.Marcus Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 ™ På Mac skriver du den med Option+2 ihvertfall! Du kan vel uansett bruke Sett inn..->Symbol i Word på Windows maskiner, og det skal vel være en Alt+tallkode for å få det frem også? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvorfor er ikke alle 1,5mm^2 osv. opp til 6mm^2 (der aliminium tar over) ledningene laget med aliminium? De har jo mindre resistans, og aliminium er jo i følge Simen1 billigere. Først: Kobber leder bedre enn aluminium hvis man sammenligner samme tverrsnitt, men aluminium leder bedre enn kobber hvis man sammenligner vekt. Så hvis vekt er et problem så velger man aluminium. Blant annet velges aluminium i alle høyspentkabler som skal gå over lange spenn. F.eks over en fjord. Dessuten er det er problem med korrosjon. Hvis man kombinerer kobber og aluminium om hverandre så korroderer aluminiumet. Siden det er vanlig med koblingsbokser, brytere, rekkeklemmer, og alt mulig annet slikt utstyr i kobber så må man velge kobberkabler også for å unngå korrosjon. I tillegg så har vi det med egenvekt. Siden man trenger tykkere tverrsnitt aluminium for å få samme ledningsevne som en gitt kobberkabel så kan man ikke bruke samme størrelse på rekkeklemmer, sukkerbiter, koblingsterminaler og mye annet. Hvis man skal bytte ut en kobberkabel med aluminium så må man altså skifte alle komponenter i hele systemet. Alle størrelser på endres og alle ledende materialer må endres. Går det ann å gjøre sandblåst glass blankt igjen uten å smelte glasset? Man kan polere det blankt igjen. Det er en tidkrevende prosess og vanskelig å få det jevnt men det skal gå. Jo flere trinn med poleringsmiddel og jo lengre tid man bruker på hvert trinn jo lettere er det å få det jevnt. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 hva er det som lukter/smaker dritt bak i munnen når man våkner? og hvorfor dukker det opp etter 3 minutter søvn men ikke etter 3 våkne minutter? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 hvorfor liker vi å smelle bobleplast ? Virtuell Bobleplast ! ! ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Takk, du reddet dagen min med den der. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ett spørsmål som ikke er snedig og som har blitt spurt flere ganger før, men ikke akkurat likens. Kan ungdom under 18 (16) få noe annet enn Visa Electron i DNBNOR? Banken sier nei, men har hørt om mange tilfeller av folk under 18 som har fått Visa. Har bare ikke funnet ut om noen av de hadde DNBNOR som bank. Og for å ikke gå helt off topic: Hva er verdens lengste bok? (Sidetall i en bok, ikke flere bind.) Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan får jeg skifte skin på dette forumet? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvordan får jeg skifte skin på dette forumet? Se helt nede til venstre. Skal være en rullegardin der. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ett spørsmål som ikke er snedig og som har blitt spurt flere ganger før, men ikke akkurat likens. Kan ungdom under 18 (16) få noe annet enn Visa Electron i DNBNOR? Banken sier nei, men har hørt om mange tilfeller av folk under 18 som har fått Visa. Har bare ikke funnet ut om noen av de hadde DNBNOR som bank. Er ikke 100% sikker på hvordan det er i DnB NOR, men i Sparebank 1 er det i alle fall mulig å få VISA hvis foreldrene stiller som ansvarlig for eventuelt overtrekk. Venninna mi har det, og hun er 16. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Et lite spm... Jeg kom borti en plastikkpose (gul prix sak) mens jeg tok pizaen ut av ovnen.. Plastikken smeltet naturlig hvis og festa seg deilig til rista. Noen som har noen gode metoder for å fjerne plastikkpose fra ovn rist ? Personelig så holdt jeg den under varmt vann mens jeg skrapte med en kniv... Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Et lite spm... Jeg kom borti en plastikkpose (gul prix sak) mens jeg tok pizaen ut av ovnen.. Plastikken smeltet naturlig hvis og festa seg deilig til rista. Noen som har noen gode metoder for å fjerne plastikkpose fra ovn rist ? Personelig så holdt jeg den under varmt vann mens jeg skrapte med en kniv... kanskje det hjelper med litt zalo? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det greieste er nok å smelte det igjen med en lighter og skrape det bort. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Lighter var ingen dum ide. Men er det ikke noe anti rust saker som kansje kan bli skadet da ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Rustfritt stål er ikke rustfri på grunn av et belegg. Den er rustfri fordi den inneholder krom, og det har et høyere smeltepunkt enn jernet uansett. Du skal vel ikke varme det opp til 1500 grader likevel. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Zalo + swint ... Det burde funke ganske bra. Edit: slettet komentar Endret 30. oktober 2007 av DiscoBoB Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Takk, skal prøve meg med lighteren imorgen ute. Orker ikke røyken inne, og er sikkert litt av plastikken som kommer til å brenne så ;P Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hvorfor er ikke alle 1,5mm^2 osv. opp til 6mm^2 (der aliminium tar over) ledningene laget med aliminium? De har jo mindre resistans, og aliminium er jo i følge Simen1 billigere. Først: Kobber leder bedre enn aluminium hvis man sammenligner samme tverrsnitt, men aluminium leder bedre enn kobber hvis man sammenligner vekt. Så hvis vekt er et problem så velger man aluminium. Blant annet velges aluminium i alle høyspentkabler som skal gå over lange spenn. F.eks over en fjord. Dessuten er det er problem med korrosjon. Hvis man kombinerer kobber og aluminium om hverandre så korroderer aluminiumet. Siden det er vanlig med koblingsbokser, brytere, rekkeklemmer, og alt mulig annet slikt utstyr i kobber så må man velge kobberkabler også for å unngå korrosjon. I tillegg så har vi det med egenvekt. Siden man trenger tykkere tverrsnitt aluminium for å få samme ledningsevne som en gitt kobberkabel så kan man ikke bruke samme størrelse på rekkeklemmer, sukkerbiter, koblingsterminaler og mye annet. Hvis man skal bytte ut en kobberkabel med aluminium så må man altså skifte alle komponenter i hele systemet. Alle størrelser på endres og alle ledende materialer må endres. Går det ann å gjøre sandblåst glass blankt igjen uten å smelte glasset? Man kan polere det blankt igjen. Det er en tidkrevende prosess og vanskelig å få det jevnt men det skal gå. Jo flere trinn med poleringsmiddel og jo lengre tid man bruker på hvert trinn jo lettere er det å få det jevnt. Gull er vel det beste alternativet, men samtidig det dyreste hvis du tenker på ledeevne. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Hvordan får jeg skifte skin på dette forumet? Se helt nede til venstre. Skal være en rullegardin der. Jeg får ikke noe til nå Endret 30. oktober 2007 av ErikFN Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har ikke lest alt, men så dere pratet om ledere, og hva som ledet best. Superledere er selfølgelig best da de ikke har noen elektrisk motstand! Dog krever det at du kjøler ned f.eks kvikksølv ned til veeeldig lave temperaturer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Gull er vel det beste alternativet, men samtidig det dyreste hvis du tenker på ledeevne. Sølv leder strøm bedre enn gull. Men i forhold til vekt er kobber og særlig aluminium langt bedre ledere. Det samme gjelder i forhold til pris. Men gull har jo utmerket korrosjonsmotstand og egner seg derfor utmerket i kontakter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå