Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvor har du dette fra? Jeg vil gjerne se noen kilder på at det finnes noe slikt som det du snakker om. For å være helt ærlig tror jeg at du er altfor skråsikker i dine påstander om kosmologi, og burde lese litt faglitteratur om saken. Steven Hawking har skrevet noen gode bøker om universet som er tilgjengelige for folk flest.

En annen ting er at sorte hull ikke nødvendigvis sluker alt som er i nærheten av dem. Det er like mulig å gå i bane rundt et sort hull, som det er å gå i bane rundt solen eller en planet.

jeg har det fra " how the universe works", "wonders of the universe" og noen andre dokumentarer jeg ikke hus2ker navnet på. jeg har også les 2 bøker om universet og sorte hull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til kosmologi og fysikk og sånn er det veldig lett å misforstå enkelte elementer.. Nå er det klinkende klart at jeg er dum som en forkullet trestokk, men jeg har uansett hatt interesse for slikt i 10-15 år, og det er MASSE jeg ikke forstår helt ut. Kjenner meg allikevel ikke igjen i mye av det du skriver.

Kanskje du bør prøve å lese en gang til?

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Har ikke nok bakgrunnskunnskaper til å gi en helt dekkende forklaring, nei. Det jeg prøver å komme frem til er at Kina er en veldig sammensatt økonomi, som har blitt påvirket på mange måter. De er hverken "kommunister" eller rene kapitalister. For å se hvordan det har skjedd er det greit å se på nyere kinesisk historie.

Det er vel ingen land i dag som er rent kommunistisk eller kapitalistisk. Jeg mener at det er svært lite kommunisme igjen, spesielt i tradisjonell kommunistisk forstand. Maos styre var jo et kommunistisk oligarki. Man kan ikke av den grunn sette likhetstegn mellom kommunisme og oligarki.

Som sagt eier regjeringen mye, ikke ulikt Norge (men i enda større grad).

Regjeringen i Norge eier så og si ingenting sammenlignet med landets rikeste. I Kina er vel alle de rikeste med i partiet.

For eksempel er alle de tre største "media-outlets" (norsk ord..?) eid av kommunistpartiet. Disse er CCTV, People's Daily og Xinhua. Det at media-markedet er i så stor grad dominert av regjeringen minner sterkt om kommunisme, og er noe som henger igjen etter at kommunistpartiet (spesielt Mao) kom til makten.

Mediekonglomerater? Er forsåvidt enig her. Men det minner kanskje enda mer om oligarkier à la Italia og Russland (skal ikke si USA, for da får jeg 20 rednecks på nakken med en gang).

Maos ideologi var mer eller mindre den "klassiske" kommunismen. Han og kommunistpartiet ville ha kontroll over all kultur og media, ref kulturrevolusjonen og hele den biten, og han var en tilhenger av planøkonomi.

På den tiden var dog ikke planøkonomi (eller en tilnærming til planøkonomi i alle fall) en helt forferdelig idè. På 50-tallet slet Kina med høy inflasjon, manglende infrastruktur, problemer pga invasjon fra andre land (f.eks. Japan). Det de gjorde var at de innførte knallhard kontroll over all fri business, holdt en jernhånd over det nasjonale budsjettet og sentraliserte banker og valuta. Målet var i hovedsak økonomisk vekst, naturligvis, og tanken var at ved å gjøre dette ville det frie markedet bli kvelt, men tapet ville bli tatt igjen ved at regjeringen ble styrket. Aka kommunisme. Det hele kulminerte i "The great leap forward" i 1958. Du kan lese om det her:

http://en.wikipedia....at_Leap_Forward

Det holdte på en stund, men the great leap forward var veldig ekstremt, og førte til utbredt sult og andre problemer. Noen synes det kommunistpartiet gjorde var bra, siden det moderniserte Kina og la grunnlaget for videre vekst, men kommunisme er som kjent hardt på innbyggerne.

Er poenget ditt at Maoismen jamnt over var mislykket? Det kan jeg i alle fall skrive under på.

Uansett, i 1978 ble Deng Xiaoping innsatt som leder av kommunistpartiet, og med ham var partiet klare for å gå gjennom en økonomisk revolusjon. Mao og Co hadde klart å dra Kina ut av den værste gjørmen, men metodikken var ikke særlig holdbar i det lange løp. Deng Xiaoping ville at markedet skulle bli frigjort i mye større grad, og handel med andre land ble oppmuntret - spesielt eksport. Kina, et land med billig og svært omfattende arbeidskraft men relativt få ressurser, ble plutselig et veldig attraktivt mål for utendlandsk investering. Landet tok opp rollen som Kina fortsatt har i dag, nemlig at de tar inn råmaterialer, produserer ting ut av det (billig) og eksporterer ut til verden.

