Mixy Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hvis det stemmer trekker jeg tilbake min bastante påstand i alle fall Lenke til kommentar
Looke Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Tenkte på vannverk sentralen hvor mye strøm den pumpa deres bruker for at alle skal ha trykk i rørene sine, må jo være enorme krefter men kommer jo seff an på hvor mange husstander den skal levere til hvor mye strøm den bruker men tenker bare under normale omstendigheter Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Finnes fremdeles en del husstander som er selvforsynt på vann. Selv om det selvsagt minker på disse. I tillegg har man jo en god del fritidsboliger som pumper eget vann, osv osv I tillegg har man også mange boliger som ligger laaaangt borte fra dette vannverket, samt at dette vannverket har spart mange penger på vedlikehold slik at rør er dårlig og man får dårlig trykk og kan trenge en trykkoppbyggingspumpe for å få litt futt i vasken. Finnes fremdeles en del husstander som er selvforsynt på vann. Selv om det selvsagt minker på disse. I tillegg har man jo en god del fritidsboliger som pumper eget vann, osv osv I tillegg har man også mange boliger som ligger laaaangt borte fra dette vannverket, samt at dette vannverket har spart mange penger på vedlikehold slik at rør er dårlig og man får dårlig trykk og kan trenge en trykkoppbyggingspumpe for å få litt futt i vasken. Tenkte på vannverk sentralen hvor mye strøm den pumpa deres bruker for at alle skal ha trykk i rørene sine, må jo være enorme krefter men kommer jo seff an på hvor mange husstander den skal levere til hvor mye strøm den bruker men tenker bare under normale omstendigheter Egentlig ikke så enorme krefter, siden det kun ligger på mellom 5-10 bars trykk rundt om, men mengdene kan være ganske store. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hæ? Det er jo trykk i rørene fra vannverket Jeg har egen vannpumpe og brønn. Har et langt renere vann enn det kommunale anlegget gir og et mye kraftigere vanntrykk, 7 bar Endret 26. februar 2013 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Husker vi hadde brønn i gamlehuset. Mye diggere enn industrivannet du får fra kommunen. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Man sier også "skru på" lyset, TVen og radioen. Dette skyldes sikkert at skruknotter var så populære før. Ikke bare på radioer, der man skrur volumkontrolleren heeeelt til venstre for å slå den av. Men på hytta har jeg også skrubrytere på veggen, for lyset. (Minner litt om denne, men i hvitt.) Man må fomle i noen sekunder for å slå på lyset hvis det er mørkt. Jeg foretrekker de nye vippebryterne fra ELKO. pussig , men er det et bilde der ? Jeg får ikke frem noe bilde Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kan "vanlig" personer få tilgang til tall for butikkers/kjøpesenters omsetning? Enn om det er i forskningsøyemed? Avisene ser jo ikke ut til å ha noe problemer med å innhente/utgi slik informasjon. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 pussig , men er det et bilde der ? Jeg får ikke frem noe bilde Det er et bilde som minner litt om en sånn skrubryter for lyset på hytta mi. Om bildet ikke virker, prøver jeg et nytt bilde. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Ang. vannforsyning. De fleste byer benytter i dag høydebasseng i vannforsyningen. Dette er for å sikre vanntrykk ved en eventuell driftsstans som f.eks. strømstans, mekanisk feil, ledningsbrudd (frem til høydebassenget). De har gjerne en kapasitet som gjør at det er vann til 1-2 dager uten påfylling. Bare i Trondheim er det 12 høydebassenger (var/er? Litt usikker på nøyaktig antall i dag). Høydebassenger bygges i dag fortrinnsvis i fjell fordi det gir mindre skjemmende anlegg og økt sikkerhet. Høydebassenger i dagen ser gjerne ut som brede og lave siloer. Artikkel fra Adressa i serien "Hemmelige rom" med innslag fra et høydebasseng i fjell i Trondheim. Flyfoto av to høydebassenger i dagen i Mjøndalen: Hagatjern høydebasseng Åsen høydebasseng Se forøvrig leksikonet: Høydebasseng, element i fordelingsnettet for drikkevann, en stor tank som ligger høyt i forhold til forbrukerne av drikkevannet slik at vannet kan overføres ved hjelp av gravitasjon. Hensikten med høydebassenget er å jevne ut variasjoner i vannforbruket for oppstrøms-ledninger, sørge for jevnt trykk i overføringsledninger og sørge for vannforsyning en viss tid ved stans i overføringene fra oppstrøms-ledninger (f.eks. ved ledningsbrudd) høydebasseng. () I Store norske leksikon. Hentet fra: http://snl.no/h%C3%B8ydebasseng + Kilde Trondheim Kommune Så konklusjonen til spørsmålet er at det i hovedsak ikke er pumpene som leverer trykket, men gravitasjonen. Hvor store pumpene som fyller høydebassengene er har jeg ikke tall på. Det er nok en dimensjoneringssak som varierer fra sted til sted. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Husker vi hadde brønn i gamlehuset. Mye diggere enn industrivannet du får fra kommunen. Det er sterkt variabelt. Jeg har smakt brønnvann med alt fra forferdelig til optimal smak, lukt og farge. I Norge. Vannverkene leverer også variabel kvalitet. Noen plasser fantastisk bra, sånt som her hos meg, andre plasser ganske middelmålig som gir usmak eller fargeavsetninger i porselen over tid. I snitt er vannkvaliteten i Norge bedre i springen enn i flaskevann fra butikken. Hvor mye strøm bruker den pumpa som sørger for at det er trykk i vannrøret til en husstand ? Høyst variabelt. Noen plasser må det pumpes trykk, andre plasser må trykket reduseres via ventiler fordi det er for stor fallhøyde. Jeg har ikke noe snitt-tall, men det går nok med noen kWh/husstand/døgn. 1 Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har vi noen gang hatt en situasjon i Norge hvor flere foreninger innen samme sport strides om hvem som har rett til å danne et lag som kan representere landet i internasjonale konkurranser? Jeg mistenker at det handler mye om hvem som sanksjoneres av de internasjonale organisasjonene som arrangerer nevnte mesterskap. snowboard? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Kan "vanlig" personer få tilgang til tall for butikkers/kjøpesenters omsetning? Enn om det er i forskningsøyemed? Avisene ser jo ikke ut til å ha noe problemer med å innhente/utgi slik informasjon. Kanskje? Man kan jo kontakte et senter og spørre. De må vel også mest sannsynlig publisere omsetningen sin hvis de er et aksjeselskap, hvis jeg ikke tar helt feil? Endret 27. februar 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Årsrapporten kan være et greit sted å starte. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Kanskje? Man kan jo kontakte et senter og spørre. De må vel også mest sannsynlig publisere omsetningen sin hvis de er et aksjeselskap, hvis jeg ikke tar helt feil? Det legges ut så mangt på Brønnøysund og proff.no. Lenke til kommentar
Simonhauan Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvordan viser en prosjektor svart på et hvitt lerret? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Husker vi hadde brønn i gamlehuset. Mye diggere enn industrivannet du får fra kommunen. Det har vi på småbruket der jeg vokste opp også. Smaker helt fantastisk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Hvordan viser en prosjektor svart på et hvitt lerret? Den gjør ikke det, det er fargen på lerretet du ser... 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Den gjør ikke det, det er fargen på lerretet du ser... I mørket er alle katter grå etc. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 I mørket er alle katter grå etc. Jeg er ganske sikker på at det også finnes svarte katter i mørket. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Jeg er ganske sikker på at det også finnes svarte katter i mørket. Og til tider er det bedre å være etter snar enn føre var. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå