Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Snedig spørsmål: Vanlige vannklosett er bygget opp med en trykkfrivanntank. Hvorfor? Hadde det ikke vært ørten ganger smartere å ha en trykktank for å bevare det trykket som fins i rørene og ha dyser som virkelig spyler sidene i doen ren? Den slappe bekken som renner i vanlige doer gjør jo den ekle dobørsten nærmet uunnværlig. Hver gang man slipper å bruke børsten er en seier!

 

Apropos det med klosetter: I amerika la jeg merke til at vannstanden i klosettene va mye høyere enn klosetter her. De var fyllt opp ganske høyt, slik at prompen alltid gikk rett ned i vannet, og ikke klinte seg opp på sidene. Virket mye smartere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig spørsmål: Vanlige vannklosett er bygget opp med en trykkfri vanntank. Hvorfor? Hadde det ikke vært ørten ganger smartere å ha en trykktank for å bevare det trykket som fins i rørene og ha dyser som virkelig spyler sidene i doen ren? Den slappe bekken som renner i vanlige doer gjør jo den ekle dobørsten nærmet uunnværlig. Hver gang man slipper å bruke børsten er en seier!

Kanskje fordi trykket vil falle enormt fort med mindre du f.eks. har en fjerdedel av tanken fyllt med luft. Det er helt sikkert mulig, men da kan man stå igjen med en sprut opp fra toalettet. Om en drittflekk er nokså hard, kan den forandre sprutens retning ut av doen og grise både deg selv og gulvet.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på en trykktank med membran eller belg for oppbevaring av luft. Lukket, men ekspanderbart og komprimerbart. Omtrent som sprayboksene med barbergel fungerer. Drivgassen er separat fra gelen, adskilt med en plastmembran. Dysene kan designes for både riktig retning og vannmengde til å unngå sprut på gale plasser.

Lenke til kommentar

Joda, men jeg mener at hvis det er en drittflekk nede langs vannlinjen, og man spyler på denne med høyt trykk; hvis den er tilstrekkelig hard og sitter godt fast i skålen, kan strålen fra dysene som spyler nedover og korrekt rettet for å unngå sprut, treffe dritten og bli deflektert oppover og ut av skålen og søle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En bekjent har en dass hjemme der du slipper å berøre en stang, snor eller knapp oppå cisternen.

I stedet har den en fotocelle, omtrent som vannkranene på toalettet på Gardermoen.

Du veiver bare hånda over fotocella, så spyler dassen ned uten at du må ta i den.

 

Vet ikke hva som driver mekanismen. Om du må bytte batteri regelmessig, om det går på strømnettet, eller om den har en liten, innebygget turbin som lager strøm til et batteri av vanntrykket når cisterna fylles. Har ikke peiling. Men jeg tipper den spiser batterier...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men tror nesten jeg må teste høytrykksdo i praksis over en periode før jeg gjør meg opp en mening om det er noe reelt problem.

Ja, jeg har egentlig troen på ideen. Synes dokost er en helt idiotisk og uhygienisk løsning på drittflekker. Det er tilnærmet umulig å ikke få drypp på gulvet og kanten av doen når man er ferdig med vaskingen. Dessuten er det noe av det mest ufyselige man kan tenke seg som samles opp i bunnen av dokostholderen.

 

 

Det har vel noe med å gjøre at vannet er lagret bak, og siden toalett vanligvis er 'mekaniske', og ikke elektriske, blir det enklere designmessig å plassere det bak. Vaske hendene må du gjøre uansett.

Ja, men jeg tror det enkelt kan la seg gjøre mekanisk. Man trenger ingen elektronikk, kun en tank som tømmes helt for vann når man trekker ned og fylles med luft, som så forsegles og fylles med så mye vann at trykket er det samme som vanntrykket, normalt 4 bar overtrykk. Da vil nok trykket være stort nok til at størstedelen av vannet kommer ut med såpass høyt trykk at det gir god effekt, og trykket vil falle ned mot atmosfærisk trykk igjen når de siste dråpene tømmes.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Jeg tenker på en trykktank med membran eller belg for oppbevaring av luft. Lukket, men ekspanderbart og komprimerbart. Omtrent som sprayboksene med barbergel fungerer. Drivgassen er separat fra gelen, adskilt med en plastmembran. Dysene kan designes for både riktig retning og vannmengde til å unngå sprut på gale plasser.

Tenker økt fare for lekkasjer og vedlikehold.

 

Den akkumulatoren må etterfylles for ikke å miste trykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker man fremdeles dasspapir? Å tørrvaske ræven virker da helt ulogisk.

 

I Japan er de fleste toaletter, også i private hjem, utstyrt med en lunken vannstråle og dertil hørende tørking via lunken luft i stedet for toalettpapir. Man utløser rengjøringen mens man sitter og reiser seg først når man er ren og tørr.

 

geberit-shower-toilet-balena-5.jpg

 

Hvis norske forbrukere hadde tatt i bruk dette så ville det nok tatt veldig kort tid før toalettpapirtørking hadde vært en saga blott.

Lenke til kommentar

 

 

I Japan er de fleste toaletter, også i private hjem, utstyrt med en lunken vannstråle og dertil hørende tørking via lunken luft i stedet for toalettpapir. Man utløser rengjøringen mens man sitter og reiser seg først når man er ren og tørr.

 

geberit-shower-toilet-balena-5.jpg

 

Hvis norske forbrukere hadde tatt i bruk dette så ville det nok tatt veldig kort tid før toalettpapirtørking hadde vært en saga blott.

 

Jeg er klar over at det eksisterer. Østen har også lange tradisjoner for bruk av bidéer som gir ca samme effekt.

 

Spørsmålet var hvorfor vi i vesten fremdeles holder på med papir.

Er det så skummelt eller tabu å gå nye veier på toalettet?

Lenke til kommentar

Ikke for å spore av toalettdiskusjonen, men selv om en trykkfri vanntank kanskje er litt utdatert etter dagens standard så tror jeg at vi kommer til å se slike en stund framover.

 

Nanobelegg er godt på vei og gjør det mulig å ha overflater som ikke lar møkk feste seg på. Er doskålen dekket med nanopartikler så er det ikke behov for å spyle noe hardere enn idag for at det skal bli helt rent. Jeg ser på dette som en mer appellerende løsning enn å kombinere doen med en høytrykkspyler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...