Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid bruker et foton å nå lyshastigheten? Fra 0 ms til c.

Jeg fant denne:

591px-Lorentz_factor.svg.png

Vil det si at fotonet bruker uendelig lang tid? Eller har jeg misforstått?

Eller er V1=c og V2=c?

Er dette mulig å forklare på en enkel måte, uten å gå for mye inn i avansert fysikk? (Spesiell relativitet, generell relativitet, etc).

Jeg er nesten blank når det kommer til bølger og lys.

Utfra det jeg har sett på grafen, så gjelder den legemer med masse?

Lenke til kommentar

(Hvit) lys er alle farger, det som bestemmer fargen er materialet det reflekteres i fra eller igjennom. Hvor deler av lyset absorberes eller avbøyes i en annen retning enn vårt øye slik at vi kun ser/fanger opp noen av fargene.

Noen andre er sikkert i stand til å gi en bedre, og muligens mer korrekt forklaring :)

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting. Hva gir ting farge er det lys eller er det celler (atomer eller noe slikt) Lærte vell på ungdomskolen at lys gir farge, men for meg høres dette utrolig dumt ut. Kan noen forklare meg det?

Fargene lages strengt tatt i hjernen. Men det er i stor grad et resultat av hvordan reseptorceller i øynene reagerer på lys med forskjellig bølgelengde..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lang tid bruker et foton å nå lyshastigheten? Fra 0 ms til c.

Som allerede nevnt beveger fotoner seg alltid med lyshastigeheten (når de beveger seg i vakuum). Dette gjelder alle masseløse partikler. Akselerasjon er faktisk ikke et meningsfullt begrep for masseløse partikler.

Jeg fant denne:

[...]

Utfra det jeg har sett på grafen, så gjelder den legemer med masse?

Ja, denne grafen gjelder kun for massive legemer. Og for å unngå en potensiell misforståelse: chart?cht=tx&chl=\gamma på y-aksen har ingenting med fotoner å gjøre selv om de ofte benevnes med chart?cht=tx&chl=\gamma, det er Lorentzfaktoren.

Hvordan forklarer du brytningsindeks da?

Når lys kommer inn i et medium vil fotonene vekselvirke med ladninger (først og fremst elektronene) i mediet. Denne vekselvirkningen får fotonene til å oppføre seg som om de har masse og de beveger seg derfor langsommere enn lyshastigheten. Ulike materialer gir ulik styrke på vekselvirkningen, noe som gir ulik effektiv masse og dermed ulik hastighet og brytningsindeks.

Denne mekansimen som gir fotonene en effektiv masse er faktisk ganske like mekansimen som gir f.eks. elektroner masse, men da er det Higgsfeltet som er mediet elektronet vekselvirker med. Siden Higgsfeltet er tilstede overalt har elektronene alltid masse. Fotoner vekselvirker ikke med Higgsfeltet og har derfor ikke masse i vakuum.

• Liker 6
Lenke til kommentar

De "starter" med lyshastigheten, de aksellereres ikke fra 0 og opp. Det er umulig for fotoner å bevege seg ved en lavere hastighet enn c.

Det er litt som det ble snakket om tidligere. Ting og tang uten masse har i teorien uendelig aksellerasjon, men begrenses av sin ferd over romtiden.

Som allerede nevnt beveger fotoner seg alltid med lyshastigeheten (når de beveger seg i vakuum). Dette gjelder alle masseløse partikler. Akselerasjon er faktisk ikke et meningsfullt begrep for masseløse partikler.

Ja, denne grafen gjelder kun for massive legemer. Og for å unngå en potensiell misforståelse: chart?cht=tx&chl=\gamma på y-aksen har ingenting med fotoner å gjøre selv om de ofte benevnes med chart?cht=tx&chl=\gamma, det er Lorentzfaktoren.

Når lys kommer inn i et medium vil fotonene vekselvirke med ladninger (først og fremst elektronene) i mediet. Denne vekselvirkningen får fotonene til å oppføre seg som om de har masse og de beveger seg derfor langsommere enn lyshastigheten. Ulike materialer gir ulik styrke på vekselvirkningen, noe som gir ulik effektiv masse og dermed ulik hastighet og brytningsindeks.

Denne mekansimen som gir fotonene en effektiv masse er faktisk ganske like mekansimen som gir f.eks. elektroner masse, men da er det Higgsfeltet som er mediet elektronet vekselvirker med. Siden Higgsfeltet er tilstede overalt har elektronene alltid masse. Fotoner vekselvirker ikke med Higgsfeltet og har derfor ikke masse i vakuum.

Takk for svar. Da har jeg blitt litt klokere. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting. Hva gir ting farge er det lys eller er det celler (atomer eller noe slikt) Lærte vell på ungdomskolen at lys gir farge, men for meg høres dette utrolig dumt ut. Kan noen forklare meg det?

For det første: Lys er bølger, med forskjellige bølgelengder. De forskjellige bølgelengdene oppfattes som lys av forskjellige farger, f.eks er 450-500 nm blått og 620-740 nm rødt. Hvitt lys er en blanding av alle de synlige bølgelengdene.

Men hvorfor er det slik? Øynene inneholder tre forskjellige typer "tappceller". Disse reagerer på lys av forskjellige bølgelengder, og svarer med å gi hjernen signalet rødt, grønt eller blått, avhengig av hvilken celle det er, derav primærfargene. Hver celle gir kun informasjon om én primærfarge, med intensitet avhengig av bølgelengden. Så når du ser på noe grønt reagerer alle cellene med å si at de ser noe rødt, grønt og blått, med overvekt av grønt. http://en.wikipedia.org/wiki/Cone_cells

Grunnen til at forskjellige ting har forskjellig farge er da at de sender ut lys av forskjellige bølgelengder. Når du sender hvitt lys på noe blått, vil det røde, grønne etc lyset absorberes, mens det blå lyset reflekteres. Så de forskjellige måtene å forklare farger har alle en viss sannhet i seg, men det hele svaret er litt sammensatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den vet ingenting. Den har bare en stor absorbsjonsevne for en del stoffer som tilfeldigvis også er skadelige. Den absorberer ikke alle farlige stoffer. Den kan absorbere ufarlige stoffer. Men altså i snitt bedre ett svært mange andre absorbsjonsstoffer man kan putte i seg. En annen fordel er at kull fraktes gjennom tarmen uten å fordøyes. Giftstoffene fraktes altså ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva slags fordel stiller kulltablettene med over f.eks brent mat?

Aktivert kull har en struktur som gir det en stor overflate per gram (500 kvadratmeter), som igjen gjør at det kan binde seg til veldig store mengder av ymse stoffer. Vanlig kull har mye mindre overflate per gram.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...