Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte på vannverk sentralen hvor mye strøm den pumpa deres bruker for at alle skal ha trykk i rørene sine, må jo være enorme krefter :p men kommer jo seff an på hvor mange husstander den skal levere til hvor mye strøm den bruker men tenker bare under normale omstendigheter

Lenke til kommentar

Finnes fremdeles en del husstander som er selvforsynt på vann. Selv om det selvsagt minker på disse.

I tillegg har man jo en god del fritidsboliger som pumper eget vann, osv osv

I tillegg har man også mange boliger som ligger laaaangt borte fra dette vannverket, samt at dette vannverket har spart mange penger på vedlikehold slik at rør er dårlig og man får dårlig trykk og kan trenge en trykkoppbyggingspumpe for å få litt futt i vasken.

Finnes fremdeles en del husstander som er selvforsynt på vann. Selv om det selvsagt minker på disse.

I tillegg har man jo en god del fritidsboliger som pumper eget vann, osv osv

I tillegg har man også mange boliger som ligger laaaangt borte fra dette vannverket, samt at dette vannverket har spart mange penger på vedlikehold slik at rør er dårlig og man får dårlig trykk og kan trenge en trykkoppbyggingspumpe for å få litt futt i vasken.

Tenkte på vannverk sentralen hvor mye strøm den pumpa deres bruker for at alle skal ha trykk i rørene sine, må jo være enorme krefter :p men kommer jo seff an på hvor mange husstander den skal levere til hvor mye strøm den bruker men tenker bare under normale omstendigheter

Egentlig ikke så enorme krefter, siden det kun ligger på mellom 5-10 bars trykk rundt om, men mengdene kan være ganske store.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man sier også "skru på" lyset, TVen og radioen.

Dette skyldes sikkert at skruknotter var så populære før.

Ikke bare på radioer, der man skrur volumkontrolleren heeeelt til venstre for å slå den av.

Men på hytta har jeg også skrubrytere på veggen, for lyset.

lysbryter.png

(Minner litt om denne, men i hvitt.)

Man må fomle i noen sekunder for å slå på lyset hvis det er mørkt.

Jeg foretrekker de nye vippebryterne fra ELKO.

pussig , men er det et bilde der ?

Jeg får ikke frem noe bilde

Lenke til kommentar

Ang. vannforsyning.

De fleste byer benytter i dag høydebasseng i vannforsyningen. Dette er for å sikre vanntrykk ved en eventuell driftsstans som f.eks. strømstans, mekanisk feil, ledningsbrudd (frem til høydebassenget). De har gjerne en kapasitet som gjør at det er vann til 1-2 dager uten påfylling. Bare i Trondheim er det 12 høydebassenger (var/er? Litt usikker på nøyaktig antall i dag). Høydebassenger bygges i dag fortrinnsvis i fjell fordi det gir mindre skjemmende anlegg og økt sikkerhet. Høydebassenger i dagen ser gjerne ut som brede og lave siloer.

Artikkel fra Adressa i serien "Hemmelige rom" med innslag fra et høydebasseng i fjell i Trondheim.

Flyfoto av to høydebassenger i dagen i Mjøndalen:

Hagatjern høydebasseng

Åsen høydebasseng

Se forøvrig leksikonet:

Høydebasseng, element i fordelingsnettet for drikkevann, en stor tank som ligger høyt i forhold til forbrukerne av drikkevannet slik at vannet kan overføres ved hjelp av gravitasjon. Hensikten med høydebassenget er å jevne ut variasjoner i vannforbruket for oppstrøms-ledninger, sørge for jevnt trykk i overføringsledninger og sørge for vannforsyning en viss tid ved stans i overføringene fra oppstrøms-ledninger (f.eks. ved ledningsbrudd)

høydebasseng. () I Store norske leksikon. Hentet fra: http://snl.no/h%C3%B8ydebasseng

+ Kilde Trondheim Kommune

Så konklusjonen til spørsmålet er at det i hovedsak ikke er pumpene som leverer trykket, men gravitasjonen. Hvor store pumpene som fyller høydebassengene er har jeg ikke tall på. Det er nok en dimensjoneringssak som varierer fra sted til sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Husker vi hadde brønn i gamlehuset. Mye diggere enn industrivannet du får fra kommunen.

Det er sterkt variabelt. Jeg har smakt brønnvann med alt fra forferdelig til optimal smak, lukt og farge. I Norge. Vannverkene leverer også variabel kvalitet. Noen plasser fantastisk bra, sånt som her hos meg, andre plasser ganske middelmålig som gir usmak eller fargeavsetninger i porselen over tid. I snitt er vannkvaliteten i Norge bedre i springen enn i flaskevann fra butikken.

Hvor mye strøm bruker den pumpa som sørger for at det er trykk i vannrøret til en husstand ?

Høyst variabelt. Noen plasser må det pumpes trykk, andre plasser må trykket reduseres via ventiler fordi det er for stor fallhøyde. Jeg har ikke noe snitt-tall, men det går nok med noen kWh/husstand/døgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vi noen gang hatt en situasjon i Norge hvor flere foreninger innen samme sport strides om hvem som har rett til å danne et lag som kan representere landet i internasjonale konkurranser? Jeg mistenker at det handler mye om hvem som sanksjoneres av de internasjonale organisasjonene som arrangerer nevnte mesterskap.

snowboard?

Lenke til kommentar

Kan "vanlig" personer få tilgang til tall for butikkers/kjøpesenters omsetning? Enn om det er i forskningsøyemed?

Avisene ser jo ikke ut til å ha noe problemer med å innhente/utgi slik informasjon.

Kanskje? Man kan jo kontakte et senter og spørre. De må vel også mest sannsynlig publisere omsetningen sin hvis de er et aksjeselskap, hvis jeg ikke tar helt feil?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...