Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Nanolotus eller Nanolex sine ruteforseglinger er helt supre. Jeg bruker Nanolotus sin selv og trenger bare legge på to-tre ganger i året. Trenger nesten ikke bruke vindusviskere over 80 km/t. Jeg har RainX også, den er lettere å legge på, men varer ikke like lenge. Kjekk å ha på sideruter. :)

Endret av CFM
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det ant å overleve på 1, kun 1 type matvare (det være seg frukt, nøtt eller kjøtt, whatevs) og vann?

Spør fordi noen sa at man kunne det på havre, noe jeg ikke tror på.

Som nevnt er vel morsmelk det eneste som inneholder absolutt alt av mikronæring, men det er ikke i alle faser av livet at mennesker klarer å nyttegjøre seg av den. Vi trenger fler kalorier.

Havre er et veldig godt forslag. Den inneholder 17% komplett protein, 8% fiber, jern, sink og magnesium.

Derimot har den så vidt jeg vet ingen vitaminer. C-vitaminmangel alene kan ta livet av deg i løpet av noen måneder.

For noe tull. Kilde på at melk er usunt for ikke-allergikere/laktoseintolerante, takk.

I tillegg til det som allerede er postet er det mye forskning som tyder på at animalske proteiner og animalsk fett ikke er ideelt for mennesker. At vi KAN innta dem betyr ikke alltid at vi BØR.

Mennesker er godt utviklet for å kunne utnytte mange forskjellige matkilder i nødssituasjoner, men biologisk sett er vi jo ikke jegere i det hele tatt. Det er heller en adapsjon som har skjedd i relativt ny tid. Det er ganske interessant hvordan hvite og inuitter osv. tåler animalsk protein og fett litt bedre enn f.eks svarte fordi våre forfedre i generasjoner måtte spise dette i vinterhalvåret. Det er alikevel snakk om gradvis adapsjon. Vi er ikke kjøttetere ennå. Vi er ikke engang altetere. Vi er opportunister, såkalte "occasional meat eaters". Genet for å fordøye laktose spredte seg for bare drøyt 6000 år siden like etter at dyr ble domestikert.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at det var to forskere som levde på bare kjøtt i et helt år. De hadde ikke noen problemer så vidt jeg kan huske.

Mennesker kan absolutt leve på hovedsakelig kjøtt i lang tid, og mennesket er så vidt jeg husker også ett av få pattedyr som kan spalte fett som drivstoff til hjernen (med forbehold om at jeg husker feil), men det er hvertfall økende bevis for at en del livsstilssykdommer enten kommer ifra animalsk protein og fett i seg selv, eller at dette tar for stor plass i kosten vår på bekostning av næringsrike planter som også inneholder f.eks antioksidanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forstyrrelser fra andre signaler, dempning av signalet pga. vær, dårlig kontakt et sted i anlegget ditt.

Er det det samme som skjer når signalet mellom inne delen og ute delen til den trådløse værestasjonen i perioder ramler ut ( ofte når det har vært kalt og temperatur er på vei opp )?

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hei

Dette er noe jeg har tenkt over en stund, så ikke skyt meg om ideen er helt på trynet! :)

Vi har alle lært at en varmepumpe bruker 1 kWh elektrisk energi på å gi 4 kWh varme (ca.) Hvorfor kan vi ikke da bruke litt av den varmen vi produserer (lage elektrisk strøm med den ved steaming) å bruke til å kjøre pumpen med dette? Da blir det litt forbruk fra strømnettet i starten, men når prosessen har begynt, går den av seg selv, altså null strømforbruk.

Sånn jeg ser det blir det da kanskje 1 kWh som går til å varme huset og 3 kWh blir steamet og kjører pumpen.

NB! Er fullt klar over at Perpentuum Mobile ikke funker, men mener altså at dette ikke blir det da du tar energi utenfra.

Lenke til kommentar

1.

PPJ = Pris per tur

Alle priser gitt i NOK

post-152514-0-22239900-1360699052_thumb.jpg

Hvis du ser på tabellen over som jeg har laget for et skoleprosjekt (verdiene er forøvrig basert på reelle priser, og ikke funnet på) så ser man at hvis man justerer for inflasjon, så har prisen på t-banebiletter kun økt med 1.8 kroner de siste 12 årene.

Er det vanlig at "faktisk prisøkning" (justert for inflasjon) på varer er så lav? Er det noen grense man gjerne ser på som lav, middels og høy når det kommer til prisøkning?

2.

Hvor mye har lønn i Norge økt på samme tidsperiode, justert for inflasjon?

Endret av Error
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det det samme som skjer når signalet mellom inne delen og ute delen til den trådløse værestasjonen i perioder ramler ut ( ofte når det har vært kalt og temperatur er på vei opp )?

Kan nok være forstyrrelser og/eller litt svakt signal som er skylden. Temperatur kan vel kanskje ha noe å si.

Hei

Dette er noe jeg har tenkt over en stund, så ikke skyt meg om ideen er helt på trynet! :)

Vi har alle lært at en varmepumpe bruker 1 kWh elektrisk energi på å gi 4 kWh varme (ca.) Hvorfor kan vi ikke da bruke litt av den varmen vi produserer (lage elektrisk strøm med den ved steaming) å bruke til å kjøre pumpen med dette? Da blir det litt forbruk fra strømnettet i starten, men når prosessen har begynt, går den av seg selv, altså null strømforbruk.

Sånn jeg ser det blir det da kanskje 1 kWh som går til å varme huset og 3 kWh blir steamet og kjører pumpen.

NB! Er fullt klar over at Perpentuum Mobile ikke funker, men mener altså at dette ikke blir det da du tar energi utenfra.

Jeg har faktisk lurt litt på dette selv, men jeg regner med at selv om varmepumpa spyr ut fire ganger mer energi enn den bruker, så klarer ikke vi å dra ut så mye som en firedel av denne energien. (Som da kreves for å drive varmepumpa.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Er det vanlig at "faktisk prisøkning" (justert for inflasjon) på varer er så lav? Er det noen grense man gjerne ser på som lav, middels og høy når det kommer til prisøkning?

2. Hvor mye har lønn i Norge økt på samme tidsperiode, justert for inflasjon?

1. Den generelle trenden er faktisk prisnedgang. Dette henger sammen med at hele verden forbedrer sine arbeidsmetoder og produksjonshjelpemidler i små rykk og napp hele tiden. I sum betyr det økt produksjon av materielle goder og tjenestegoder regnet per verdensinnbygger, til tross for at verdens arbeidsstokk arbeider enklere, sikrere og mer effektivt. Se for eksempel på fjernsyn. I 1950 kostet et fjernsyn omtrent like mye som en årslønn for en industriarbeider. I får man vel 100 stykk på en årslønn. Vel og merke myyye bedre fjernsyn enn i 1950. Det samme gjelder innen stort sett all vareproduksjon, noe som gir mer arbeidskraft til å drive med serviceyrker. Ser vi noen hundre år tilbake var det langt mindre tjenesteyting enn i 1950. Stort sett produksjon av matvarer til eget forbruk og salg.

2. Jeg er usikker, men er ikke nasjonalt lønnsnivå en viktig del av inflasjonsbegrepet? Uansett, (norsk) inflasjonsjustert lønnsøkning har nok vært ganske liten. Norske lønninger har nok likevel hevet seg betydelig mer enn i de fleste land rundt oss, særlig om vi regner med perioden etter finansbobla sprakk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du trenger er en stirlingmotor til å drive pumpehuset i varmepumpa. Jeg vet ikke om dette vil gi negativ virkningsgrad, men ser ikke noen umiddelbare problemer med det heller. Hmm, spent på hva de andre vil svare her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi går ut i fra at termodynamikkens 2. lov, og dermed også Carnot-sykelen stemmer, kan vi sette opp følgende for ett ideelt system:

post-134864-0-25010200-1360737344_thumb.png

Der en varmekraftmaskin (f.eks en sterlingmotor) henter Q1 joule med energi fra varmekilden og leverer W joule med arbeid og Q2 joule med varme til varmesluket. Den teoretisk største verdien av det arbeidet er W=Q1-Q2.

Så har vi en varmepumpe som som henter Q2 joule med varme ute og bruker W joule med arbeid på å levere Q1 joule med varme innne i stua. Den teoretisk laveste verdien av arbeidet som varmepumpen trenger er: W=Q1-Q2.

Da ser vi at motoren helst vil ha høyest mulig forskjell i varmen inne og ute, og i utgangspunktet er det likegyldig om du oppnår det ved å senke utetemperaturen eller øke innetemperaturen. Mens varmepumpen virker best når forskjellen i varme ute og inne er minst mulig.

Øker du innetemperaturen for å få mer arbeid ut av motoren, vil også varmepumpen trenge (tilsvarende) mer arbeid for å opprettholde den nye innetemperaturen. Og skulle du på ett eller annet vis få motoren til å levere kaldere luft enn utetemperaturen har du laget en eveighetsmaskin (med energiverskudd :dribble: ).

Men det finnes en mulig vei likevel:

post-134864-0-19856200-1360739359_thumb.png

Da blir arbeidet motoren leverer W=Q1-Q2 og arbeidet varmepumpen trenger W=Q1-Q3. Så lenge Q3 > Q2 er dette teoretisk mulig.

F.eks kunne du latt motoren arbeide mellom utetemperaturen (-17oC, feks) og innetemperaturen (22oC, feks), mens varmepumpen arbeider mellom energibrønnen (+4oC, f.eks) og stua (fremdeles 22oC) da er det teoretisk mulig å kjøre ett slikt system uten hjelp fra strømnettet. (men tviler litt på at det finnes ekte maskiner fra virkeligheten som har virkningsgrad og varmefaktor som gjør dette til en praktisk gjennomførbar løsning med normale temperaturer inne, ute og nede i bakken. Om du ikke bor rett ved en vulkan eller noe....)

Edit:fikset en link som pekte til feil sted...

Endret av M98kF1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er egentlig greia med polakker og joggesko med syk demping og joggebukser. Er fult av dem på skolen..

Teori 1: De lever opp til en skapt nasjonal stereotype.

Teori 2: Du er forutinntatt og ser ikke alle polakkene som ikke går i joggesko og joggebukse.

Teori 3: Du lever i GTA IV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...