Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Klarte å brenne meg på en kjele da jeg lagde mat for et par uker siden. Selveste brannsåret startet som en mørk rød flekk, men arret ser ut som om jeg hadde fått et papir kutt / hvert litt uheldig med filet kniven, hvorfor ser arret slik ut? Hvorfor ble ikke arret over hele brannsåret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå var det bare et eksempel, greia var hva om flyet går ned uten at det kunne vært forutsett, vil de etterlatte da kunne kreve en erstatning fra SAS, selvom det egentlig ikke er noen sin feil at flyet gikk ned.

Hvis huset brenner ned, uten at det er noen sin feil, hvem erstatter da tapet ditt?

 

Vil tro SAS har forsikring, og er det ikke SAS sin feil er det de som tar støyten.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Bruker ikke denne nettsiden Helvetica? Hvordan kan nettleseren min bruke den fonten, men ikke jeg?

Ikke sikker på hva du mener, men her er fonten for brødtekst:

font: 300 15px/22px 'Helvetica Neue',Helvetica,Arial,sans-serif;

Så bruker nettleseren den første verdien den kommer over som du har installerert.

 

Men la merke til i Firebug sitt netpanel at den også henter inn Open Sans fra her. Det gir en nettleser mulighet til å vise fonts som en ikke har installert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at unge (spesielt gutter) kan hevde seg så til de grader i snowboard og skating? Ser stadig vekk at 10-14 åringer er blant verdens aller beste.

 

Det samme gjelder forøvrig også stuping og turn, men ikke i like stor grad.

 

Den første logiske trekningen jeg kan tenke meg er at det ikke er så fryktelig vanskelig å mestre sportene. Men, samtidig så tryner jeg nesten hver gang jeg setter foten på et skateboard. Er det noe med det å være fysisk liten kan gjøre opp for manglende øvelse?

Lenke til kommentar

Tipper det har mer med utholdenhet, energinivå, interesse og fysisk sett perfekt(ingen skavanker).

Energinivået til barn kan være helt ekstremt, noe som gjør at de kan drive på med f.eks snowboard mye lengre om gangen, ettersom de er mykere tåler de mer juling før de skader seg også. Ett stygt fall kan f.eks ett barn gjerne bare børste av seg, mens en voksen må på sykehuset, evt ta det mye mer med ro pga skader. Tipper lekenheten også kan hjelpe til med å få til triks osv.

 

Det skal også mye mindre til for at en 10-åring hevder seg i miljøet enn en 30-åring, så 10-åringen vil nok få mye mer positiv tilbakemelding enn eldre.

 

Just my 2 cent...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, virker litt for enkelt for meg. Hvorfor ser vi ikke da at unge gjør det like godt i alle idretter?

idretter som krever mye fysisk styrke har de nok ikke så mye fordeler i.

Ellers vil jeg tippe det har noe med fokus å gjøre også, tipper det er store mørketall her.

 

Hvilke idretter er det unge ikke gjør det bra i?

Lenke til kommentar

Unge (som i opp til 16) topper verdensmesterskap/ol i turn, stup, skateboard og snowboard. Klarer ikke å komme på noen andre tilfeller enn det.

 

Og angående styrke. De beste seilerne (f.eks.) er gjerne over 20, og seiling er generelt sett ikke en sport som krever mer styrke enn snowboard etc.

Lenke til kommentar

Er vel ingen tvil om at man i idretter med mye raske endringer har fordeler som liten og lett. Yngre er gjerne mindre og lettere enn eldre. Man lærer også bevelgelsesmomenter raskere som yngre. Straks trening av styrke, utholdenhet og muskelmasse blir et moment får eldre fordeler. Men så er det det at de idrettene du nevner er svært risikable. Se på mange av fallene på kanten oppe i halfpipen. Jo lettere man er jo mindre er sjansen for alvorlige skader. Så kommer det i tillegg at de eldre begynner å skjønne farene og riskene ved de halsbrekkende øvelsene og begynner å bli forsiktigere, kanskje til og med slutter. Og noen slutter når de blir eldre fordi de faktisk begynner å bli plaget av skadene.

 

Det nevnes turn og der har det jo alltid vært slike at unge jenter før puberteten har hevdet seg godt og de har vært utsatt knallhard trening med nettopp det resultat at puberteten ble utsatt og toppkarrieren kunne fortsette. En tyngre og eldre kropp er ikke like lett å få gjennom alle øvelsene. Men det er ikke samme forskjell i herreturn mellom yngre og eldre utøvere, der fortsetter man å utvikle seg i årevis med økende styrke og spenst. Jeg vil tro skadefrekvensen er mye lavere i turn enn i de andre idrettene du sammenliknet med, man har langt mer presisjon og bedre kontroll over momentene og frafallet blir ikke så stort i turn pga skader og belastning. Man kan derfor holde på lenger på toppnivå på herresiden iallfall.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål, i det siste har det vært veldig dårlig luft og varmt på lesesalen min. Så jeg begynte å tenke. Blir luften fortere "dårlig" når det er varmt, enn når det er kaldt? Er snakk om innendørs så er jo begrenset hvor kaldt, og forsåvidt varm, det blir. Men la oss si at kaldt er 16-18 grader, mens varmt er 22+,

Lenke til kommentar

Klarte å brenne meg på en kjele da jeg lagde mat for et par uker siden. Selveste brannsåret startet som en mørk rød flekk, men arret ser ut som om jeg hadde fått et papir kutt / hvert litt uheldig med filet kniven, hvorfor ser arret slik ut? Hvorfor ble ikke arret over hele brannsåret?

Ingen som veit?

Lenke til kommentar

Det kan variere fra gård til gård, men ikke nødvendigvis nok til at du legger merke til det fra bilvinduet.

Du får presser kapable til alt fra 70 til 180 cm diameter baller, men de fleste holder seg rundt 120-130 cm, da det er greit å transportere og passer i de fleste rundballekuttere.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...