Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kun i ekstrinsiske halvledere at hull kan være majoriteten av ladningsbærerne. I intrinsiske halvledere vil det være like mange hull som elektroner.

 

Stemmer, men finnes det andre materialer enn intrinsiske halvledere der hull er være majoriteten av ladningsbærerne? Jeg klarer ikke å se for meg at elektronhull kan være majoriteten av ladningsbærerne rene grunnstoff, ikke at jeg har prøvd så hardt, eller har så voldsomt god forståelse.

Lenke til kommentar

Stemmer, men finnes det andre materialer enn intrinsiske halvledere der hull er være majoriteten av ladningsbærerne? Jeg klarer ikke å se for meg at elektronhull kan være majoriteten av ladningsbærerne rene grunnstoff, ikke at jeg har prøvd så hardt, eller har så voldsomt god forståelse.

Det klarer jeg ikke å se for meg at skal være tilfelle. Hull har mye høyere effektiv masse enn elektroner, så de har mye lavere mobilitet. Dessuten har alle gode ledere en delokalisert elektronsky, som mer eller mindre utelukker muligheten for å ha hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter litt leting fant jeg svaret

The hood pins are used for racing cars as a safety precaution. The pins guard against winds inadvertently forcing the hood open or having the hood bounce about while the car is racing on the track. The drawback of the hood pins is they create a bump which catches air as it sweeps over the hood surface.

Synes bare det er var litt rart at de var så synlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hva skjer om noen slipper en atombombe nedi yellowstone vulkanen? si at atombomben er like kraftig som den over hiroshima

 

Nedi? Hvis man borrer seg helt ned til magmaen blir det kanskje fort baluba selv uten bomber. Det er nok snakk om noen kilometer ned i bakken. Du vil uansett ha nuken LANGT ned for at det skal ha noe å si i det hele tatt.

 

Jeg fant denne lille illustrasjonen, og det kan virke som om betydelig menneskelig innsats er påkrevd for å kunne fremprovosere et utbrudd.

 

Yellowstone__Super_volcano_cross_section_of_the_Caldera.jpg

 

 

Det er et interessant spørsmål, forhåpentligvis dukker det opp en ekspert etterhvert.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

hva skjer om noen slipper en atombombe nedi yellowstone vulkanen? si at atombomben er like kraftig som den over hiroshima

 

Vis du mener å detonere på overflaten så er resultatet et fint krater på mange meter og en stor røyksky, litt radioaktivitet i jorden og en gigentisk ildkule sverter landskapet rundt. Men ikke så mye mer.

Lenke til kommentar

Vis du mener å detonere på overflaten så er resultatet et fint krater på mange meter og en stor røyksky, litt radioaktivitet i jorden og en gigentisk ildkule sverter landskapet rundt. Men ikke så mye mer.

Ikke så mye mer? En av verdens fineste (og første) nasjonalparker alvorlig forurenset av radioaktivt materiale med store følger for dyre og plantelivet i lang framtid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...