Han Far Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Det jeg mistenker er at chili gjør varmereseptorene veldig, veldig sensitive, men at kaldt vann kjøler dem ned under nivået som skal til for at de går av. Men det har jeg ikke noe vitenskapelig belegg for å si. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Ikke snedig om man vet det, men fruen mistet en krone ned under trommel i vaskemaskinen. Vil den kunne klure til noe, eller havner den et sted? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Hvor lønnsomt/ulønnsomt er brusmaskin? (innkjøpspris, CO2-patroner, konsentrat/saft) Hva blir total literpris etter f.eks 100 og 1000 liter produsert? (Ignorer utvalget smaker.) Endret 27. april 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Fra SodaStream sin nettside: Med hver kullsyresylinder kan du lage inntil 60 liter kullsyreholdig drikke. Prisen på en patron med kullsyre er 99.90 hos Teknikmagasinet Prisen gjelder ved innbytte av gammel patron. Ny patron koster 249,90. Denne brusmaskinen koster 499 kroner. Det inkluderer 1 stykk gasspatron. Literprisen for vann med kullsyre er da gassprisen delt på antall liter: 99.90 / 60 = 1.66 kroner. I tillegg har du prisen på maskinen, 499 kroner, som er en engangssum. Hvis du ikke vil ha boblevann uten smak, men foretrekker cola, blir regnestykket følgende: SodaStream brussmak cola koster 59.90, og da får du en flaske konsentrat som holder til 12 liter cola. Ekstrakostnaden per liter med smak: 59.90 / 12 = 4.99 Literprisen for vann med kullsyre er 1.66 kroner. Literprisen for cola er 1.66 + 4.99 = 6.65 kroner. Pluss brusmaskinen som er en engangssum. Endret 27. april 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Takk for svar. Da jeg jeg regnet litt: 499 kr for den enkleste maskina Konsentrat for 12 liter brus 59,90 Da får jeg total literpris for de første 100 literne: 2 patroner 249,90 + 99,90, innkjøpspris 499 + konsentrat 9 * 59,90 / 100 liter = 13,89 kr/l For de første 1000 literne får jeg: patroner 1*249,90 + 16*99,90, innkjøpspris 499 + konsentrat 84 * 59,90 / 1000 liter = 5,03 kr/l Tar man bort det dyre konsentratet og antar at maskina varer evig så vil CO2-kostnaden gå mot 1,67 kr/l Butikkbrus koster til sammenligning fra 4,90 kr/1,5l til 23,90 kr/1,5l = 3,27 - 15,93 kr/l Endret 27. april 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 men smaker det like godt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det er det viktigste. Det finnes cola, og det finnes "cola". Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Har forsøkt en slik brusmaskin. Det fungerer godt når du bare skal ha bobler. Tilsetningsstoffene for "cola" er forferdelig på smak i forhold til cola kjøpt i butikken. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Energidrikken kan anbefales ihvertfall, smaker nesten helt likt battery, men til under 1/10 av prisen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Noen av smakene som er bra, da? Evt. noe godt man kan lage selv, som juice, sitronsaft osv. som blir billigere enn sitt kommersielle alternativ? Edit: fikk et svar over. Men om du vil spare penger på Red Bull kan du gå til Europris og kjøpe Hurricane. Leser på nettet at den skal smake likt, men koster 10 kroner mindre. Endret 27. april 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Brusmaskinen de solgte på Jula når jeg jobbet der var billigere enn 500 kroner, og nye patroner kostet 79 kroner tror jeg. Man kan finne prisene på hjemmesiden deres. