Han Far Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Når man dypper noe veldig varmt nedi en kaldere væske som f.eks vann så dannes det en damppute rundt objektet og denne dampputen isolerer væsken ganske godt fra varmen, og omvendt. Og det kalles Leidenfrost effekten. Spørsmålet er da: Har objektet nøyaktig samme oppdrift som om det hadde vært i vannet uten at det er så varmt? Og hvis det har det: Kunne man da i teorien lagd et båtskrog som hadde vært ekstremt varmt (og måtte ha blitt kontinuerlig tilført mer energi for å holde på varmen) som vil flyte samtidig som det hadde en damppute mellom seg og vannet, og ville dette da ha ført til mindre friksjon og dermed større hastighet på båten ved samme fremdriftskraft? Leidenfrosteffekten er når du drypper f.eks vann på en veldig varm overflate, og undersiden av vanndråpen momentant fordamper. Hvis du dypper noe veldig varmt i vann skjer i praksis ikke det samme, siden vann er en veldig god varmeleder, og krever mye energi for å varme opp. Når man skal kjøle ned metall fra over 1000 grader til under 100 på veldig, veldig kort tid bruker man vann, nettopp av denne årsaken. Men, det vil altså være noe damp rundt objektet hvis det er varmt nok til å få vann til å koke. Da er det en viss gassutvikling, som gir et trykk oppover. Så ja, oppdriften vil være noe større enn ellers. Det kan tenkes at en båt som holder en ytre temperatur på 500 grader eller noe ville ha hatt en større oppdrift enn andre båter. Men vekten av de vanvittige ovnene som skulle til for å holde den så varm ville langt på vei utlignet den effekten. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Vil virkelig båten "fly" i en sky av damp? Ser for meg at den vil synke lavere i vannet, om ikke helt ned, om man gjorde noe slikt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Det blir vel mindre motstand i vannet av det, og det hjelper jo. Det er blitt forsøkt å lage en pute med luft under båter(spesiallagd skrog) som har vist å begrense drivstofforbruket. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Det blir vel mindre motstand i vannet av det, og det hjelper jo. Det er blitt forsøkt å lage en pute med luft under båter(spesiallagd skrog) som har vist å begrense drivstofforbruket. En bedre metode vil være å legge en superhydrofob coating på skroget før båten sjøsettes, det vil også lage en luftpute under. Ett problem kan være at luftputen ikke opprettholder seg selv for alltid, og etter noen måneder under vann kan det være nødvendig å utsette skroget for luft igjen. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Leidenfrosteffekten er når du drypper f.eks vann på en veldig varm overflate, og undersiden av vanndråpen momentant fordamper. Hvis du dypper noe veldig varmt i vann skjer i praksis ikke det samme, siden vann er en veldig god varmeleder, og krever mye energi for å varme opp. Feil. En veldig varm stålkule som dyppes ned i vann er jo det som oftest brukes til å demonstrere nettopp Leidenfros effekten http://www.youtube.com/watch?v=nydb3rV10tY http://www.youtube.com/watch?v=QSBZ_dnV564 Hele poenget er jo at dampen virker isolerende (har dårlig varmeledningsevne) og at dermed vannet ikke trenger å varmes opp... Endret 23. april 2013 av flesvik Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Som vist i Mythbusters kan man dyppe hånden i flytende bly om man er rask nok og har våte hender. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Norske afrikanere jeg prater med, er som oftest veldig bevisste og stole av sin etnisitet og sitt/sine foreldres opprinnelsesland. Nå har jeg ikke pratet med så mange svarte amerikanere, men jeg får inntrykk av at det ikke er like viktig der. Det er ikke ofte jeg hører en svart amerikaner prate om at han har aner fra Kenya eller Kamerun. Derfor lurer jeg på om det er noen som har en statistikk over hvilke opprinnelsesland svarte amerikanere har? Eller er det blitt så "utblandet" iløpet av mange år, at en "svart amerikaner" er en "svart amerikaner" og ikke en "kenyansk amerikaner"? Endret 23. april 2013 av Olum Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 [...]Spørsmålet er da: Har objektet nøyaktig samme oppdrift som om det hadde vært i vannet uten at det er så varmt? Og hvis det har det: Kunne man da i teorien lagd et båtskrog [...] Oppdriften går nok til helvete, men dette er faktisk brukt på undervannsfartøy, eller rettere sagt torpedoer: http://no.