Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det finnes en del steder på jorden hvor været er veldig stabilt, så evige somre er fullt tenkelig. Sleng på ganske mye vulkansk aktivitet et annet sted på jorden, og du kan få lange og harde vintre som følge av store mengder aske og svovel som spys ut i atmosfæren, uten at det er forutsigbart for et middelaldersamfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifra hva jeg kan lese meg frem til på nettet så har forfatteren av Game of Thrones sagt at årstidene er magiske, selv om de kan forklares vitenskapelig. Dette foregår jo tross alt på en annen planet, med både drager og undead.

Det kan i min oppfatning enklest forklares dersom planeten f.eks har en veldig eliptisk bane. Når den nærmer seg solen vil den aksellerere i hastighet. Når den beveger seg bort sakker den ned. Dermed får man lange vintre og korte somre.

Lenke til kommentar

Det kan i min oppfatning enklest forklares dersom planeten f.eks har en veldig eliptisk bane. Når den nærmer seg solen vil den aksellerere i hastighet. Når den beveger seg bort sakker den ned. Dermed får man lange vintre og korte somre.

Men årstidene er ikke periodiske, er de vel? Vintre varer i et tilsynelatende tilfeldig antall år, med varierende mellomrom.

Lenke til kommentar

Tror svaret dere leter etter er her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fiksjon

Men siden det er en kjedelig forklaring vil jeg heller foreslå:

Noe som skygger for "sola". Enten atmosfærisk, som vulkanutbrudd eller meteornedslag som lager tette støvskyer som holder lys og varme ute og således gir vinter "hele året" en stund (det har også skjedd her på jorda http://en.wikipedia....ithout_a_Summer ). Eller at solsystemet ikke har så stabilt vær som oss og f.eks beveger seg ut og inn av en eller annen støvsky og dermed gir en sterkt varierende innstrålt effekt til denne planeten.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Hvorfor sier vi "slå på" TVen og "slå av" lyset på norsk? Hvorfor slå?

Kanskje fordi det er nettopp det som skjer inne i en av-/påbryter? Det sitter en fjærbelastet mekanisme inne i bryteren som gjør at bryteren kun kan stå i den ene eller andre stillingen, og aldri stopper i en mellomstilling. Mellomstillingen gir en dårlig kobling med stor fare for lysbuer og varmgang. Selv om vi opplever betjeningen av bryteren som myk slår mekanismen inne i den altså plutselig over fra den ene posisjonen til den andre.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at noe blir kalt "landslaget"? Hva skal til?

Hvis jeg driver med en sport, som ikke har et landslag. Hva må til for at jeg kan lage et landslag?

Det blir nok førstemann til mølla. Å organisere seg i et større forbund kan nok være en god idé - av organisatoriske og troverdighetsmessige grunner.

Lenke til kommentar

Har vi noen gang hatt en situasjon i Norge hvor flere foreninger innen samme sport strides om hvem som har rett til å danne et lag som kan representere landet i internasjonale konkurranser? Jeg mistenker at det handler mye om hvem som sanksjoneres av de internasjonale organisasjonene som arrangerer nevnte mesterskap.

Lenke til kommentar

Har vi noen gang hatt en situasjon i Norge hvor flere foreninger innen samme sport strides om hvem som har rett til å danne et lag som kan representere landet i internasjonale konkurranser? Jeg mistenker at det handler mye om hvem som sanksjoneres av de internasjonale organisasjonene som arrangerer nevnte mesterskap.

har vært mye styr rundt futsal. Men usikker på hvordan det var rundt landslaget.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi det er nettopp det som skjer inne i en av-/påbryter? Det sitter en fjærbelastet mekanisme inne i bryteren som gjør at bryteren kun kan stå i den ene eller andre stillingen, og aldri stopper i en mellomstilling. Mellomstillingen gir en dårlig kobling med stor fare for lysbuer og varmgang. Selv om vi opplever betjeningen av bryteren som myk slår mekanismen inne i den altså plutselig over fra den ene posisjonen til den andre.

Nå mangler de fleste moderne TVer denne bryteren. Likevel har man ikke klart å finne på noe bedre

Jeg sier også "slå på " pc en når jeg vil bruke den og strømmen har vært skrudd av

Lenke til kommentar

Man sier også "skru på" lyset, TVen og radioen.

Dette skyldes sikkert at skruknotter var så populære før.

Ikke bare på radioer, der man skrur volumkontrolleren heeeelt til venstre for å slå den av.

Men på hytta har jeg også skrubrytere på veggen, for lyset.

lysbryter.png

(Minner litt om denne, men i hvitt.)

Man må fomle i noen sekunder for å slå på lyset hvis det er mørkt.

Jeg foretrekker de nye vippebryterne fra ELKO.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm bruker den pumpa som sørger for at det er trykk i vannrøret til en husstand ?

Kommer an på effekten på den.

Vanligvis 800-1200 Watt

Er underskrifter gyldige om du skrev under i tydelig beruset tilstand?

Japp japp.

Det er kun en selv som har ansvaret for å bli full, og har derfor også ansvaret for det han gjør i fylla ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...