Han Far Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hydroksylapatitt smelter ved ca 1700 grader, så det er lite trolig at det skjer noe kjemisk med det. Men som sagt er det mer enn bare mineraler i bein. Bein er bygd opp av celler med store mengder kollagen og andre proteiner, og det finnes en del væske der inne og. Når det så varmes opp vil en del av kollagenet forbrennes, og beinet blir betraktelig mer porøst. Koking av væsker vil også gi et trykk som bryter i stykker strukturen. Jeg forventer derfor at bein som brennes gjennomgår prosesser som kan sammenlignes med både mekanisk og kjemisk forvitring. 4 Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hva er det som egentlig skjer rett før kapselen treffer bakken? Det virker som noe sprenger. Svarene du fikk stemmer ikke. Det skytes ut noe, rett før den treffer bakken som gir en luftomme man kan lande mer behagelig på. At one meter above the ground, solid-fuel braking engines mounted behind the heat shield are fired to give a soft landing. http://en.wikipedia....yuz_(spacecraft)#Reentry_Module Hadde en kilde som forklarte nedfarten bedre, men den finner jeg ikke igjen. Endret 15. mai 2013 av DexterMorgan 2 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Takk for at du letet det opp! Jeg skumleste den artikkelen først, men jeg leste tydeligvis under Re-entry procedure, ikke Reentry Module. Endret 15. mai 2013 av Coffey 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hvilke krav stilles det til speedometer på norske biler? Eventuelt, hva er loveligheten rundt å be et verksted kalibrere speedometret så det viser korrekt fart? Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Ulike dekkdimensjoner og lufttrykk kan endre speedometervisningen, så for å sikre at speedometeret aldri viser mindre enn den faktiske farten er det krav om å ha en viss misvisning. Er derfor neppe lovlig å innstille det slik at fremstillingen blir helt korrekt. Edit: vg.no/article.php?artid=10010199 Artikkelen inneholder et lite utvalg biler og hva misvisningen er. Tviler på at du lovlig kan få noe mer korrekt enn den som kjører i 78 når speedometeret viser 80. Endret 16. mai 2013 av Serjiously Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Å innvistere i GPS er nok det beste og kanskje billigste alternativet. 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 *snip* Skulle gjerne hatt en kilde på att det er ulovlig å justere speedometeret, spesielt siden det gjøres av f.eks. Artic trucks når de hever og setter på større dekk. Og ikke kan jeg finne noe i noen av lovene jeg kjenner til som omhandler kjøretøy og endringer på disse. Det er så vidt jeg vet fører og eiers ansvar av kjøretøyet å sørge for att bilen er i stand, her under også hva speedometeret viser. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hvilke krav stilles det til speedometer på norske biler? Eventuelt, hva er loveligheten rundt å be et verksted kalibrere speedometret så det viser korrekt fart? Det er tillatt å kalibrere speedometeret. Men det er ikke tillatt å ha et speedometer som viser lavere hastighet enn det du kjører i. Så etter kalibrering kan du ikke sette på større hjul enn på kalibreringstidspunktet. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Er derfor neppe lovlig å innstille det slik at fremstillingen blir helt korrekt. Kravet (i Norge, i alle fall...) er at det skal vise "tilnærmet riktig hastighet" og absolutt ikke skal vise lavere hastighet enn reellt, ikke at det må være en viss misvisning. (kilde) Lenke til kommentar
Danek Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Det er tillatt å kalibrere speedometeret. Men det er ikke tillatt å ha et speedometer som viser lavere hastighet enn det du kjører i. Så etter kalibrering kan du ikke sette på større hjul enn på kalibreringstidspunktet. Et bedre spørsmål er kanskje hvorfor dekkdimensjoner påvirker speedometeret? Høres jo helt absurd ut! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Speedometeret måler antall rotasjoner til dekket, større dekk=større rullediameter=lengre avstand pr rull. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Enkel geometri. Speedometeret måler i praksis hvor fort hjulakslingen roterer. Et større hjul kjører lengre og fortere for hver rotasjon. Et GPS-basert speedometer ville selvsagt ikke la seg lure på denne måten. Endret 16. mai 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 GPS-baserte speedometere burde bli mer brukt. Det finnes biler som bommer med nesten 10 km/t på speedometeret allerede ved 80 km/t (det viser 80, men er i praksis såvidt over 70). Holder man da fartsgrensen på landeveien vil man faktisk kjøre en del saktere enn det man kan (gitt perfekte kjøreforhold). Da er det fort gjort at folk som har korrekt fart på sin speedometer vil bli irriterte. Det er selvfølgelig ikke ulovlig å kjøre litt for treigt og folk som våger seg ut på farlige forbikjøringer får ha det på sin kappe, men det skader ikke å vite den korrekte farten sin. For eksempel slipper folk å kjøre ekstra sakte og skape kø etter at det har blitt skiltet for fotoboks for å være heeeelt sikker på å ikke kjøre for fort. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) jeg har hørt at speedometret på lastebiler og busser skal vise helt korrekt hastighet , men på personbiler skal det vise lit for mye Hvorfor denne forskjellen ? jeg var ute å kjørte i dag ( i en Toyota hiace ) , speedometret viste vel 70. Likevel ble jeg forbikjørt av bilene i felte på siden av Fartsgrensen var 60 Endret 16. mai 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Har ikke hørt det om lastebill og buss, men om det faktisk skulle være slik så kan det nok skyldes at buss og lastebil forholder seg litt mer til standardstørrelse på hjul/dekk, noe som gjør det mulig å kalibrere speedometeret mer riktig. Det at man blir forbikjørt selv om man holder fartsgrensen eller kjører litt for fort selv er ikke så mye man kan gjøre noe med. Det finnes folk som overser skilt, ikke følger med på speedometeret eller rett og slett synes at det er greit å kjøre for fort. Jeg husker da jeg var litt over fartsgrensen (veiearbeid, så det var skiltet 50 i en 70/80-sone) og jeg kjørte i venstrefeltet. Det hadde akkurat blitt ledig i høyrefelt, men jeg forholdt meg i venstrefeltet pga. veimerkingen (som til høyre på bildet her) og ventet på at påkjøringsfeltet skulle ta slutt så jeg kunne bytte over til høyrefeltet. Personen bak leste åpenbart situasjonen annerledes og dro like gjerne forbi på høyre side. Forstå det de som kan. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Eg lærte det når eg kjørte buss at speedometeret på bussene var mye mer nøyaktige enn på personbilene. Dette ble sagt oss nettopp for å unngå at vi trodde vi kjørte saktere enn speedometeret viste og dermed gå i "fellen". Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 jeg har hørt at speedometret på lastebiler og busser skal vise helt korrekt hastighet , men på personbiler skal det vise lit for mye Hvorfor denne forskjellen ? Mer vedlikehold av lufttrykk og kalibrering antar jeg. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Et bedre spørsmål er kanskje hvorfor dekkdimensjoner påvirker speedometeret? Høres jo helt absurd ut! Vis du bruker hvor stort hjulet er til å finne ut hvor fort du kjører, så gir det veldig mye mening. Så hvorfor hjulstørelsen? Vel... høyden av dekket er radiusen, og radius*Pi gir oss omkretsen. Ved forandring i lufttrykket så øker eller minsker hjulets omkrets. Ved å bruke dekk i andre dimensjoner så forander du igjen størrelsen på dekket, derav omkretsen. . Men la oss si du ikke kunne bruke dekket til å måle hastigheten. Vel... GPS er ganske nymotens, og har sine begrensinger i forhold til satellitdekkning. Laser ala datamus laser/lys på bakken virker fint, bortsett fra at du er avhengig av at underlaget samarbeider for at du kan få riktige målinger. Sonarbasert system vil nok lide av samme problem som laser, samt mer støy i forhold til målingene. Luftmotstand varierer etter forholdene, så du introduserer en potensielt alt for stor feilkilde. G-kreftene merkes ved akkelerasjon, så du kunne potensielt måle akkelerasjon og deakkselerasjon. Eneste problemet er at alle feilmålinger vil gi utslag intil bilen stanser og man resetten målingen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Men om dekkdimensjon har så mye å si, kan vel en med hensikt kjøre med for store dekk for at kilometertelleren ikke skal telle så mye? Da vil jo verdien på bilen holde seg lenger. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Vel... høyden av dekket er radiusen, og radius*Pi gir oss omkretsen. Høyden av dekket er strengt tatt diameteren, radius måles fra sentrum av akselen og ut. Så det blir 2 x radius x Pi. Men om dekkdimensjon har så mye å si, kan vel en med hensikt kjøre med for store dekk for at kilometertelleren ikke skal telle så mye? Da vil jo verdien på bilen holde seg lenger. Det er grenser for hvor store dekk/hjul det faltisk er plass til inne i hjulbuene på en bil, spesielt hvis det skal være mulig å svinge med dem. I praksis er nok ikke variasjonen så voldsom. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå