Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det da ingen som selger normal melk "med lang holdbarhet"?

 

Melk som holder lenge er ultrapasteurisert, dvs det kokes godt før det pakkes på kartong, dette fører til at bakteriene vi vanligvis finner i melk dør.

 

Dette fører også til at melken smaker papp - som er hovedårsaken til at det ikke er spesielt vanlig i norge. Melk i Norge/store deler av europa er langt bedre enn noe annet sted i verden, og melkeprodukter som ikke lever opp til standarden blir ikke solgt, og føres dermed ikke i vanlige butikker.

Lenke til kommentar

Eh, litt sketchy formulering, satser på at du ikke har planer om det :)

 

Haha, huff, det har du rett i. Det var ikke helt meninga.

 

Grunnen til jeg lurer på det er fordi det var 2 personer som tok selvmord på metroen her i Milano i går, og jeg fikk vite av en venn at i løpet av et år pleide det å være ihvertfall 4-5 tilfeller. For meg virker det som et veldig høyt tall, så jeg vil sammenligne det med Oslo.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Melk som holder lenge er ultrapasteurisert, dvs det kokes godt før det pakkes på kartong, dette fører til at bakteriene vi vanligvis finner i melk dør.

 

Dette fører også til at melken smaker papp - som er hovedårsaken til at det ikke er spesielt vanlig i norge. Melk i Norge/store deler av europa er langt bedre enn noe annet sted i verden, og melkeprodukter som ikke lever opp til standarden blir ikke solgt, og føres dermed ikke i vanlige butikker.

 

Jeg mener å ha hørt at den norske typen melk blir sett på som en delikatesse i land utenom Nord-Europa. Det skal visstnok være vanskelig å få tak i den typen melk uten å måtte gå i spesialbutikker. Ligger det noe sant bak det?

Lenke til kommentar

Haha, huff, det har du rett i. Det var ikke helt meninga.

 

Grunnen til jeg lurer på det er fordi det var 2 personer som tok selvmord på metroen her i Milano i går, og jeg fikk vite av en venn at i løpet av et år pleide det å være ihvertfall 4-5 tilfeller. For meg virker det som et veldig høyt tall, så jeg vil sammenligne det med Oslo.

 

Det skjer her også. Var et selvmord i T-bane-tunellen i Oslo for rundt ett år siden. Avisene skriver aldri at det er et selvmord, men at en "person ble funnet død" eller lignende.

 

Kilde: egen hukommelse.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

melkeprodukter som ikke lever opp til standarden blir ikke solgt, og føres dermed ikke i vanlige butikker.

Langtidsholdbar lettmelk blir i alle fall solgt på Meny (kilen i Sandefjord). Men hva er potensielle bruksområder? Drikker/bruker man lite melk ville jeg tro det er bedre å kjøpe mindre mengder enn noe som holder lenge.

Lenke til kommentar
Hvorfor er skummet melk billigere enn lett melk ?

Fordi det inneholder lite fett og fordi fett har en høyere markedspris enn resten av melka. Ref. smørkrisa for ca 1,5 år siden. Melkefett brukes til å lage blant annet smør av.

 

Melk i Norge/store deler av europa er langt bedre enn noe annet sted i verden, og melkeprodukter som ikke lever opp til standarden blir ikke solgt, og føres dermed ikke i vanlige butikker.

Jeg synes ikke det er noen nevneverdig smaksforskjell på norsk, svensk, dansk, finsk, tysk, irsk eller italiensk korttidsholdbar melk. Tilsvarende et hakk dårligere, men like liten innbyrdes forskjell for korttidsholdbar melk. Jeg har ingen betenkeligheter med å drikke korttidsholdbar melk når jeg reiser i Europa. Hverken på smak eller kvalitet.

Lenke til kommentar

Langtidsholdbar lettmelk blir i alle fall solgt på Meny (kilen i Sandefjord). Men hva er potensielle bruksområder? Drikker/bruker man lite melk ville jeg tro det er bedre å kjøpe mindre mengder enn noe som holder lenge.

 

Langtidsholdbar melk brukes gjerne på sted hvis man ikke kan gjenforsyne ofte nok til at man kan ha melk til en hver tid, på båter er det ikke så uvanlig.

Hvem har den eldste aktive kontoen på Diskusjon.no?

