Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyre og venstre-orientering er ikke arvelig. Jeg vil derfor påstå at det ikke er genetisk, iallefall ikke slik man vanligvis mener med genetisk.

*

Man vet ikke hvorfor man blir høyre- eller venstre-orientert, men det finnes en rekke teorier

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Høyre og venstre-orientering er ikke arvelig. Jeg vil derfor påstå at det ikke er genetisk, iallefall ikke slik man vanligvis mener med genetisk.

*

Man vet ikke hvorfor man blir høyre- eller venstre-orientert, men det finnes en rekke teorier

Selvsagt er det en genetisk komponent i venstrehendthet. Ellers ville det ikke finnes ...? Gener og miljø er samme greia, ikke enten/eller.

e. sorry, leste dårlig, men det er teknisk sett en genetisk komponent da

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Får blant annet opp denne siden:http://science.howstuffworks.com/cremation1.htm

An average human body takes from two to three hours to burn completely and will produce an average of 3 to 9 pounds (1.4 to 4.1 kilograms) of ash. The amount of ash depends usually on the bone structure of the person and not so much their weight.

Lenke til kommentar

Ungdomskilden?

Ja, den må du gjerne vise meg også. Det er lenge siden jeg var ung.

Det er ikke vrange folk som driver ordkløveri tråden. Spørsmålet er noe helt annet. Hva kalles prosessen?

Hvis resultatet er aske, så kalles prosessen forbrenning. Hvis det ikke er aske, så er det heller ikke forbrenning. Det er ikke ordkløveri, men foutsetningen for at vi finner riktig ord på prosessen.

Helt feil, men som sagt vi driver ikke med ordkløveri så lenge en gjør seg forstått.

Hvorfor er det feil? Og ja, det viktigste er å gjøre seg forstått, og da kan man utmerket godt snakke om å brenne lik til aske. Men når var altså utgangspunktet ditt at bein ikke brenner.

Har psykopaten noe mer på tapeten? Snakke mer person enn sak?

Hvordan ble det psykopatisk å forklare hva vi strides om? Er det ikke relevant for spørsmålet? Jeg har da ikke "snakket person" her, bare beskrevet problemstillingen. Mener du at jeg har feiltolket deg?

Er ikke det å kalle noen psykopat å "snakke mer person enn sak"...?

Ja, selvsagt kan det kalles aske. Som linken din sier: "pulveraktig stoff som blir igjen etter forbrenning". Hvilket indikerer at noe har brent.

Er du fornøyd med det, så er jeg fornøyd med det.

Og ja, det kan godt brukes i overført betydning, som i eksemplet "lavaaske".

Geir :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

*

Det står i linken du postet at det til en viss grad er arvelig.

Lenke til kommentar

An average human body takes from two to three hours to burn completely and will produce an average of 3 to 9 pounds (1.4 to 4.1 kilograms) of ash. The amount of ash depends usually on the bone structure of the person and not so much their weight.

enten leste du ikke hele artikkelen som går over flere sider, eller du velger å se bort ifra deler av det som står der.

side to i artikkelen:

The term "ashes" is a bit misleading, since what families receive after a cremation isn't a soft powder, but instead a grayish, coarse material, like fine gravel, made from the ground-up remains of bones

Side 3:

Once the body is completely burned, the chamber is then cooled and the cremated remains, which are often still recognizable as human skeletal remains, are swept with a long-handled hoe or wire-bristle broom into a tray.
The bones and remnants are put into a grinder, or cremulator, that uses ball bearings or rotating blades, like a blender. The remains are pulverized and poured into a plastic, lined container or an urn of the family's choice.

så... ikke aske, men "aske" mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Vi er ikke interessert i ...

Ikke uttal deg på veiene av andre. For min egen del syntes jeg det er interessant å vite om det blir til aske i ordets rette forstand, og ikke kun "tilnærmet aske".

Når det kommer til å gjøre seg forstått så er det ikke alltid slik at mottaker av informasjonen som blir formidlet forstår det samme som "avsender". Derfor er nøyaktig bruk av ord faktisk viktig.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Hva er aske i ordets rette forstand?

Ifølge Wikipedia:

Aske er det som blir tilbake av det brennbare materialet etter en fullstendig forbrenning. I praksis består aske av alle materialer som ikke er organiske (mineraler og kjemiske forbindelser), ...

Store Norske:

Aske, resten av uorganiske stoffer som blir tilbake ved fullstendig forbrenning av organiske stoffer. Aske består av kalsiumfosfater, kalk, gips, jernkarbonat, magnesiumkarbonat m.m. Ved forbrenning av trær får man en aske, treaske, som utgjør 0,2 til 2 % av treets vekt og som ved siden av fosfater, sulfater, klorider og silikater inneholder forholdsvis mye kaliumkarbonat,...

Asken etter forbrent tre er ikke pulveraktig.

Jeg synes så absolutt den er det. Ihvertfall det som blir igjen når jeg har sprengfyrt på hytta. (Hadde jeg vært på hytta skulle jeg postet et bilde.) Så klumper det seg selvsagt om det er noe iblandet asken som gjør det, og så er det masse klumper/flak etter ting som ikke har brent helt opp, en bare er forkullet. (F. eks. om du brenner et papirark.)

Restenene etter noe forbrent er aske har jeg brukt ordet som, ...

Jeg våger litt mer "ordkløveri": Så hvis restene etter beina er aske, så må de ha brent?

Du svarte ikke på hvorfor det var helt feil å kalle det forvitring?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å det var mer enn det du kalte det.

Det jeg sa var, sitat:

Jeg mener altså at det ikke blir til aske i ordets rette forstand. Siden det vel er snakk om mineraler som nedbrytes, ville jeg kalt prosessen forvitring. Og sluttresultatet er støv og større partikler.

Til hvilket du svarte:

Helt feil, men som sagt vi driver ikke med ordkløveri så lenge en gjør seg forstått.

Jeg hører du sier at dette ikke dreier seg om ordkløveri, men det er da vitterligen et ord vi leter etter (hva det som skjer med skjelettet i kremajonsprosessen kalles). Jeg kommer med et forslag, nemlig forvitring, og begrunner det. Hvorfor er det helt feil?

Men nå fortsetter du bare å være kverulerende.

Kanskje. Men du kan jo begrunne ditt svar allikevel?

For meg må det gjerne kalles aske, og vi må gjerne si at liket brennes. Det gjorde jeg når min far og min mor ble kremert, og det duger til dagligtale. Men det var et eller annet opprinnelig poeng i den diskusjonen du hadde med en annen bruker om hvorvidt bein og kjøtt brenner. Og for det poengets skyld er det antagelig vesentlig?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...