Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går det ant å overleve på 1, kun 1 type matvare (det være seg frukt, nøtt eller kjøtt, whatevs) og vann?

Spør fordi noen sa at man kunne det på havre, noe jeg ikke tror på.

Morsmelk for babyer i hvertfall. Vet ikke om behovet endrer seg etterhvert som barnet vokser, men morsmelk inneholder absolutt alt et spebarn trenger av næring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Egg burde vel dekke det meste?

Det må jo være et mareritt for fordøyelsen, kan tenke meg at man blir litt løs i magan av bare egg.

Morsmelk for babyer i hvertfall. Vet ikke om behovet endrer seg etterhvert som barnet vokser, men morsmelk inneholder absolutt alt et spebarn trenger av næring.

Det høres ut som et ganske bra forslag. Har vi noen kostholdseksperter på forumet for jeg lurer på virkelig på dette. Hva med bare kumelk, ubehandlet og i nok mengder?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Går det ant å overleve på 1, kun 1 type matvare (det være seg frukt, nøtt eller kjøtt, whatevs) og vann?

Spør fordi noen sa at man kunne det på havre, noe jeg ikke tror på.

Det tror ikke jeg heller. Selv om havre har endel vitaminer og mineraler, vil en diett bestående av utelukkende havre nødvendigvis gi mangelsykdommer etterhvert. Havre inneholder B-vitamin, men hverken A, C eller D. Er ikke kostholdsekspert, men min påstand er at du ikke vil overleve mange månedene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg heller. Selv om havre har endel vitaminer og mineraler, vil en diett bestående av utelukkende havre nødvendigvis gi mangelsykdommer etterhvert. Havre inneholder B-vitamin, men hverken A, C eller D. Er ikke kostholdsekspert, men min påstand er at du ikke vil overleve mange månedene.

Funnet på google:

A British teenager collapsed and was rushed to the hospital this week after eating primarily chicken nuggets for the past 15 years. Stacey Irvine, 17, has reportedly survived on her nugget-heavy diet, occasionally supplemented by a bag of chips or piece of toast, since she was a toddler. Doctors have urgerd her to change her ways, but Irvine's case got us wondering: what would actually happen if you ate only one type of food for your entire life?

Depends on the poison you pick, but poison it most likely would be. According to Jo Ann Hattner, a nutrition consultant at Stanford University School of Medicine and former national spokesperson for the American Dietetic Association, choosing to eat only one fruit, vegetable or grain would lead to organ failure. Consuming only meat would eventually force your body to start munching on your own muscles. And if you stuck solely to almost any one food (besides fruit), you would develop a serious case of scurvy.

"I wouldn't recommend this experiment," said Hattner, who also wrote "Gut Insight" (Hattner Nutrition, 2009), a book about digestive health.

No single vegetable or legume has all nine essential amino acids humans need to build the proteins that make up our muscles, Hattner said. That's why most human cultures, without knowing anything about food chemistry, have developed diets centered on complementary veggies that, together, provide all nine. At first, without all the right amino acids, your hair starts to lighten in color and your fingernails get soft. Much worse, "your lean body mass suffers. That doesn't just mean your muscles, but also your heart and your organs." Eventually, your heart shrinks so much you die; this happens, on occasion, with extreme cases of anorexia nervosa.

Eating only one type of carbohydrate — just bread or pasta, for example — also causes organ failure, due to amino acid deficiency. On top of that, you'd get scurvy, a horrific disease brought on by lack of vitamin C, an essential component of many of the body's chemical reactions. Thanks to highly unethical experiments carried out on prison inmates in Britain and the United States in the 1940s, we know that scurvy hits after one to eight months of vitamin C deprivation (depending on the quantity one's body has stored to begin with). At first, you feel lethargic and your bones ache. Later, strange spots pop up all over your body and develop into suppurating wounds. You get jaundice, fever, tooth loss and, eventually, you die. [Why Don't Fad Diets Work?]

Life as a "meat purist" would also be a dead-end.

In addition to lacking vitamin C, most meats contain very few carbs — the easy-to-access packets of energy your body constantly requires to perform even the smallest tasks. "Without carbohydrates, you're going to start to break down some of your muscle mass to get the energy," Hattner said. Again, "muscle" doesn't just mean your biceps. You'll be eating your own heart, too.

However, there is one food that has it all: the one that keeps babies alive. "The only food that provides all the nutrients that humans need is human milk," Hattner said. "Mother's milk is a complete food. We may add some solid foods to an infant's diet in the first year of life to provide more iron and other nutrients, but there is a little bit of everything in human milk."

Technically, adults could survive on human milk, too, she said; the sticking point would be finding a woman who is willing to provide it (and enough of it). Lacking that option, the second-best choice would be mammalian milk, especially if it is fermented. "Yogurt, which is fermented milk, has a lot of bacteria that is good for the digestive tract," Hattner said.

These hypothetical scenarios aren't just whimsical speculation. In many parts of the world, people have no choice but to eat mostly one food: often, rice. Scientists are developing genetically modified rice that contains more vitamins and nutrients, especially vitamin A, in order to fight malnutrition.

Figuring out how to pack everything we need into one food is also useful for space travel, Hattner said. "The impetus of a lot of nutritional science is, 'How do we feed people in space?' Scientists are trying to increase the nutritional concentration of food so you don't have a lot of bulk."

http://www.livescience.com/18161-food.html

Det ser ikke ut som det finnes en matvare som har alle byggeklossene for kroppen -- unntatt morsmelk, som chris reeve så resolutt påpekte. :)

Endret av Danek
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må jo være et mareritt for fordøyelsen, kan tenke meg at man blir litt løs i magan av bare egg.

Det høres ut som et ganske bra forslag. Har vi noen kostholdseksperter på forumet for jeg lurer på virkelig på dette. Hva med bare kumelk, ubehandlet og i nok mengder?

haha! tror nok du har blitt litt for mye påvirket av tine-propagandaen i dette landet vårs. melk er usunt for voksne mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

haha! tror nok du har blitt litt for mye påvirket av tine-propagandaen i dette landet vårs. melk er usunt for voksne mennesker.

For noe tull. Kilde på at melk er usunt for ikke-allergikere/laktoseintolerante, takk. Endret av Kaplan
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nordmenn får i hvert fall i seg generelt alt for mye animalsk fett/melkefett her i landet, til tross for Tine-propagandaen fremstiller melk som rene helsedrikken. Melkefett utgjør en stor del av det mettede fettinntaket. Dokumentasjon kan du se fra en av Norges fremste ernæringsforskere på fettsammensetninger i dokumentarfilmen "

" som ligger på youtube. Jeg husker ikke hvor i filmen det sies, men hele greia er verd å få med seg. Filmen forteller også hvorfor begrepet propaganda er treffende for Tine.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn får i hvert fall i seg generelt alt for mye animalsk fett/melkefett her i landet, til tross for Tine-propagandaen fremstiller melk som rene helsedrikken. Melkefett utgjør en stor del av det mettede fettinntaket. Dokumentasjon kan du se fra en av Norges fremste ernæringsforskere på fettsammensetninger i dokumentarfilmen "

" som ligger på youtube. Jeg husker ikke hvor i filmen det sies, men hele greia er verd å få med seg. Filmen forteller også hvorfor begrepet propaganda er treffende for Tine.

Interessant dokumentar, med en rekke gode poenger. Litt synd at de ble (rettmessig) underkjent på grunn av uetiske journalistiske metoder. Om de ikke hadde drevet unødvendig med det som fremstår som fjollete juks, ville de nok fått mer gjennomslagskraft.

Selv om filmen ikke kommer som noe sjokk, så er det å håpe at praksis rundt grisekannibalisme vil endre seg. Når det gjelder fokuset på Tines markedsføring, så reises vel først og fremst spørsmålet om markedsføring og sponsing er tvilsomt per definisjon - en bragd i seg selv. Dokumentaren har sine amatørmessige sider, blant annet fokuset mot ecoli kunne de etter min mening spart seg for - men alt i alt er jeg glad jeg så den. Den synes å være drevet fram av et ektefølt engasjement av en type som det desverre ikke er for mye av i dagens mediehverdag.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er en video som demonstrerer forskjellige objekter som har blitt behandlet med et "Superhydrophobic" stoff, og deretter blir utsatt for vann.

Vannet bare preller av!

Jeg er drittlei av smuss, trafikkfilm, is og kondens på bilens frontrute.

Hadde dette stoffet vært brukbart på frontruter?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stoffet brukt her er ikke blankt, UED er hvitt selvom du kan se litt gjennom det, ikke bruk det på frontruten din, de jobber med en blank versjon nå men den er ikke klar enda. Hvis du har problemer med det bør du se på noe som heter Rain-X som er laget for det.

Endret av Hårek
Fjeret sitering av bilde/video
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...