I følge medlemslisten er en som ble registrert i 1970. Går man ut i fra løpenummer på url til brukerprofilen er det denne som er eldst:

https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=1

 

Det er en del kontoer som er merket som opprettet på samme dag, 30. november 1999, men så vidt jeg vet var det ikke noe forum den gangen. Så ut i fra datoene i medlemslisten er det vel denne som er eldst: https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=3

Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig med hydrogen brenneselcelle bilen? Den var jo i vinden for noen få år siden, men nå virker det som om fokus er gått fullstendig bort fra den og over på rene elbiler med batteri og hybridbiler.

 

Så hva skjedde?

Media sluttet å skrive om det. De er fremdeles under utvikling, Toyota har en modell i test akkurat nå.

 

http://www.usatoday.com/story/money/cars/2013/05/02/toyota-hydrogen-fuel-cell/2128523/

Lenke til kommentar
Hva skjedde egentlig med hydrogen brenneselcelle bilen? Den var jo i vinden for noen få år siden, men nå virker det som om fokus er gått fullstendig bort fra den og over på rene elbiler med batteri og hybridbiler.

 

Så hva skjedde?

 

Han Far har rett i at media sluttet å skrive om de. Men det skjer mer enn at Toyota kjører en testbil. Honda har faktisk satt en brenselcellebil i produksjon, Honda FCX Clarity. Denne modellen selges nå i USA (mest i California). Også flere produsenter er i startgropa.

 

Men brenselcellebiler har fortsatt et par uløste problemer, selve produksjonen av hydrogen, og rekkevidden på bilen. Det første vil alltid være en utfordring, for hydrogen finnes ikke i fri form og må derfor framstilles f.eks ved å spalte vann via elektrolyse. Det andre problemet skyldes at hydrogen er en tynn gass som det er vanskelig å få med seg nok av, enten man kjøler ned gassen eller komprimerer den. Hydrogentanken blir derfor både stor og tung, uten at bilens rekkevidde blir særlig imponerende.

 

Med nye og moderne (men svært kostbare) batterityper ser det derfor ut til at batterielbilene er i ferd med å vinne i kampen om framtidens hovedsystem for små kjøretøy (biler).

Lenke til kommentar

Finnes det et ord for en praksis som har vitenskapelig dokumenterbar effekt, men der teorien ikke er vitenskapelig / ikke stemmer overens med virkeligheten? F.eks. om en form for meditasjon har en påviselig effekt men forklaringsmodellen som ligger til grunn er noe á la "ånder fra sjeledimensjonen renser din psyke".

Lenke til kommentar

Begreper som ånd og sjel er uansett helt uvitenskaplige. Noen kaller fenomener som sjener mot og inn i det uvitenskaplige for paranormalt, men uvitenskaplige er sannelig også forklaringsmodellene i det feltet. Så jeg tror vi lar dette feltet ligge dødt i dette forumet.

 

Et vitenskaplig akseptert fenomen uten nesten noen forklaringsmodell er kulelyn. Det er observert og beskrevet så mange ganger at det vanligvis aksepteres som et reelt fenomen. Men det finnes ingen vitenskaplig holdbare modeller som forklarer fenomenet.

Lenke til kommentar

Begreper som ånd og sjel er uansett helt uvitenskaplige. Noen kaller fenomener som sjener mot og inn i det uvitenskaplige for paranormalt, men uvitenskaplige er sannelig også forklaringsmodellene i det feltet. Så jeg tror vi lar dette feltet ligge dødt i dette forumet.

 

Et vitenskaplig akseptert fenomen uten nesten noen forklaringsmodell er kulelyn. Det er observert og beskrevet så mange ganger at det vanligvis aksepteres som et reelt fenomen. Men det finnes ingen vitenskaplig holdbare modeller som forklarer fenomenet.

sikker ? Dette er jo psykologi på et høyt plan.

Lenke til kommentar

Finnes det et ord for en praksis som har vitenskapelig dokumenterbar effekt, men der teorien ikke er vitenskapelig / ikke stemmer overens med virkeligheten? F.eks. om en form for meditasjon har en påviselig effekt men forklaringsmodellen som ligger til grunn er noe á la "ånder fra sjeledimensjonen renser din psyke".

 

Uforklarlig fenomen/effekt kan vel fungere. Vet ikke om det finnes noe enkeltord.

 

Ånd og sjel er ikke begreper som brukes seriøst i psykologien. De hører teologien til.

 

Og filosofien. Men er det snedig? Det kan argumenteres for, men da får man ateistene på nakken. Og det er kanskje like greit, det fins vel egne tråder for denslags.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...