Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg veldig enkelt hvorfor NRK har lov til å ha sponsorer på sportsprogrammer, til tross for at reklame ellers er forbudt? Har loven virkelig et skille mellom reklame og sponsorer? Og hvorfor kun på sportsprogrammer?

 

Jeg fant dette på Medietilsynet.no, men jeg føler ikke at det forklarer det veldig godt.

 

Etter kringkastingsloven kan ikke NRKs virksomhet finansieres ved reklame i NRKs allmennkanaler. Etter loven er det et klart skille mellom reklame og sponsing av program. Dette er forklaringen på at det kan forekomme "sponseplakater" på NRK, fordi NRK har lov til å motta sponsorbidrag (men med visse begrensninger).
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg veldig enkelt hvorfor NRK har lov til å ha sponsorer på sportsprogrammer, til tross for at reklame ellers er forbudt?

Veldig enkelt: Fordi at ellers hadde ikke NRK hatt råd til de store sportssendingene. De hadde havnet på kommersielle kanaler, og NRK hadde mistet seere. Eventuelt måtte lisensen vært skrudd opp til uakseptable høyder. (Spesielt gitt at ikke alle ser på sport.)

 

Dagens regjering ønsker å beholde NRK som statskanal (de fleste andre partiene også, bortsett fra FrP), og da må de kompromisse på inntektssiden. Sponsorene var et slikt komromiss.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg sender av gårde et foton og aldri observerer det igjen, får jeg da, bare ved å sende det ut, noen informasjon om dets polarisering eller andre egenskaper?

 

Med en laser får du fotoner med kjent fase og bølgelengde, men jeg tviler på at det er mulig å sende ut ett enkelt foton med en laser da teknologien er basert på å, billedlig talt, "klone" fotoner. Så er det dette med å definere "observasjon" da. En laser som sender ut polarisert lys må bruke en eller annen form for polarisasjonsfilter, og dette er helt likeverdig med en bevisst observasjon eller måling i kvantemekanikken.

 

Hvis fotonet er sammenfiltret med et annet kan du for så vidt få informasjon om det ene ved å gjøre en måling av det andre, men man kan jo argumentere for at de filosofisk sett er en og samme partikkel. Så det blir et definisjonsspørsmål på flere måter.

 

Kanskje loven om bevaring av bevegelsesmengde gjør at du kan få noe informasjon fra f.eks en radioaktiv kjerne som sender ut et gammafoton. Vet ikke hvordan reglene er for antall fotoner som sendes ut osv, men hvis det er mulig at kun ett foton sendes ut må jo kjernen sendes i motsatt retning av fotonet. I så fall kan du regne ut bevegelsesmengden og energien til fotonet ved å måle bevegelsesmengden og den kinetiske energien til kjernen. Men da må jeg igjen understreke at jeg ikke aner om fysikkens lover tillater dette.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer konseptet Statoilkoppen? Fyller man koppen selv først og går deretter til kassen for å vise lokk/oblat eller går man til kassen først og fyller etterpå/betjeningen fyller for deg?

 

Bare gå inn og fyll koppen. Den oblaten du klistrer på er for tilbud og slikt. At noe blir billigere dersom du har koppen.

Lenke til kommentar

Finansavtaleloven

§ 38. Oppgjørsmåte

(1) Betaling kan foretas ved overføring av beløpet til mottakerens konto med mindre annet er avtalt eller mottakeren har bedt om utbetaling med kontanter.

(2) Mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten, dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.

(3) En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

Norske mynter og sedler er tvungne betalingsmidler i Norge. Jeg skjønner at noen, særlig i belastede strøk, vil unngå kontantbeholdning, men inntil videre er man altså nødt til å ta dem imot. De vil kanskje ikke bruke penger på et cashguard-system.

Lenke til kommentar

Virker nesten som om sedler og mynter er i ferd med å dø ut. Jeg var i forrige uke på en bensinstasjon ganske tidlig på morgenen å fylte med vilje for 405kr for å få vekslepenger til parkering. Fyren i kassa virket nesten sur på meg der han måtte gi meg 100kr i veksel tilbake, fordi han ikke hadde mynter i kassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...