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) (Ignorer utvalget smaker.) men smaker det like godt? Det er subjektivt. Jeg var bare ute etter det rent objektive. Jeg drikker ikke brus, jeg var bare nysgjerrig på hva folk ser i brusmaskiner, siden jeg tipper de fleste vurderer smaken som dårligere enn butikkbrus. Her ser jeg at økonomien ikke er noe særlig argument heller, med mindre man produserer tusenvis av liter. Aksepterer man først billigsmaker skal det altså store kvanta til før brusmaskiner kan konkurrere på pris mot billigvariantene i butikken. Kanskje folk synes de er stilige å ha på kjøkkenbenken? Eller morsomt å prøve? Eller en ond dingsefanatiker bare måtte kjøpe den i gave og man ikke har hjerte til å takke nei/sende den på loppemarked uåpnet? Endret 27. april 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Alltid like kjekt når våre mødre (for det er vel som regel dem) har fått det for seg at de kan spare penger, leve sunnere og bedre ved å kjøpe et lite produkt til under tusen kroner som liksom skal erstatte en enorm fabrikk. Yeah. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg fikk en gammel brusmaskin av bestemor. Glassflasker medfølger. Artig å holde på med. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Førstepremievinneren i spillet Joker fra Norsk Tipping får mulighet til å å delta på telefon i TV-trekningen og kan øke premien ved å velge riktig i et enkelt opp/ned-spill. Hva er egentlig reglene for dette opp/ned-spillet? Spesifikt lurer jeg på følgende: 1) For hvert tall i tallrekka: Vil alltid ett av alternativene være korrekt? 2) For hvert spill: Vil alltid jokeren være tilstede som et eller flere valgalternativer? Endret 27. april 2013 av dabear Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det er subjektivt. Jeg var bare ute etter det rent objektive. Jeg drikker ikke brus, jeg var bare nysgjerrig på hva folk ser i brusmaskiner, siden jeg tipper de fleste vurderer smaken som dårligere enn butikkbrus. Her ser jeg at økonomien ikke er noe særlig argument heller, med mindre man produserer tusenvis av liter. Aksepterer man først billigsmaker skal det altså store kvanta til før brusmaskiner kan konkurrere på pris mot billigvariantene i butikken. Kanskje folk synes de er stilige å ha på kjøkkenbenken? Eller morsomt å prøve? Eller en ond dingsefanatiker bare måtte kjøpe den i gave og man ikke har hjerte til å takke nei/sende den på loppemarked uåpnet? Personlig kjøpte jeg den utelukkende for å lage blandevann. 12 liter "battery" for 59kr gjør at jeg veldig kjapt har tjent den inn. Maskinen fikk jeg for rundt en hundrelapp mener jeg å huske... Kunne aldri tenkt meg å lage "cola" med den. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Førstepremievinneren i spillet Joker fra Norsk Tipping får mulighet til å å delta på telefon i TV-trekningen og kan øke premien ved å velge riktig i et enkelt opp/ned-spill. Hva er egentlig reglene for dette opp/ned-spillet? Spesifikt lurer jeg på følgende: 1) For hvert tall i tallrekka: Vil alltid ett av alternativene være korrekt? 2) For hvert spill: Vil alltid jokeren være tilstede som et eller flere valgalternativer? Ja og ja. Jeg skjønner ikke at folk orker å spille Joker. Jeg blir sur bare av å se på det når de ikke stikker av med toppgevinsten. Endret 27. april 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Ja og ja. Jeg skjønner ikke at folk orker å spille Joker. Jeg blir sur bare av å se på det når de ikke stikker av med toppgevinsten. Det siste var ikke bare et ja/nei-spørsmål. Kan jokeren forekomme flere plasser og isåfall hvor mange ganger? Har ikke funnet noen detaljerte regler for spillet på nett. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg fant ingen primærkilde, jeg heller. Men spillets form impliserer reglene. Ett riktig og ett galt svar per tall, og en joker per spill. Fant dog dette: http://www.side2.no/lykkespill/article3471472.ece Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Butikkbrus koster til sammenligning fra 4,90 kr/1,5l til 23,90 kr/1,5l = 3,27 - 15,93 kr/l var dette inkludert pant og 4 pakninger ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå