Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du linket til er en tariffavtale som har minstelønn, som gjelder for en bestemt gruppe. Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge.

Ikke helt korrekt. Linken går til en forskrift om allmengjøring av en del tariffavtaler. Det betyr at lønnsatsene i tariffavtalen gjelder for ALLE som jobber i tariffområdet til de aktuelle avtalene. De allmenngjorte avtalene er bl.a i byggebransjen, verftsindustrien og renholdsbransjen. Ergo er det minstelønn i disse bransjene. Det er ikke noen lovfestet minstelønn som gjelder for alle i Norge, lsik de har med minumum wage i USA. Endret av Kaplan
Lenke til kommentar

Med unntak av nokre få yrkesgrupper som har avtalefesta minstelønn så er all lønn basert på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

 

Reint praktisk sett så finnes det ei grense for kor lav lønn arbeidsgiver kan gi, då alle arbeidstakere har rett på ei anstendig lønn. Så dersom ein arbeidsgiver driver med det som ein kallar "sosial dumping" så vil arbeidstilsynet kunne gripe inn.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer måker å bli gravide når de har sex ved at gutten står på ryggen og flakser med vingene?

Jeg mener, hvor lang penis har egentlig en måke??

De har ingen i det hele tatt. De bare tømmer seg i nærheten av hunnens åpning, og derfra trekkes det opp i hunnens eggleder. Flaksingen er nok bare et forspill, de legger seg ned når befruktningen skal skje for å øke treffsikkerheten, antar jeg.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tyngdekraften på jorden blir jo påvirket av tyngdekraften til både solen og månen. Det jeg lurer på er om når det er fullmåne, vil jeg da kunne hoppe noe høyere enn når hverken solen eller månen er "oppe på himmelen"? Vet det i såfall vil være snakk om marginale forskjeller, men om det er en forskjell i det hele tatt er det jeg er litt nyskjerrig på.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar

Tyngdekraften på jorden blir jo påvirket av tyngdekraften til både solen og månen. Det jeg lurer på er om når det er fullmåne, vil jeg da kunne hoppe noe høyere enn når hverken solen eller månen er "oppe på himmelen"? Vet det i såfall vil være snakk om marginale forskjeller, men om det er en forskjell i det hele tatt er det jeg er litt nyskjerrig på.

 

Fullmånen har samme masse som nymånen.

 

Edit: Leste spørsmålet ditt galt, mener at det har en marginal effekt, som er umulig å merke for et menneske.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Tror ikke at noen måler noe mer nøyaktig enn ned til centimeternivået i høydehopp og effekten av måne- eller solplasseringen kan i praksis neglisjeres.

 

Selvfølgelig kan du være så uheldig at det er 1 nanometer som avgjør om du kommer deg over eller ikke, men det skjer neppe særlig ofte.

Lenke til kommentar

Fullmånen har samme masse som nymånen.

 

Edit: Leste spørsmålet ditt galt, mener at det har en marginal effekt, som er umulig å merke for et menneske.

 

Beklager her mente jeg å skrive Solformørkelse og ikke Fullmåne! Tenker dog mer på at både månen og solen trekker tyngdekraften på vår side av jorden(hvor Norge befinner seg). Mens det har motsatt effekt i f.eks. Australia?

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...