Det har vel gått litt mer gradvis, men mulig det du mener - ellers er jeg med. Dette er vel videregående pensum :)

Men, det er viktig å legge merke til at den økonomiske revolusjonen ikke kun var tilrettelagt overklassen. Hele Kina skulle med, og selv om det er et land med store ulikheter er det relativt fritt fram for de fleste å starte egne bedrifter, som ikke bare ansetter lavtlønnede arbeidere. Dette har resultert i en svært stor middelklasse, som kjennetegner Kina i dag.

Er vel først de siste 20 åra at middelklassen har kommet over 5% og de siste 10 at den har kommet over 10%. Er den 15% nå? Det er ikke så stor andel. I Norge er den 95%?

Så.. Er Kina et oligarisk samfunn? Nja, det er jo selvfølgelig en del som har blitt rikere enn de fleste, men det ser man vel i alle land. Er de kommunister? Nja, kommunistpartiet har all politisk makt og eier mange store selskaper, men de er likevel løsslupne på mange måter. Er de kapitalister? Nja, folk kan eie og starte bedrifter selv, men det er fortsatt en del regulasjoner osv som et resultat over de to overstående punktene.

Er vel ingen land i dag som har uregulert markedsøkonomi. Slik du forklarer det, er dette ikke så annerledes USA.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

når jeg blir teoretisk fysiker skal jeg forske på det. så vi får se. er jo bare 15 så det er lenge til.

Da er bare å sette i gang. Starter du for alvor å studere matematikk og fysikk i dag, og jobber så hardt du klarer hver eneste dag så vil du om ca. 10 år ha muligheten til å begynne på disse problemene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Aiven: Forstår ikke helt hva du prøver å få frem ved å dele opp innlegget mitt i biter? Jeg argumenterer for at den kinesiske økonomien hverken er rent kommunistisk eller kapitalistisk, og ei heller ikke nødvendigvis oligarisk, men heller en blanding av de forskjellige. Denne påstanden blir støttet opp under når man ser på kinesisk moderne historie, som jeg gjennomgikk i korte trekk i innlegget mitt.

Lenke til kommentar

@Aiven: Forstår ikke helt hva du prøver å få frem ved å dele opp innlegget mitt i biter? Jeg argumenterer for at den kinesiske økonomien hverken er rent kommunistisk eller kapitalistisk, og ei heller ikke nødvendigvis oligarisk, men heller en blanding av de forskjellige. Denne påstanden blir støttet opp under når man ser på kinesisk moderne historie, som jeg gjennomgikk i korte trekk i innlegget mitt.

Det blir jo langt mer ryddig på den måten å lese. Det jeg prøver å få fram er din analyses svake sider. Det kan du jo velge å kommentere eller la være.

Lenke til kommentar

Link

fig-2003-04-07-01.gif

Link

fig5-1.jpg

Figur 5.1 Antall personer i yrkesaktiv alder (16 – 66 år) per person 67 år og eldre. (2000 – 2050)

Se også diagrammet til høyre på denne siden.

Eldrebølgen skyldes stadig høyere forventet levelder kombinert med en uforandret pensjonsalder på 67 år. Dette vil gjøre at en stadig større andel av befolkningen vil være over pensjonsalder. Det mest åpenbare er å heve pensjonsalderen, men det er politisk vanskelig å få gjennomslag for. Det tiltaket regjeringen forsøker å gjennomføre nå er å redusere utgiftene til pensjoner og dermed skyve mer av levekostnadene til eldre over på de eldre selv. Ikke så veldig populært, men absolutt nødvendig. Det er forresten et godt eksempel på når direkte folkestyre ville gjort vondt verre, mens upopulær politikk ville bedret situasjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Smorgasbord, fra Svensk smörgåsbord. Jeg kødder ikke.

Var det jeg fant ut også, men trodde ikke på det...

Merkeligste jeg har sett

Lenke til kommentar

Finnes det noen effektiv måte å lede vann(vanndam inntil huset) vekk ned ei skråning?

Har forsøkt å lage et hevertsystem uten at jeg har helt fått det til. Andre ting som kan hjelpe?

Hvis det er et problem som gjentar seg ofte og ikke helt neglisjerbare mengder vann, kan det hende at det beste er å legge et dreneringsrør gjennom bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...