Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
slås øynene av på noe vis når man har øyelokkene nede?

Så vidt jeg vet blir det bare mørkt, er ikke noe annet enn det som skjer.

Når det er sagt sender øynene signaler til hjernen når de oppdager forandring, og vil dermed ikke sende noe særlig med signaler når det er helt mørkt.

Lenke til kommentar
slås øynene av på noe vis når man har øyelokkene nede?
Så vidt jeg vet blir det bare mørkt, er ikke noe annet enn det som skjer.

Når det er sagt sender øynene signaler til hjernen når de oppdager forandring, og vil dermed ikke sende noe særlig med signaler når det er helt mørkt.

Øynene slår verken på eller av signaler, alle signaler fra øynene sendes videre til synssenteret i hjernen enten øynene er åpne eller lukket. Det hjernen som slår av og på signaler etter viktighet. Derfor oppfatter vi ikke alt øynene faktisk ser, for viktighetsfiltre i hjernen filtrerer bort synsinntrykk vi har vent oss til er uvesentlige eller feil.

At det faktisk er hjernen som "ser" og ikke øynene illustreres av et forsøk som ble utført for noen tiår siden. Forsøkspersonene ble utstyrt med en spesiell type briller som via prismer snudde verden opp ned. Forsøkspersonene måtte bruke disse hele tiden. De første dagene var denne opp-ned-verdenen såpass slitsom at personene brukte store deler av dagen til å hvile. Men etter noen dager snudde hjernen bildet og personene oppfattet verden som normal. Da forsøkspersonene til slutt ble fratatt opp-ned-brillene så så de verden opp ned igjen, men denne gangen snudde hjernen synsinntrykket tilbake til normalt i løpet av kort tid.

Det er også hjernen som hører, man målte hjerneaktiviteten på en katt som fikk høre en stadig gjentatt pingelyd. I starten var hjerneaktiviteten på høygir, men etter hvert som katten ikke lengre oppfattet lyden som farlig eller viktig, så roet hjerneaktiviteten seg. Da man slo av lyden og det ble stille, så spratt hjerneaktiviteten opp igjen, for den plutselige stillheten måtte analyseres for sjekke om dette var farlig eller viktig.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvor mye osv. er skog?

Skogen dekker 37% av Norges areal.

Hva er definisjonen på skog? (antall trær per m^2?)

Når hæyden på trærne er høyere enn 5m. og trærne står nærmere hverandre enn 30m.

Hvor mange m^2 eindom skulle en nordmann hatt? (Norges landareal/Inbyggere i norge)

386 433 km²/4 717 982=0,082km²=82m²

Dette blir helt feil når jeg prøver å tenke logisk oppe i hodet mitt. Norge er da et ganske stort land. Hver person må da ha mer plass en det.

Jeg har også er spørsmål. Kan grunnen til at mp3-spilleren min klikker hele tiden være at den ligger i samme lomme som mobilen?

Lenke til kommentar
Hvor mye osv. er skog?

Skogen dekker 37% av Norges areal.

Hva er definisjonen på skog? (antall trær per m^2?)

Når hæyden på trærne er høyere enn 5m. og trærne står nærmere hverandre enn 30m.

Hvor mange m^2 eindom skulle en nordmann hatt? (Norges landareal/Inbyggere i norge)

386 433 km²/4 717 982=0,082km²=82m²

Dette blir helt feil når jeg prøver å tenke logisk oppe i hodet mitt. Norge er da et ganske stort land. Hver person må da ha mer plass en det.

Jeg har også er spørsmål. Kan grunnen til at mp3-spilleren min klikker hele tiden være at den ligger i samme lomme som mobilen?

Fordi det står m², 1km²=1000m*1000m=1 000 000 m²

så blir mer 82 000 m² per innbygger.

Er ikke det eksprimentet med i A Clockwork's Orange eller noe? Ihvertfall en film (som også er et par 10år gammel) som omhandler samme tema.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
At det faktisk er hjernen som "ser" og ikke øynene illustreres av et forsøk som ble utført for noen tiår siden. Forsøkspersonene ble utstyrt med en spesiell type briller som via prismer snudde verden opp ned. Forsøkspersonene måtte bruke disse hele tiden. De første dagene var denne opp-ned-verdenen såpass slitsom at personene brukte store deler av dagen til å hvile. Men etter noen dager snudde hjernen bildet og personene oppfattet verden som normal. Da forsøkspersonene til slutt ble fratatt opp-ned-brillene så så de verden opp ned igjen, men denne gangen snudde hjernen synsinntrykket tilbake til normalt i løpet av kort tid.

