Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor ser en blodåre blå ut på huden selv om blod er rødt?

 

Fordi blått lys går mindre igjennom hud enn rødt, og fordi huden er rett ved siden av blodåren. I kombinasjon med råens "ekte" farge, så vil den da virke blå (den blir blåere når det ligger hud over, og selv om den optisk sett fortsatt er ganske rød, så vil den se blå ut ved siden av hud)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elgen, kanskje du også bør prøve å lese dine egne innlegg. Det er ingenting å misforstå i det innlegget jeg svarte på.

 

Og du begår jo den tabben at du generaliserer fra et tilfelle i det Tv-programmet, og hvordan vet du forresten størrelsen på det ene måltidet han spiste. Middag er ikke en bestemt størrelse. Jeg har sett personer spise middager som kunne være nok til å fø tre-fire andre normale personer hele døgnet. Og hvordan vet vi at han ikke plukket litt smågodt i ny og fra hyllene han passet på. Det er mange som har problemer med akkurat det og ikke regner det som mat. Kaffe er heller ikke uten næringstoffer som kan lagres, særlig kokekaffe på gammelmåten. Men jeg har allikevel klart å leve av kaffe en hel uke og gå ned 10 kg (13,4 %), jeg tok ingen skade av det var i toppform både på jobb og i idretten og gikk heller ikke spesielt mye opp deretter. Men det er kanskje ikke en måte folk flest skal leve på. Og man skal som nevnt ikke generalisere fra enkelttilfeller. Men jeg tipper jeg har litt flere tilfelle å generalisere fra enn deg.

 

fordi det stod på bordet , samtidig var mannen tykk .

Når han ble spurt så fortalte han nettop at han spiste kunn en gang i døgnet og det var middag

Han påstod også at han ikke hadde tid til å spise fler måltider da han antagelig kom til å bo på toalettet .

maten var ikke av den sunneste heller

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei, de skriver mørkt lilla, og at blodet endrer farge med en gang det kommer ut i lufta, forklaringsmodellen er den samme om de hadde skrevet blått eller mørkelilla, og det er feil uansett tror jeg.

 

AtW

 

Var veldig kjapp på avtrekkeren der... Med litt mer googling fant jeg ut at det er en myte at blodet er blått pga mangel på oksygen.

 

http://scienceblogs....are-veins-blue/

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CF0QFjAF&url=http%3A%2F%2Fillinois.collegiatelink.net%2Forganization%2Ffactsoflifeanantiignoranceclub%2FDocumentLibrary%2FView%2F43423&ei=iLBdUZztHIKz4ASExoHwDQ&usg=AFQjCNHS8-VKzd_qTHbsMdQiB9URXlO1BA&sig2=LCqOCbq3EEMVbV6mj-FExA

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Nei, de skriver mørkt lilla, og at blodet endrer farge med en gang det kommer ut i lufta, forklaringsmodellen er den samme om de hadde skrevet blått eller mørkelilla, og det er feil uansett tror jeg.

 

AtW

Her er et bilde med vanlig blod, og det jeg tror er blod hvor hemoglobinet er knyttet til karbonmonoksid - altså mer eller mindre likt deoksidert blod.

NIK_3232-Drops_of_blood_medium.JPG?1266536526

Lenke til kommentar

oksygenfattig blod er ikke blått, det er bullshit

 

Det skal lite CO til forgiftning og er ingen normal situasjon. Det heller ingen som sier at veneblod (oksygenfattig) er blått i vanlig forstand, men det er blåere enn det friskt røde oksygenrike blodet fra arterier. De blodårene vi vanligvis ser på f eks på oversida av hånd er vener og de ser blåere ut enn resten av huden.

Lenke til kommentar

Hjemme så er vannet klart/gjennomsiktig, mens på hytta så har vannet en mer hvitaktig farge og har mer bobler (CO2/O2?). Jeg mener å huske fra naturfagen at boblene blir dannet med H2O+CO2 eller H2O+O2, stemmer dette? Men kan den hvite fargen komme fra forkalking fra rør? Den hvite fargen og boblene forsvinner iløpet av ca 30-40 sekunder oppi et glass (ca 2 dl). Har en liten diskusjon på facebook, men har ikke kommet fram til en konklusjon enda.

 

Boblene kan også ha blitt dannet pga høyde/trykkforskjell mellom grunnvannet og hytta (tror jeg husker dette riktig fra termofysikken på videregående, men skyt meg hvis jeg tar feil, er stor sannsynlighet for at jeg hsuker feil ;) ).

 

EDIT: Må nevne at vannet på hytta ikke har en "kullsyresmak" på seg.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Angående "blått" blod: Fenomenet skyldes bl.a et fenomen som oppstår i synssenteret, at hjernen ved tvil fyller inn med omgivelsesfargens komplementærfarge.

 

Se på disse to bildene: Stripene har i begge tilfeller den samme nøytrale gråfargen, men på en hudlignende bakgrunnsfarge ser stripene blå ut.

 

post-51414-0-39233300-1365197609_thumb.jpg

 

post-51414-0-45580500-1365197637_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boblene er nok stort sett luft som er løst i vannet. Lavere temperatur eller høyere trykk øker løseligheten. Med andre ord, hvis vannet er mettet med luft og så varmes opp eller opplever trykkfall vil noe av gassen gå ut av løsning og danne bobler. Med mye små bobler i vannet vil det kunne se hvitaktig ut, så siden fargen forsvinner sammen med boblene er det nok det som er forklaringen. Men akkurat hvorfor du får mer oppløst gass på hytten enn hjemme har jeg ikke noe veldig godt forslag til i farten.

Lenke til kommentar

Angående "blått" blod: Fenomenet skyldes bl.a et fenomen som oppstår i synssenteret, at hjernen ved tvil fyller inn med omgivelsesfargens komplementærfarge.

 

Se på disse to bildene: Stripene har i begge tilfeller den samme nøytrale gråfargen, men på en hudlignende bakgrunnsfarge ser stripene blå ut.

 

post-51414-0-39233300-1365197609_thumb.jpg

 

post-51414-0-45580500-1365197637_thumb.jpg

 

Tok meg en liten frihet å sammenlignet bildene dine litt. Trodde ikke at det var en grå farge, men jaggu meg så var det det også! Ganske kult egentlig!

 

 

 

EDIT: Jeg valgte den sammen pixelen på begge bildene med Gimp sin "Color Picker".

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Er jeg rar som ser nøyaktig samme gråfarge på begge bildene?

 

Edit: etter litt nøye gransking er kanskje gråfargen på det nederste bildet ørlittegranne lysere. Men blått er det i hvert fall ikke. Går det ann å være "litt fargeblind"?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Går det ann å være "litt fargeblind"?

Ja. De fleste fargeblinde er bare litt fargeblinde.

 

Det er veldig få rød-grønn-fargeblinde (den vanligste formen for fargeblindhet) som er såpass fargeblinde at de ikke ser forskjell på røde og grønne trafikklys eller andre sterke og klare røde og grønne farger. Det de som oftest har problemer med er å se forskjell på gråaktige/dempede rød- og grønnfarger.

 

Noen veldig få er gul-blå-fargeblinde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...