Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ser man ikke blått lys lenger? Behovet var kanskje ikke så stort likevel. Dessuten er det fryktelig irriterende for alle oss som ikke bruker "offentlige" toalett til å skyte gift i blodårene.

Fordi det ikke er spesielt effektivt mot sprøytenarkomane og mest til ulempe for folk som ikke bruker toaletter til å sette sprøyter i blodårene sine.

 

http://www.sb.no/nyheter/droppet-bla-lys-pa-toalettet-1.991686

Lenke til kommentar
Hvor stort er (verdens)rommet? Hva er evt utenfor det?

 

Sjekk trådene https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1496581 (Slik er universet) og https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1481372 (Uendelighet - en illusjon?)

 

Det eneste kosmologene (verdensromforskerne) er sikre på er at universet er mye større en den delen som det er mulig å observere fra vår posisjon (Jorda/solsystemet). Den observérbare delen av universet er ca 96 milliarder lysår i diameter. Men totalen er altså helt sikkert mye større.

 

Men hvor mye større, og om universet er uendelig eller ikke, er umulig å fastslå utfra det man kan observere, så alle antagelser må bli rene gjetninger. Riktignok kan man tenke seg at det finnes ledetråder inne i den delen vi kan observere som gi en viss pekepinn på hva som er utenfor, men selv med slike ledetråder blir det ikke bedre enn en såkalt kvalifisert gjetning. Digert er det helt sikkert, antagelig ufattelig digert selv for kosmologer.

 

Men kosmologene har en viss idé hva som eventuelt er utenfor universet (altså hvis det ikke er uendelig, men faktisk har en yttergrense). Og det er ingenting i ordets mest grunnleggende betyding. Absolutt ingenting, verken en vegg, barriære, et utflytende grensekaos, ikke engang et tomrom.

 

For i universet er tomrommet mellom planetene, stjernene og mellom galaksene faktisk noe, det er rom. Universet utvider seg fordi selve rommet utvider seg. Rommet er altså noe, men utenfor universet er det heller ikke rom, utenfor universet er det derfor ingenting. Og fordi dette ingentinget ikke er noe, så kan man heller ikke anslå hvor stort dette ingentinget er, for målestørrelser kan kun brukes på noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de må skru opp temperaturen, så blir benknokler om til aske.

Krematorier kjører opp mot 800 varmegrader, og nesten alt av kroppen forsvinner. Det som er igjen er noen beinbiter som blir knust til "aske".

 

Jeg har heller ikke funnet et eneste eksempel hvor de brenner bein til aske slik som du sier. Hvor har du det ifra?

Lenke til kommentar

Er minst én fredag den 13. i løpet av hvert år ifølge Wikipedia ja:

 

Every month that begins on a Sunday will contain a Friday the 13th, and there is at least one Friday the 13th in every calendar year.

 

Link.

 

 

EDIT:

 

 

Slowpoke.gif

 

 

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Vært og stalket på forumet lenge, laget profil..... hva nå?

Har liksom ikke peiling på hvor jeg vil begynne :hm:

Har du noe du interesserer deg for? Data? Musikk? Dataspill? Trening? Kjærlighet? Kjønnssykdommer? Det finnes underforum for alt.

Om du bare vil være litt sosial, så er det bare å slenge inn et spørmsål eller svar i diskusjonstrådene under "sosial".

Lenke til kommentar

Har du noe du interesserer deg for? Data? Musikk? Dataspill? Trening? Kjærlighet? Kjønnssykdommer? Det finnes underforum for alt.

Om du bare vil være litt sosial, så er det bare å slenge inn et spørmsål eller svar i diskusjonstrådene under "sosial".

 

WOOHOO! READ ALL ZE UNTERFORUMS! :tease:

Neida, får finne det hjørnet av diskusjon.no jeg er mest komfortabel med :)

 

Takker for hjelpa! :)

Lenke til kommentar

Krematoriet starter lavt og bygger seg opp

Krematorier kjører opp mot 800 varmegrader, og nesten alt av kroppen forsvinner. Det som er igjen er noen beinbiter som blir knust til "aske".

 

Jeg har heller ikke funnet et eneste eksempel hvor de brenner bein til aske slik som du sier. Hvor har du det ifra?

Hvor har du 800 fra? Det starter ved ca 750 grader celsius og ender på 1150.

 

Det jeg lurer på er hva prosessen kalles når ben blir til aske.

Lenke til kommentar

Ja, de må skru opp temperaturen, så blir benknokler om til aske.

Jeg spurte om du hadde noen kilde...

 

 

Det jeg lurer på er hva prosessen kalles når ben blir til aske.

Jeg mener altså at det ikke blir til aske i ordets rette forstand. Siden det vel er snakk om mineraler som nedbrytes, ville jeg kalt prosessen forvitring. Og sluttresultatet er støv og større partikler.

 

Utgangspunktet, for nye lesere, er at Quazer et annet sted sa at bein ikke brenner, og jeg sa at da kan de pr. definisjon heller ikke bli aske.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...