Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer forsåvidt at tyngdekraften fra jorda på månen er svakere på månens bakside enn på forsiden, men forskjellen er ikke særlig stor, da avstanden fra jorda til månen er mye større enn månens diameter. Dessuten har ikke utstrekningen til månen noe å si - gravitasjonseffekten fra jorden hadde vært den samme dersom månen hadde vært en punktpartikkel med samme masse og avstand fra jorda. Dette tilsvarer fenomenet dersom vi hadde hatt et univers med kun jorden, og den hadde vært hul inni, da hadde en ikke merket noe tyngdekraft inni det hulrommet.

 

Dersom vi måler tyngdekraften fra et sted der det ikke er masse (altså ikke inni jorda eller månen, men et sted i mellom) er kraften altså bare avhengig av masse og avstand mellom massesenterene, ikke form og tetthet. Dette gjelder selvfølgelig ikke i den generelle relativitetsteorien, der fotoner (som er masseløse) også blir påvirket av gravitasjon. Men der er ikke gravitasjon en kraft heller.

 

Jeg tror ikke dette har så mye med at vi alltid ser den samme siden av månen - det tror jeg har med initialbetingelser å gjøre. På Pluto og Charon er det slik begge veier - fra Pluto ville en sett bare en side av Charon, og fra Charon ville en sett bare en side av Pluto.

Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt at tyngdekraften fra jorda på månen er svakere på månens bakside enn på forsiden, men forskjellen er ikke særlig stor, da avstanden fra jorda til månen er mye større enn månens diameter.

 

*snip*

 

Jeg kan forestille meg at forskjellen er liten, men jeg skjønte ikke helt hvorfor? På "denne siden" av månen drar jo jorden oss ut fra månens senter. På den andre siden (dvs lengst mulig unna jorda) av månen vil jo jorden dra oss mot månens senter. For meg virker det som om det skal være stor forskjell på gravitasjonen på disse to sidene av månen, egentlig. Jeg skal spørre fysikklærern min om dette ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at spørsmålet ditt har blitt tolket forskjellig. Du mener mest sannsynlig gravitasjonen på månens overflate i forhold til et objekt som prøver å løsrive seg fra gravitasjonsfeltet. Som et menneske som skulle prøve å hoppe så høyt opp som mulig på overflaten.

 

Det blir forskjell på siden nærmest jorden og siden lengst unna jorden. På siden lengst unna jorden vil begge gravitasjonsfeltene ha samme retning og kraften som trekker deg mot overflaten vil dermed forsterkes. På siden nærmest jorden vil kraften som trekker et objekt til månens overflate ha motsatt retning enn gravitasjonskraften fra jorden. Kreftene vil til en viss grad kanselere hverandre, så du greier å hoppe høyest på den siden av månen som er nærmest jorden.

 

Det som du har fått til svar var at kraften jorden trekker på månen er tilnærmet lik på begge sidene av månen pga liten avstandsforskjell fra den ene siden til den andre kontra avstanden til jorda. I forhold til månens overflate så virker kreftene i motsatte retninger og det vil ha en effekt på noen som vil hoppe opp og ned.

 

Hvorfor kan sjokolademelk holde seg lenger enn vanlig melk? Har en litago her som går ut i august. Vanlig melk holder seg kanskje en uke.

 

Om jeg ikke husker feil så er det fordi melken blir behandlet og bakteriekulturen drepes. Laktosefritt melk har også mye lengre holdbarhet.

Lenke til kommentar

Vanlig melk kan også holde lenge.

Det kommer an på hvor tett kartongen er, og hvor mye varme de bruker ved pasteuriseringen.

Jeg antar at Tine bruker dårligere kartonger og lavere temperatur for vanlig H-melk og lettmelk, siden disse produktene blir solgt og drukket så raskt uansett, mens mer spesielle produkter som sjokolademelk og laktosefri melk må tåle å lagres en stund før noen kjøper dem.

 

 

Den lokale Rema 1000 selger hovedsaklig de varene som kundene etterspør.

Rema er en bedrift som ønsker å tjene penger.

Det finnes mange sære varer som du ikke finner på Rema.

Varen du etterspør finnes om du vet hvor du skal lete.

 

456939_2000_220.png

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg tror at spørsmålet ditt har blitt tolket forskjellig. Du mener mest sannsynlig gravitasjonen på månens overflate i forhold til et objekt som prøver å løsrive seg fra gravitasjonsfeltet. Som et menneske som skulle prøve å hoppe så høyt opp som mulig på overflaten.

