Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppvaskmaskiner som kun fungerer med støpslet en vei er faktisk forbløffende vanlig.

AtW

Hvordan kan det funke med likestrøm?

Er jo lik strøm i begge lederens og jording på begge sider, så sånn jeg ser det er det ikke mulig å skille på riktig og feil vei da begge veier er like, men godt mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Ja, vil også gjerne ha en forklaring på hvorfor noen oppvaskmaskiner må ha støpselet en spesiell vei. Kunne forstått at dette var viktig om det var trefase, men på en fase skulle det bety nada, selv på tn nett?

Edit; litt googling førte meg et skritt i riktig retning. Har noe med at spenningen til maskinen hentes via en skilletrafo, en fase og jord. Dermed vil en jordfeil på ene fasen lage krøll for maskinen hvis den kommer på fasen maskinen bruker(spenningen mellom gjeldende fase og jord blir mindre ved jordfeil, ned mot null) . Snur man da støpselet hentes spenningen fra andre fasen og jord, problem solved. Må være en ufattelig dårlig konstruksjon siden en jordfeil hos naboen da kan føre til at du må snu støpselet.

På et tn nett vil ikke dette føre til samme problem da en jordfeil vil føre til sikringsbrudd umiddelbart.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette lurer jeg også på. Har da en hendelse jeg kan legge til som er litt merkelig. Fattern og en på jobben hans kjøpte lik oppvaskmaskin i samme tidspunkt. Vi hadde ingen problemer og den funket med en gang den var koblet i. Kameraten til fattern sin derimot ville ikke fungere og de ringte da service der de ble fortalt at de måtte snu stikkontakten sin. Dette hjalp, men her kommer det merkelige inn. Vår oppvaskmaskin fungere uansett hvilken vei stikkontakten står i støpselet. Skulle nesten tro dette hadde mer med strømnettet å gjøre.

Endret av Refsa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTSC kjører i 23,97602397602398... (24 x 1000 / 1001).

Grunnen til dette stammer fra overgangen mellom svart/hvitt- og farge-TV. 23,976 var nødvendig, fordi det lille fargesignalet som måtte legges til måtte ha plass. Det var en måte å gjøre farge-sendinger bakoverkompetabel med svart/hvitt-TVer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

NTSC kjører i 23,97602397602398... (24 x 1000 / 1001).

Grunnen til dette stammer fra overgangen mellom svart/hvitt- og farge-TV. 23,976 var nødvendig, fordi det lille fargesignalet som måtte legges til måtte ha plass. Det var en måte å gjøre farge-sendinger bakoverkompetabel med svart/hvitt-TVer.

NTSC har vel tradisjonelt kjørt på rett i underkant av 30 fps?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kjøres i telecine, men om du inverse teleciner det, får du 23,976... Og du får da igjen den originale frameraten, uten å miste noen frames.

http://en.wikipedia....ne#2:3_pulldown

Hmm? Det har vel ikke så mye med påstanden min å gjøre direkte? 3:2 pulldown er jo ganske elendig teknisk, og blir vel omtrent på nivå med å si at PAL kjører 24 fps, for det er jo bare å kjøre 25 fps PAL i lavere hastighet? Er det slik at fordi NTSC brukte 3:2 pulldown i gamle dager, så gir de ut filmer verden rundt på 23.97? Det gir jo ikke så veldig mye mening, men filmbransjen er jo mildt sagt underlig.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, det kjører alltid i 29fps (eller 60i osv.), men originalmaterialet blir ofte laget i 24, noe live tv, og tv blir produsert i 29 dog. Dermed er det vanligste nå at det blir telecine på det meste. NTSC i 24 fps finnes ikke.

Det viser jo egentlig bare hvor mange standarder vi har, som alle må tilpasses hverandre, og i det hele er det bare en smørje med ulike måter å vise film på. Framerates, interlace, telecine, og nyere MBAFF og PAFF, alt i en fin mix.

Så foresten nyeste Game of thrones DVD'en, i PAL, merket at engelsk lydsporet var pitch korrigert for hastighetsøkningen, men det var ikke de oversatte lydsporene. Mye tull i produksjoner.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Det ser ut som en rekke trykkbølger ja. Trykkbølgene ser ut til å stamme fra der avgassene har størst hastighet. Altså midt i det røykfylte volumet. Det du ser på overflaten av røyken er bare konsekvenser av det som skjer lengre inn i røyken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...