Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan regnes alkoholprosenten i drikke ut?

Jeg har alltid trodd det var 4,7% alkohold tilsvarer 4,7 gram alkohol, på samme måte som 20% fett i matvarer tilsvarer 20 gram per 100 gram.

På boksen jeg har nå står det 3,7 gram alkohol per 100 gram og 4,7% alkohol :hmm:

Lenke til kommentar

Alkohol veier mindre enn vann. Derfor kan man for eksempel ha 50% alkohol og 50% vann, men siden vann veier mer (har høyere tetthet), vil massefordelingen være annerledes, for eksempel 60 gram vann og 40 gram alkohol per 100 gram.

 

(Tallene mine er tilfeldig valgt, vet ikke om de stemmer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kompliserende faktor er at etanol og vann i blanding stables tettere enn væskene hver for seg. Hvis du blander en liter ren etanol og en liter vann får du 1.92 liter, ikke 2. For enkelhets skyld er volumprosent definert som volum før blanding, delt på totalt volum etter blanding, slik at blandingen vår er 52% etanol og 52% vann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til svar på alkoholspørsmålet fikk jeg også at man ikke kan svømme i alkohol fordi man bare vil synke, hvor går denne grensen for en væske?

Hvor lenge vil man kunne overleve naken i et basseng med 96% alkohol, før man dør av alkoholforgiftning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Så akkurat på Jo Røsliens vgtv-serie. http://www.vgtv.no/#!/video/62956/jakten-på-verdens-største-tall-episode-6

 

Han sier at Grahams tall ikke kan skrives med vanlig notasjon. Det er f.eks. mye større enn Googleplex, som er 10^10^100. Men kan vi ikke bare skrive (10^10^100)! ? (fakultet) Dette blir jo et latterlig stort tall. En googol er jo ca. 69! (ish).

Lenke til kommentar

Så akkurat på Jo Røsliens vgtv-serie. http://www.vgtv.no/#...-tall-episode-6

 

Han sier at Grahams tall ikke kan skrives med vanlig notasjon. Det er f.eks. mye større enn Googleplex, som er 10^10^100. Men kan vi ikke bare skrive (10^10^100)! ? (fakultet) Dette blir jo et latterlig stort tall. En googol er jo ca. 69! (ish).

Grahams tall er altfor stort til å skrive med noe særlig annet enn Conway's pilnotasjon. Fakultet er småtterier i forhold til pilnotasjon, og jeg er ikke overrasket dersom universet er for lite til å kunne skrive Graham's tall på formen x!!!!!!!!!!!!!!!!!....

Lenke til kommentar

Så akkurat på Jo Røsliens vgtv-serie. http://www.vgtv.no/#!/video/62956/jakten-på-verdens-største-tall-episode-6

 

Han sier at Grahams tall ikke kan skrives med vanlig notasjon. Det er f.eks. mye større enn Googleplex, som er 10^10^100. Men kan vi ikke bare skrive (10^10^100)! ? (fakultet) Dette blir jo et latterlig stort tall. En googol er jo ca. 69! (ish).

Grahams nummer kan ikke skrives, rett og slett fordi det er for stort.

Har lest at det er større enn antall atomer i det kjente universet. Ellers er det ikke 10 eller. 1000000, men en jevn fordeling av alle tall, 10^x blir derfor ikke riktig.

Selv om det var ett rundt tall ville det antagelig ikke være nok lagringsplass i verden til å skrive det som en vanlig notasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...