 

Det blir forskjell på siden nærmest jorden og siden lengst unna jorden. På siden lengst unna jorden vil begge gravitasjonsfeltene ha samme retning og kraften som trekker deg mot overflaten vil dermed forsterkes. På siden nærmest jorden vil kraften som trekker et objekt til månens overflate ha motsatt retning enn gravitasjonskraften fra jorden. Kreftene vil til en viss grad kanselere hverandre, så du greier å hoppe høyest på den siden av månen som er nærmest jorden.

 

Det som du har fått til svar var at kraften jorden trekker på månen er tilnærmet lik på begge sidene av månen pga liten avstandsforskjell fra den ene siden til den andre kontra avstanden til jorda. I forhold til månens overflate så virker kreftene i motsatte retninger og det vil ha en effekt på noen som vil hoppe opp og ned.

 

Jepp, da er vi enige :)

 

Klarer noen å regne på hvor mye det er snakk om? Har prøvd å google, men kom ikke fram til noe vetugt ...

Lenke til kommentar

Det er vel svært få som gidder å betale ekstra for melk som holder lenger. Drikker man ikke opp alt så har man jo muligheten til å kjøpe mindre forpakninger. Det finnes kartonger på 1/2L og 1/4L om jeg ikke husker feil. Forsåvidt så tror jeg at man kan gjøre med melk som med brød, putte det i fryseren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor har som regel kraft master 3 kabler? Er det jording på disse? Kan de ikke bare sendte det rett i bakken ved hver mast?

 

Fordi store kraftmengder blir overført i 3-fase system. Det vil si at det er 3 ledere som overfører vekselstrømmen. Større motorer bruker også 3-fase vekselstrøm.

 

Noen har sikkert mer input, men det viktigste står her http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power

Lenke til kommentar

Jeg var på fotballkamp her forleden. I pausen måtte både jeg og det kvinnelige følget på toalettet. Jeg var innom to sett med toalettrom(hvert rom har flere båser) før jeg fant en god bås. Flere av båsene på begge rommene hadde da "feil", papir som manglet, papir som lå på gulvet, toaletter som var forstoppet av papir, dører som ikke lot seg låse skikkelig.

 

Mitt generelle inntrykk var at toalettene var litt urenslig. Kommenterte dette til mitt kvinnelige følge som var litt unrende til dette. Kvinnetoalettene hadde visstnok ikke noen slike problem. Spørsmålet er derfor hvorfor er toalettene for menn mer tilgriset enn toalettene for damer? Er det noen god grunn? Tilfeldig?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Jepp, da er vi enige :)

 

Klarer noen å regne på hvor mye det er snakk om? Har prøvd å google, men kom ikke fram til noe vetugt ...

 

Veldig grovt regnet så er Jordens gravitasjon ved månen ca. 0,0278% av gravitasjonen her på overflaten. Det vil si at hvis en stein veier 10 kg på månen framside, vil den veie 10,0000556 kg på baksiden. Jeg regner her ikke med månens diameter siden den blir ubetydelig uansett.

 

Noen som vet på bakgrunn av dette hvordan en kan regne ut høyden på tidevannet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg var på fotballkamp her forleden. I pausen måtte både jeg og det kvinnelige følget på toalettet. Jeg var innom to sett med toalettrom(hvert rom har flere båser) før jeg fant en god bås. Flere av båsene på begge rommene hadde da "feil", papir som manglet, papir som lå på gulvet, toaletter som var forstoppet av papir, dører som ikke lot seg låse skikkelig. Mitt generelle inntrykk var at toalettene var litt urenslig. Kommenterte dette til mitt kvinnelige følge som var litt unrende til dette. Kvinnetoalettene hadde visstnok ikke noen slike problem. Spørsmålet er derfor hvorfor er toalettene for menn mer tilgriset enn toalettene for damer? Er det noen god grunn? Tilfeldig?

 

Fordi på en fotballkamp er 87% av folkene tilstede menn. Derav mye mer bruk på dass.

 

Mitt inntrykk er faktisk det motsatte at ofte er kvinnedassene like ekle som herredassene.

 

Hvorfor har som regel kraft master 3 kabler? Er det jording på disse? Kan de ikke bare sendte det rett i bakken ved hver mast?

 

Det overføres via trefase for å få ned strømmen ved overføring, noe som minsker tapene ved overføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Vil ikke resultatet med melk bli at vannet fryser og separeres ved forfrysning, dermed er melken "ødelagt" til drikking?

 

Har drukket melk som har vært frosset og den smakte helt vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...