Har du noen form for kilder for det? Hadde vært morsomt å lese. :)

Lenke til kommentar

Det er flere tester som viser at hjernen "ser".

F.eks. den klassiske å lese fargen på ord som står på et ark. F.eks. at Grønn står med rød skrift, rød står med gul skrift, blå står med grønn skrift osv. Da blir du totalforvirret uansett hvor mye du konser, fordi hjernen kjenner igjen fargen, men du må si ordet som ikke forbindes med den fargen. Bare rot.

Også har du kanskje sett snutten på National Geographic som beviser at vi leser på fotohukommelse av ord, ikke selve ordet, så lenge første og siste par bokstavene i et ord er riktige, kan resten være stokket helt om, vi leser fortsatt setningen riktig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Det er flere tester som viser at hjernen "ser".

F.eks. den klassiske å lese fargen på ord som står på et ark. F.eks. at Grønn står med rød skrift, rød står med gul skrift, blå står med grønn skrift osv. Da blir du totalforvirret uansett hvor mye du konser, fordi hjernen kjenner igjen fargen, men du må si ordet som ikke forbindes med den fargen. Bare rot.

Også har du kanskje sett snutten på National Geographic som beviser at vi leser på fotohukommelse av ord, ikke selve ordet, så lenge første og siste par bokstavene i et ord er riktige, kan resten være stokket helt om, vi leser fortsatt setningen riktig.

jeg kan lese ordet og ikke fargene lett.

Lenke til kommentar
Hvor mye av norges landareal eier staten?

Hvor mye av norges landareal eies av oranisasjoner/bedrifter?

Utbygd areal i Norge er 1,4% av hovedlandet (Dvs. unntatt svalbard og Jan Mayen)

3,2% av hovedlandet er jordbruk

38,2% er skog

http://www.ssb.no/emner/01/01/areal/

Hvor mye av osv. eies av privatpersoner?

hvor mye av osv. er dyrkbar mark?

Skogbruk drives i områder med produktiv skog, som dekker ca 22% av landarealet. Jordbruksområdene ligger i de klimatisk gunstigste delene av lavlandet, og utgjør mellom 3 og 4% av landarealet. Kilde: Statens kartverk

Hvor mange m^2 eindom har en gjennomsnitts nordman?
Lenke til kommentar
Øynene slår verken på eller av signaler, alle signaler fra øynene sendes videre til synssenteret i hjernen enten øynene er åpne eller lukket. Det hjernen som slår av og på signaler etter viktighet. Derfor oppfatter vi ikke alt øynene faktisk ser, for viktighetsfiltre i hjernen filtrerer bort synsinntrykk vi har vent oss til er uvesentlige eller feil.

Det er også hjernen som hører, man målte hjerneaktiviteten på en katt som fikk høre en stadig gjentatt pingelyd. I starten var hjerneaktiviteten på høygir, men etter hvert som katten ikke lengre oppfattet lyden som farlig eller viktig, så roet hjerneaktiviteten seg. Da man slo av lyden og det ble stille, så spratt hjerneaktiviteten opp igjen, for den plutselige stillheten måtte analyseres for sjekke om dette var farlig eller viktig.

Jo, øynene slår av og på signaler. Når en fotoreseptorcelle, dvs. staver eller tapper, mottar lys vil den sende ut en elektrisk impuls til hjernen. Dersom cellene ikke opplever å bli belyst vil de ikke sende ut like mange elektriske impulser, usikker på om den sender ut noen i det hele tatt i et slikt tilfelle. Fotoreseptorene vil i tillegg venne seg til en bestemt mengde og frekvens på lyset, slik at antall signaler som sendes ut reduseres dersom man ser akkurat det samme over lengre tid. (Øynene foretar hele tiden bittesmå bevegelser for å unngå at dette blir et problem).

De biokjemiske detaljene for sending av impulser kan jeg svært lite om, så de skal jeg ikke prøve å forklare her.

Lenke til kommentar
Har skjønt at grunnen at man har morrabrød er på grunn av at det er om mårran testosteronnivået er på sitt høyeste, og en bieffekt av det er ereksjon. Ikke alle som får det da.

Sikkert derfor man har så macho og sensuell stemme om morgenen. 8D

Det med mørk stemme om morgenen har jeg spurt om tidligere, er dette virkelig grunnen, mye testosteron?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...