Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

 

Hvordan fungerer placebo rent fysiologisk? Jeg vet at placebo kan fungere selv om "pasienten" vet at det ikke er ordentlig medisin, så jeg har gjort det til en vane å spise en gulrot og late som om det er medisin dersom jeg har noen småproblemer jeg vil lindre, som muskelsmerter eller litt mild fyllesyke. Og det funker bra selv om gulroten i seg selv selvsagt ikke hjelper. Det jeg synes er rart er at jeg ikke klarer å få placebo til å funke bare ved ren tankekraft, det funker bare hvis jeg spiser noe sunt og later som om det hjelper.

 

Jeg regner med at placebo virker på meg ved at noe i hjernen min trigger noen signalmolekyler i kroppen som får immunforsvaret mitt til å "jobbe litt hardere," men nøyaktig hvordan får man denne prosessen til å starte? Jeg vet jo godt at en gulrot i utgangspunktet fungerer like dårlig som å "tenke seg frisk" dersom jeg vil lindre en senebetennelse for eksempel. Men i praksis fungerer det første mye bedre for meg enn det andre.

Placebo ser ut til å være en ganske komplisert greie. Det ser ut til å kunne sette i gang utskillelsen av hormoner og opioider. Placebo kan muligens også sette i gang enten det sympatiske eller parasympatiske nervesystemet. Du har også forventningseffekter og læringseffekter. En person som har tro på at noe funker, vil subjektivt oppfatte at vedkommende blir friskere (sannsynligvis vil denne personen ikke "objektivt" bli friskere). Når man blir behandlet med placebo, aktiveres belønningskretser i nucleus accumbens, noe som tyder på en læringskomponent. Å drikke koffeinfri kaffe vil øke sympatisk aktivering, og alkoholfritt øl vil redusere motorisk fungering. Man kan dermed kombinere smertestillende med en placebo, og bruke klassisk betinging for å lære å forvente effekt av placebo, slik som pavlovs hunder. Ganske kult.

 

Det finnes også måter placebo ikke egentlig funker. En vanlig statistisk forklaring er regresjon mot gjennomsnittet (folk er sykest når de drar til legen / deltar i forskning -- blir naturlig bare bedre). En annen forklaring er at det rett og slett skyldes feilrapportering; at ingenting har endret seg, heller ikke subjektivt, men pasienten blir ledet til å rapportere en endring fordi vedkommende har hørt at det skal bli bedre. Tross alt er det ikke lett å måle subjektive opplevelser, og vi kjenner ikke til alt som påvirker rapporteringen.

Lenke til kommentar

Det et mulig å spise så mye at det blir rift i magesekken. Da vil magesyre lekke ut og eventuelt drepe deg. Men, jeg tror at du i de fleste tilfeller ville kastet opp lenge før du klarte å trykke deg så full.

 

Til noe annet. Påstand: Det er mindre risiko tilknyttet det å være selvstendig næringsdrivende i Norge enn det er i andre land, på grunn av sikkerhetsnettet lagt til grunne av staten.

 

Ville du vært enig? Ja, nei - hvorfor?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Hva skjer om man spiser til man kanskje dør? Hvordan går prosessen, og hva er det som skjer?

 

Jeg vil tro at kroppen har det med å kaste opp som en forsvarsmekanisme.

 

En annen ting er hva du spiser. Spiser man alt for mye av noe som helst så kan man risikere en forgiftning. Jeg har lest en historie om en dame som var med i en konkurranse hvor det handlet om å drikke mest mulig vann. Vann er jo sunt og noe man absolutt må ha i seg hver dag, men hun som drakk så mye døde.

 

Tvinger man i seg ekstreme mengder av et stoff så vil jeg tro at forgiftning er den mest sannsynlige måten å dø på. Hodepine og kvalme er nok blant symptomene før man tar kvelden.

Lenke til kommentar

De giftige effektene av vann er litt spesielle. De fleste giftstoffer binder seg til ett eller annet i kroppen og forstyrrer normale kjemiske prosesser, mens vann bare vanner ut kroppsvæskene. Konsentrasjonen av løste stoffer som salter synker, og cellene utvides pga osmotisk trykk. Hjernen presses dermed mot kraniet, og blodtilførselen kan forstyrres. Det er blant leger ansett for å være en uting.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at kroppen har det med å kaste opp som en forsvarsmekanisme.

 

En annen ting er hva du spiser. Spiser man alt for mye av noe som helst så kan man risikere en forgiftning. Jeg har lest en historie om en dame som var med i en konkurranse hvor det handlet om å drikke mest mulig vann. Vann er jo sunt og noe man absolutt må ha i seg hver dag, men hun som drakk så mye døde.

 

Tvinger man i seg ekstreme mengder av et stoff så vil jeg tro at forgiftning er den mest sannsynlige måten å dø på. Hodepine og kvalme er nok blant symptomene før man tar kvelden.

For friske mennesker tror jeg det er umulig å spise til magesekken revner. Når det en sjelden gang skjer, er det med folk som er rammet av spiseforstyrrelser, hvor organismen er svekket.

Lenke til kommentar

Til noe annet. Påstand: Det er mindre risiko tilknyttet det å være selvstendig næringsdrivende i Norge enn det er i andre land, på grunn av sikkerhetsnettet lagt til grunne av staten.

 

Ville du vært enig? Ja, nei - hvorfor?

 

Nei. Risikoen ved å være selvstendig næringsdrivende ligger ikke i det at du står på bar bakke dersom du feiler; der er Norge kanskje en smule bedre enn andre land mtp sosiale rettigheter (du får tak over hodet og det mest nødvendige - men det får du i de fleste land). RIsikoen ved å være selvstendig næringsdrivende ligger i det å kunne sette seg i bunnløs gjeld, og her er Norge en del hardere enn svært mange andre land.

Lenke til kommentar

Når dere er inne på det hvor omtrent går grensen vedrørende å spise seg til døde ?

jeg akter ikke prøve selv bare for å få det avklart

 

Man kommer jo over slik konkurranser i media elelr andre steder .

Nå man har konkurranser som går ut på å spise et tildelt mengde mat på kortest mulig tid og vinneren er en liten person så lurer jeg , likevel er dett er solid måltid.

 

Det sies at man har en pågående konkursen i Amerika som går ut på spise opp en 2 kg hamburger med tilbehør inne for en bestem tid.

Man kan også her i Norge spise slike store burgere på enkelte steder

 

Hvis man fulgte med på Amacing race Norge i sesong 1 så var an av oppgaven at hvert deltagende par måtte spise opptil 2 kg belgisk sjokolade før de fant ledertråden

Det kom etter at de hadde spist et annet måltid

enkelte av deltakerne prøvde også å frembringe brekninger for kvitte seg med mageinnholdet for å få bedre plass til mere

 

jeg regnere ikke med at det er farlig men er ikke dette på grensen av det man kaller for helsefarlig ?

Lenke til kommentar

Det er vel på Svalbard (?) at du finner det som er nærmest kloning / genterapi på Norsk jord.

Der mener jeg det var et forskningsprosjekt ala "Noah's Ark", hvor de samler inn geninformasjon / DNA for alle livsformer vi har og lagrer dette i et hvelv dypt under bakken.

 

Mulig jeg er litt eller helt på jordet nå, men mener jeg leste om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel på Svalbard (?) at du finner det som er nærmest kloning / genterapi på Norsk jord.

Der mener jeg det var et forskningsprosjekt ala "Noah's Ark", hvor de samler inn geninformasjon / DNA for alle livsformer vi har og lagrer dette i et hvelv dypt under bakken.

 

Mulig jeg er litt eller helt på jordet nå, men mener jeg leste om det.

 

Du er på jordet. De har opprettet en "seed" bank, hvor de lagrer frø med levetid på opptil 10 år i tilfelle katastrofe eller noe sånt, ikke vet jeg. Kanskje det er forbundet til forskning men det gjelder utelukkende planteliv.

Lenke til kommentar

Takker for link. Gikk litt fort i svingene her ja, det er kun et hvelv, en "backupløsning" tilfelle naturkatastrofer sånn at man har og kan bevare div. plantearter rundt om i verden. Så om det så vidt på nyhetene derfor var oppfatningene rundt det hele litt tåkete. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...