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval En liten video, med svett musikk...., om superkavitasjon: Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jeg tror ikke oppdriften vil gå til helvette. Vannet fordamper når damptrykket er likt trykket rundt. Det vil si, at vannet kokter og danner en gasslomme som har samme trykk som vannet rundt, det vil si at det vil trykke med samme kraft (kanskje litt mer ettersom den vil bruke tid på å bevege seg opp og forsvinne langs vannlinjen) på båten, som vannet ved den dybden. Jeg vil anta at båten vil flyte fint. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hvordan gjør for eksempel Kripos det når de "rekonstruerer" en SMS som er blitt slettet etter alle kunstens regler? Tenker på den Øygard-saken. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Hvordan gjør for eksempel Kripos det når de "rekonstruerer" en SMS som er blitt slettet etter alle kunstens regler? Tenker på den Øygard-saken. Den har nok bare blit slettet helt vanlig. Å slette ting er hovedsakelig det samme som å stryke ett kapittel fra innholdsfortegnelsen i en bok. Kapittelet er der fortsatt, man må bare lete etter hvor det starter og stopper selv. Edit: de har så klart programmer som leter for seg Endret 24. april 2013 av aklla 3 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Så lenge ting ikke har blitt overskrevet med vilje så går det som regel helt fint å få gjenopprettet de. Det er heller ikke slik at enheten du bruker vil prøve å skrive noe på den diskplassen som nylig har blitt tilgjengelig raskest mulig. Det kan gå veldig langt tid før noe annet skrives på det stedet der den "slettede" filen lå og da er det bare å finne fram til det. Ettersom ingenting i systemet peker på filen så blir diskplassen framstilt som tom, mens den egentlig ikke er det. Har selv gjenopprettet en hel mappe med mange filer på datamaskinen etter at den ble slettet "for godt". Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Den har nok bare blit slettet helt vanlig. Å slette ting er hovedsakelig det samme som å stryke ett kapittel fra innholdsfortegnelsen i en bok. Kapittelet er der fortsatt, man må bare lete etter hvor det starter og stopper selv. Det der var den beste måten å forklare det på jeg noen sinne har hørt. Skal jeg bruke selv fremover. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hvilke programmer bruker politiet for å gjenopprette dette, da? Det er vel noe mer avansert enn iTunes, OVI, KIES, og så videre? (avhengig av merke?) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hvilke programmer bruker politiet for å gjenopprette dette, da? Det er vel noe mer avansert enn iTunes, OVI, KIES, og så videre? (avhengig av merke?) Aner ikke hvilke program, men iTunes, OVI, KIES osv gjennoppretter ingenting, de legger tilbake ting man fra før av har på pc`n eller online. Er nok programmer spesiellt laget for å hente ut data chipset til mobilen. Antar at de fysisk fjerner chips fra mobilen, leser ut bit for bit inn på ett image så leser ut all data de kan klare og finne igjen så starter jobben med å filtrere det ned igjen til relevant data, som SMS, bilder, samtalelogger osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Vi vet alle at ifølge standardmodellen utvider rommet seg i stadig økende fart. Men hva er det egentlig som utvider seg? Er det tomrommet mellom partiklene eller er det selve partiklene? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Det er et fagområde som kalles Forensic Data Recovery, Computer Forensics. http://www.wisegeek.com/what-is-forensic-data-recovery.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_forensics Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Monterte 25 A støpsel på en ny platetopp i dag og lurer på om det hadde hatt noen betydning om jeg blandet om fase og nøytral, da denne kun går inn en vei? Hvis ikke, vil det evt. spille noen rolle i land med TN-nett? Så veldig snedig var det kanskje ikke, men det får gå. Hvis det er et støpsel med kun en fase (L og N) så har dette lite å si både på 230VIT og 400VTN. Er det derimot trefase, så har du ingen N-leder i et IT anlegg. Er derimot platetoppen forsynt med trefase 400V + N har du et problem. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Vi vet alle at ifølge standardmodellen utvider rommet seg i stadig økende fart. Men hva er det egentlig som utvider seg? Er det tomrommet mellom partiklene eller er det selve partiklene? Tomrommet mellom partiklene. Endret 24. april 2013 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hvordan uttaler man programmeringsspråket C# på norsk? Heter visst "C sharp" på engelsk, som musikktonen, men jeg tviler jo på at man sier "ciss" på norsk. Bruker man bare det engelske uttrykket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå