Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sverige og Norge er veldig like på mange måter, og jeg tror også vi er sammenlignbare når det kommer til trafikk-kultur. Det første jeg tenker på er at det i Sverige er en god del billigere å kjøpe en ny og sikker bil, men at det kan forklare hele forskjellen skal jeg ikke påstå.

Lenke til kommentar

Hva er det Sverige gjør som fører til at de har så få dødsulykker i trafikken (2,9 per 100.000 innbyggere) i forhold til Norge (5,4 per 100.000 innbyggere)?

 

Er det snakk om bedre veier og enklere terreng?

 

Har du sjekka hvor mange i Sverige som eier bil kontra i Norge? (Og da mener jeg ikke bare antall biler/innbygger. Det vil jeg tro er høyere siden det er billigere. Men jeg kan se for meg at veldig mange som bor i f.eks. Stockholm ikke har behov for og derfor ikke eier en bil). Om ikke dette påvirker statistikken i det hele tatt vil jeg nok egentlig tro at det er snakk om veistandard på de større gjennomfartsårene. For det virker for meg som om mange svensker har flere biler og da gjerne har eldre biler.

Lenke til kommentar

Hva er det Sverige gjør som fører til at de har så få dødsulykker i trafikken (2,9 per 100.000 innbyggere) i forhold til Norge (5,4 per 100.000 innbyggere)?

 

Er det snakk om bedre veier og enklere terreng?

 

Stemmer tallene dine? i norge døde det om jeg ikke husker feil ca 150 i trafikken i 2012, deler man det på 50 (per 100k innbyggere) så er tallet 3. Ikke 5.4

 

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer tallene dine? i norge døde det om jeg ikke husker feil ca 150 i trafikken i 2012, deler man det på 50 (per 100k innbyggere) så er tallet 3. Ikke 5.4.

 

Tallene er tatt fra Wikipedia, noe jeg kanskje burde nevnt. Beklager det.

 

Har du sjekka hvor mange i Sverige som eier bil kontra i Norge?

 

Du har et veldig godt poeng! Jeg burde tenkt på det. Wikipedia sier at per 100.000 biler så har Sverige 7 dødsulykker, og Norge 8. Da er forskjellen plutselig betydelig mindre.

Lenke til kommentar

Tallene er tatt fra Wikipedia, noe jeg kanskje burde nevnt. Beklager det.

 

 

 

Du har et veldig godt poeng! Jeg burde tenkt på det. Wikipedia sier at per 100.000 biler så har Sverige 7 dødsulykker, og Norge 8. Da er forskjellen plutselig betydelig mindre.

 

Det er mer relevant å finne ut hvor mange som eier bil, uavhengig av mengde biler. I begge land. En kan jo bare kjøre en bil om gangen. (Men det kan jo være vanskelig å finne et nøyaktig tall, ettersom biler gjerne blir brukt av andre personer enn de er registrert på).

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig E=Mc^2 betyr?

Forklar det gjerne enkelt til en som ikke forstår seg på realfag :-)

 

Så vidt jeg har forstått det, med kun en interesse innen fysikk, uten noen utdanning eller noe, så kan all masse omgjøres til energi, og likedan energi bli om gjort til masse. Om du har 1 gram av et stoff, så kan du via E=MC^2 regne ut hvor mye energi dette kan gjøres om til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt at man bare kan konvertere masse til energi og omvendt, men teorien er i hvert fall riktig.

 

E = energien målt i joule

m er massen målt i kg

c er lysets hastighet i vakuum målt i meter per sekund

 

Et eksempel der vi regner om 1 kg masse til energi:

E = 1 kg * (300 000 000 m/s)2= 90 000 000 000 000 000 Joule, eller 25 TWh

 

Til sammenligning var Norges totale elektriske energiproduksjon i 2012 på 148 TWh

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig E=Mc^2 betyr?

Forklar det gjerne enkelt til en som ikke forstår seg på realfag :-)

 

Energi kan være så mangt. Energi kan være lagret i form av kjemiske bindinger, som i bensin eller mat. Det kan også være lagret i en fjær, eller i noe som er heist opp over bakken. Vi kan si at det er en viss energi bundet opp i forskjellige tilstander. En av disse tilstandene er å være masse. På samme måte som 1 kg vann har en indre energi på 418.4 kJ mer når det koker enn når det er ved frysepunktet (koke-tilstanden og frysepunkt-tilstanden), har det en energi på 90 PJ (Petajoule) når det er masse enn når det ikke er masse.

 

Selvfølgelig er de fleste ting masse hele tiden, så akkurat den konverteringen er ikke noe folk flest bruker hver dag, men det følger noen morsomme effekter: Fordi energi er masse og f.eks temperatur er energi, kan vi øke eller minke energien til et legeme ved å varme det opp eller kjøle det ned. 1 kg vann vil for eksempel øke med 4.7 pg (pikogram) når det varmes hundre grader. En liter bensin (sammen med oksygenet som skal til for å brenne det) vil minke med 0.39 mikrogram etter å ha blitt forbrent og kjølt ned til romtemperatur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...