsorer på sportsprogrammer, til tross for at reklame ellers er forbudt? Har loven virkelig et skille mellom reklame og sponsorer? Og hvorfor kun på sportsprogrammer? Jeg fant dette på Medietilsynet.no, men jeg føler ikke at det forklarer det veldig godt. Etter kringkastingsloven kan ikke NRKs virksomhet finansieres ved reklame i NRKs allmennkanaler. Etter loven er det et klart skille mellom reklame og sponsing av program. Dette er forklaringen på at det kan forekomme "sponseplakater" på NRK, fordi NRK har lov til å motta sponsorbidrag (men med visse begrensninger). 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Som det fremgår av det du siterer, sponsing er ikke reklame i lovens øyne. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det må da kjunne gå an å sponse NRK uten at en MÅ reklamere for seg foran hvert program.. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kan noen forklare meg veldig enkelt hvorfor NRK har lov til å ha sponsorer på sportsprogrammer, til tross for at reklame ellers er forbudt? Veldig enkelt: Fordi at ellers hadde ikke NRK hatt råd til de store sportssendingene. De hadde havnet på kommersielle kanaler, og NRK hadde mistet seere. Eventuelt måtte lisensen vært skrudd opp til uakseptable høyder. (Spesielt gitt at ikke alle ser på sport.) Dagens regjering ønsker å beholde NRK som statskanal (de fleste andre partiene også, bortsett fra FrP), og da må de kompromisse på inntektssiden. Sponsorene var et slikt komromiss. Geir 3 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvis jeg sender av gårde et foton og aldri observerer det igjen, får jeg da, bare ved å sende det ut, noen informasjon om dets polarisering eller andre egenskaper? Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvordan fungerer konseptet Statoilkoppen? Fyller man koppen selv først og går deretter til kassen for å vise lokk/oblat eller går man til kassen først og fyller etterpå/betjeningen fyller for deg? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Tror at det vanlige er å gå inn og fylle på selv, så glise litt dumt til betjeningen på veien ut, samtidig som du prøver å holde koppen godt synlig for de som jobber der. 3 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det baserer seg på tillit til en viss grad. De går nok og ser etter rette fargen osv innimellom. Lenke til kommentar
''' Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvis jeg sender av gårde et foton og aldri observerer det igjen, får jeg da, bare ved å sende det ut, noen informasjon om dets polarisering eller andre egenskaper? Med en laser får du fotoner med kjent fase og bølgelengde, men jeg tviler på at det er mulig å sende ut ett enkelt foton med en laser da teknologien er basert på å, billedlig talt, "klone" fotoner. Så er det dette med å definere "observasjon" da. En laser som sender ut polarisert lys må bruke en eller annen form for polarisasjonsfilter, og dette er helt likeverdig med en bevisst observasjon eller måling i kvantemekanikken. Hvis fotonet er sammenfiltret med et annet kan du for så vidt få informasjon om det ene ved å gjøre en måling av det andre, men man kan jo argumentere for at de filosofisk sett er en og samme partikkel. Så det blir et definisjonsspørsmål på flere måter. Kanskje loven om bevaring av bevegelsesmengde gjør at du kan få noe informasjon fra f.eks en radioaktiv kjerne som sender ut et gammafoton. Vet ikke hvordan reglene er for antall fotoner som sendes ut osv, men hvis det er mulig at kun ett foton sendes ut må jo kjernen sendes i motsatt retning av fotonet. I så fall kan du regne ut bevegelsesmengden og energien til fotonet ved å måle bevegelsesmengden og den kinetiske energien til kjernen. Men da må jeg igjen understreke at jeg ikke aner om fysikkens lover tillater dette. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Er det mulig å få sitt genomenet kartlagt, eller er dette forsatt utilgjengelig for vanlige menensker, eventuelt er det en dyr affære? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Når naboen fyrer i gang sin MC så blir mine TV signaler påvirket, å TV bildet blir hakkete. Hvorfor skjer dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Typisk radiostøy som sendes ut fra tenningsanlegget på motoren, plukkes opp av TV antennen og forstyrrer det regulære signalet. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Er det ikke noen regler ang. radiostøy fra kjøretøy? Endret 28. mai 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 For NYE kjøretøy er det strenge regler. I gamle dager var de fleste regler snillere, så når en gammel MC kjører forbi, forstyrrer det TV'en. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Så det er ikke noe som hindrer folk i gamle kjøretøy å "jamme" tv-sendinger. Dårlig. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvordan fungerer konseptet Statoilkoppen? Fyller man koppen selv først og går deretter til kassen for å vise lokk/oblat eller går man til kassen først og fyller etterpå/betjeningen fyller for deg? Bare gå inn og fyll koppen. Den oblaten du klistrer på er for tilbud og slikt. At noe blir billigere dersom du har koppen. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg trodde at hvis man drev forretning i Norge så var man nødt til å ta imot kontantbetaling dersom kundene ønsker dette? Opp til et visst nivå (20 per valør eller noe). Stemmer ikke dette? Ser Fresh Fitness ikke bruker kontanter i noen av sine filialer: http://freshfitness.no/faq Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Finansavtaleloven § 38. Oppgjørsmåte (1) Betaling kan foretas ved overføring av beløpet til mottakerens konto med mindre annet er avtalt eller mottakeren har bedt om utbetaling med kontanter. (2) Mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten, dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren. (3) En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren. Norske mynter og sedler er tvungne betalingsmidler i Norge. Jeg skjønner at noen, særlig i belastede strøk, vil unngå kontantbeholdning, men inntil videre er man altså nødt til å ta dem imot. De vil kanskje ikke bruke penger på et cashguard-system. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Virker nesten som om sedler og mynter er i ferd med å dø ut. Jeg var i forrige uke på en bensinstasjon ganske tidlig på morgenen å fylte med vilje for 405kr for å få vekslepenger til parkering. Fyren i kassa virket nesten sur på meg der han måtte gi meg 100kr i veksel tilbake, fordi han ikke hadde mynter i kassa. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå