ATWindsor Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Høres mer ut som et ledningsbrudd i stikkontakten eller ledingen rett ved kontakten. Ledningsendene fikk kontakt når ledningen stod "opp-ned". Oppvaskmaskiner som kun fungerer med støpslet en vei er faktisk forbløffende vanlig. AtW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Oppvaskmaskiner som kun fungerer med støpslet en vei er faktisk forbløffende vanlig. AtW Hvordan kan det funke med likestrøm? Er jo lik strøm i begge lederens og jording på begge sider, så sånn jeg ser det er det ikke mulig å skille på riktig og feil vei da begge veier er like, men godt mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Ja, vil også gjerne ha en forklaring på hvorfor noen oppvaskmaskiner må ha støpselet en spesiell vei. Kunne forstått at dette var viktig om det var trefase, men på en fase skulle det bety nada, selv på tn nett? Edit; litt googling førte meg et skritt i riktig retning. Har noe med at spenningen til maskinen hentes via en skilletrafo, en fase og jord. Dermed vil en jordfeil på ene fasen lage krøll for maskinen hvis den kommer på fasen maskinen bruker(spenningen mellom gjeldende fase og jord blir mindre ved jordfeil, ned mot null) . Snur man da støpselet hentes spenningen fra andre fasen og jord, problem solved. Må være en ufattelig dårlig konstruksjon siden en jordfeil hos naboen da kan føre til at du må snu støpselet. På et tn nett vil ikke dette føre til samme problem da en jordfeil vil føre til sikringsbrudd umiddelbart. Endret 10. april 2013 av Jotun 2 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 (endret) Dette lurer jeg også på. Har da en hendelse jeg kan legge til som er litt merkelig. Fattern og en på jobben hans kjøpte lik oppvaskmaskin i samme tidspunkt. Vi hadde ingen problemer og den funket med en gang den var koblet i. Kameraten til fattern sin derimot ville ikke fungere og de ringte da service der de ble fortalt at de måtte snu stikkontakten sin. Dette hjalp, men her kommer det merkelige inn. Vår oppvaskmaskin fungere uansett hvilken vei stikkontakten står i støpselet. Skulle nesten tro dette hadde mer med strømnettet å gjøre. Endret 10. april 2013 av Refsa 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Har ikke Jotun allerede svart på dette? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Har ikke Jotun allerede svart på dette? Han skrev det mens eg redigerte mitt svar.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Moderatormelding flyttet diskusjonen om romantisering av nazistene og den videre diskusjonen rundt det hit https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1500399 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Tror dette er snedig : Hvor lenge kan en maur overleve inni en melkekartong, om den kom inni kartongen før den ble lukket? Endret 11. april 2013 av Ozelot Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Holder på med å rippe blu-ray samlingen her, og de fleste filmene er "23.976" fps, hvor kommer dette fra? Altså hvorfor ikke 24 eller 25? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 NTSC kjører i 23,97602397602398... (24 x 1000 / 1001). Grunnen til dette stammer fra overgangen mellom svart/hvitt- og farge-TV. 23,976 var nødvendig, fordi det lille fargesignalet som måtte legges til måtte ha plass. Det var en måte å gjøre farge-sendinger bakoverkompetabel med svart/hvitt-TVer. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 NTSC kjører i 23,97602397602398... (24 x 1000 / 1001). Grunnen til dette stammer fra overgangen mellom svart/hvitt- og farge-TV. 23,976 var nødvendig, fordi det lille fargesignalet som måtte legges til måtte ha plass. Det var en måte å gjøre farge-sendinger bakoverkompetabel med svart/hvitt-TVer. NTSC har vel tradisjonelt kjørt på rett i underkant av 30 fps? AtW 1 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Ja, det kjøres i telecine, men om du inverse teleciner det, får du 23,976... Og du får da igjen den originale frameraten, uten å miste noen frames. http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine#2:3_pulldown Endret 14. april 2013 av Revolution Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Ja, det kjøres i telecine, men om du inverse teleciner det, får du 23,976... Og du får da igjen den originale frameraten, uten å miste noen frames. http://en.wikipedia....ne#2:3_pulldown Hmm? Det har vel ikke så mye med påstanden min å gjøre direkte? 3:2 pulldown er jo ganske elendig teknisk, og blir vel omtrent på nivå med å si at PAL kjører 24 fps, for det er jo bare å kjøre 25 fps PAL i lavere hastighet? Er det slik at fordi NTSC brukte 3:2 pulldown i gamle dager, så gir de ut filmer verden rundt på 23.97? Det gir jo ikke så veldig mye mening, men filmbransjen er jo mildt sagt underlig. AtW Endret 14. april 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) Ja, det kjører alltid i 29fps (eller 60i osv.), men originalmaterialet blir ofte laget i 24, noe live tv, og tv blir produsert i 29 dog. Dermed er det vanligste nå at det blir telecine på det meste. NTSC i 24 fps finnes ikke. Det viser jo egentlig bare hvor mange standarder vi har, som alle må tilpasses hverandre, og i det hele er det bare en smørje med ulike måter å vise film på. Framerates, interlace, telecine, og nyere MBAFF og PAFF, alt i en fin mix. Så foresten nyeste Game of thrones DVD'en, i PAL, merket at engelsk lydsporet var pitch korrigert for hastighetsøkningen, men det var ikke de oversatte lydsporene. Mye tull i produksjoner. Endret 14. april 2013 av Revolution Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) På 1:35 skjer det et eller annet med røyken som kommer ut på høyre side. Den vrir og vender seg. Det virker som en type trykkbølge, hvis jeg skulle gjette. Noen som vet hva det er som skjer? Endret 15. april 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Det ser ut som en rekke trykkbølger ja. Trykkbølgene ser ut til å stamme fra der avgassene har størst hastighet. Altså midt i det røykfylte volumet. Det du ser på overflaten av røyken er bare konsekvenser av det som skjer lengre inn i røyken. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Hva er hensikten med frysning/gåsehud i sammenheng med feks en sang man virkelig liker? Endret 15. april 2013 av Mr. A Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Har hørt om hønsehus, men ikke gåsehus. 3 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Gåsehud har eg hørt om. Aldri hus. 3 Lenke til kommentar
Error Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hva er det som skjer (biologisk) når en person fryser i hjel? Hvilke kroppslige funksjoner er det som slutter å fungere når kroppstemperaturen går drastisk under 37C, og hvorfor er det dødelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå