Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnstoffet karbon kan kombineres med seg selv og andre grunnstoff til langt flere forbindelser/molekyler enn noe annet kjent grunnstoff. Derfor er karbonforbindelser det mest opplagte valget for livsformer også på andre kloder.

 

Å spekulere i silisiumbaserte livsformer (eller livsformer basert på andre grunnstoff) er derfor nettopp det, rene spekulasjoner. Og ganske usannsynlig.

 

silicon = silisium (bergarten kvarts er silisiumdioksid)

Silicon Valley = Silisiumdalen

silicone = silikon (puppegummi)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nuvel, "godt" og "godt". Det er vel ikke særlig godt vitenskapelig demonstrert.

Det er ikke karbonbaserte utenomjordiske livsformer heller. :p

Det sagt heller jeg mot at silisiumbasert liv er usannsynlig. Det er ikke akkurat noen mangel på silisium her nede, uten at det hjalp så mye.

Edit: Steinalderen var såklart kjekk å ha.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Grunnstoffet karbon kan kombineres med seg selv og andre grunnstoff til langt flere forbindelser/molekyler enn noe annet kjent grunnstoff. Derfor er karbonforbindelser det mest opplagte valget for livsformer også på andre kloder.

 

Å spekulere i silisiumbaserte livsformer (eller livsformer basert på andre grunnstoff) er derfor nettopp det, rene spekulasjoner. Og ganske usannsynlig.

 

silicon = silisium (bergarten kvarts er silisiumdioksid)

Silicon Valley = Silisiumdalen

silicone = silikon (puppegummi)

 

Litt info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothetical_types_of_biochemistry#Other_exotic_element-based_biochemistries

Lenke til kommentar

Det er ikke karbonbaserte utenomjordiske livsformer heller. :p

Det sagt heller jeg mot at silisiumbasert liv er usannsynlig. Det er ikke akkurat noen mangel på silisium her nede, uten at det hjalp så mye.

Edit: Steinalderen var såklart kjekk å ha.

Helt enig. Dette er et godt poeng som mange ikke tenker så mye over, tror jeg - det virker iallfall som at en del tror at silisium er et godt alternativ til karbon pga. nærhet i periodesystemet, men så enkelt er det jo egentlig ikke. Som det står i en fysikkbok jeg har: «We should not overemphasize the similiarity of the bonding of carbon and silicon. Carbon gives biology, but silicon gives geology and semiconductor technology.»

 

Alternativt kan man jo bare tenke på forskjellen mellom CO2 (gass) og SiO2 (kvarts/sand).

Lenke til kommentar

Det er ikke karbonbaserte utenomjordiske livsformer heller. :p

Det sagt heller jeg mot at silisiumbasert liv er usannsynlig. Det er ikke akkurat noen mangel på silisium her nede, uten at det hjalp så mye.

Edit: Steinalderen var såklart kjekk å ha.

Det er så klart ingen kvalitativ forskjell mellom utenomjordisk liv og jordisk liv, må man gå ut fra. Så muligheten for karbonbasert liv er enormt godt dokumentert. Derimot har vi ikke (etter populære definisjoner) funnet tilstrekkelig evidens for muligheten for annen type liv. Det virker som du og andre forsåvidt er enig i at dette også gjelder silisiumbasert liv.

Lenke til kommentar

Mulig han rotet litt i ressonementet, men jeg har lest at rotasjonstiden til jorda er endret på grunn av demninger. Demninger har temmelig stor masse sammenlignet med alternativet, at det renner ut i sjøen og fordeler seg rundt planeten. Demningene ligger i gjennomsnitt nærmere polene enn det massen ville gjort om den havnet i sjøen. Man får samme effekt som når en kunstskøyteløper tar en piruett og trekker inn armene. Jorda roterer raskere. Men selv om det er temmelig mye masse i alle jordas demninger blir det lite sammenlignet med jordas totale masse. Derfor blir også påvirkningen temmelig liten. Jeg husker ikke det konkrete tallet, men det var snakk om nanosekunder i løpet av et år eller noe sånt. Nok til at det er målbart med atomur.

 

Konkret beregning: Three Gorges dam i Kina har et tyngdepunkt "nært" ekvator og sakker ned jordrotasjonen med 60 nanosekunder per døgn. Jordas poler (rotasjonsakse?) vil flyttes ca 2 cm.

 

Nå var det vel også påvist at rotasjonshastigheten ble påvirket etter det store jordskjelvet i Thailand for andel år siden.

Siden jorden senker hastigheten over tid så hvilken retning påvirker vi den når slike ting skjer ?

Lenke til kommentar

Nå var det vel også påvist at rotasjonshastigheten ble påvirket etter det store jordskjelvet i Thailand for andel år siden.

Siden jorden senker hastigheten over tid så hvilken retning påvirker vi den når slike ting skjer ?

Demninger gjør at masse flyttes lengre unna sentrum, så det reduserer rotasjonshastigheten. Hvordan et jordskjelv påvirker rotasjonshastigheten kan jeg ikke svare på fordi jeg ikke vet hvordan skjelvet forflytter masse. Men hvis skjelvet fører til at masse flyttes bort fra sentrum reduseres rotasjonshastigheten. Hvis det fører til at masse flyttes mot sentrum øker rotasjonshastigheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du kan prøve det selv ganske lett faktisk. Det eneste du trenger er en barbermaskin, en miksmaster og en kattunge. Klipp av håret på kattungen, putt den nakne kattungen i miksmasteren og skru så på miksmasteren.

 

Syke jævel :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...