Patrick123 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Kan man si noe om hvor mye av fortidens nedskrevne kilder (manuskripter, bøker, pergamenter, leirtavler, osv.) som er gått tapt for evigheten? Synes å ha hørt noe om at det vi har funnet (og tydet) bare er en liten brøkdel av hva som er borte for alltid. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Splittet ut en diskusjon om tid her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1489731 Lenke til kommentar
Danek Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Kan man si noe om hvor mye av fortidens nedskrevne kilder (manuskripter, bøker, pergamenter, leirtavler, osv.) som er gått tapt for evigheten? Synes å ha hørt noe om at det vi har funnet (og tydet) bare er en liten brøkdel av hva som er borte for alltid. Sannsynligvis en hel stor del. Selv tekster som har overlevd til dags dato er ofte sterkt retusjert, redigert og endret fra den originale forfatterenes verk. Den spanske reconquista, den muslimske reconquista, det spanske inntog i america... Hele sivilisasjoner er trolig gått tapt. 1 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Kan en skilpadde overleve uten skjellet sitt, i et trygt og evt overvåket miljø? Hvor truslene som rovdyr, vær og lite mat er eliminert. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Ved tanke på at skjellet er koblet direkte til både ryggraden, ribbeinene og skulderbladene til skilpadden, så vil jeg nok gjette at svaret er nei. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Er ikke skjellet til en skilpadde regnet som et bein? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Ved tanke på at skjellet er koblet direkte til både ryggraden, ribbeinene og skulderbladene til skilpadden, så vil jeg nok gjette at svaret er nei. Er ikke skjellet til en skilpadde regnet som et bein? Den er det ja. Trodde skjellet var som skjellet til en eremittkreps. Så feil kan man ta, ser at jeg må lese meg opp når det kommer til skilpadder. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Vil saltvann lede strøm bedre jo mer salt det er i vannet? Eller er det en "maks-grense" for hvor bra saltvann leder strøm, der det ikke blir bedre ved å tilføre enda mer? (Finnes det et optimalt blandingsforhold som leder best, bedre enn mer salt enn optimalt blandingsforhold?) 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Vil saltvann lede strøm bedre jo mer salt det er i vannet? Eller er det en "maks-grense" for hvor bra saltvann leder strøm, der det ikke blir bedre ved å tilføre enda mer? (Finnes det et optimalt blandingsforhold som leder best, bedre enn mer salt enn optimalt blandingsforhold?) Uten å svare helt på spørsmålet: Det er noen interessant lenker her: http://forum.onlineconversion.com/showpost.php?p=68600&postcount=6 Lenkene gjelder for sjøvann, og saltnivåer som typisk er tilstede der. Skal gi lyd om jeg finner noe mer relevant. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Vil saltvann lede strøm bedre jo mer salt det er i vannet? Eller er det en "maks-grense" for hvor bra saltvann leder strøm, der det ikke blir bedre ved å tilføre enda mer? (Finnes det et optimalt blandingsforhold som leder best, bedre enn mer salt enn optimalt blandingsforhold?) Jeg er rimelig sikker på at dersom du øker saltinnholdet, så vil det øke ledningsevnen. Saltvann leder elektrisitet fordi det er ioner til stedes, og salt er ion. http://wiki.answers.com/Q/Does_salt_water_conduct_electricity "Yes. The saltier the water, the better the conductance." Jeg vet ikke om noen maksgrense. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det står litt her også om salinintet vs elektrisk ledningsevne: http://www.star-oddi.com/products/3/salinity-temperature-depth-logger/default.aspx - Konsentrasjoner opp mot 50 PSU (~prosent) har gaske lineær sammenheng mellom ledningsevne og salt http://www.eos.ubc.ca/ubcgif/iag/foundations/properties/resistivity.htm - Når konsentrasjonen går fra 50 til 100% flater ledningsevnen ut med høyere saltinnhold. 1 Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Ahh, massevis av rom for å misforstå spørsmålet. *snip* Heh, så at spørsmålet var veldig dårlig formulert. Men, jeg fikk jo svar - så takk skal du ha. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Vil saltvann lede strøm bedre jo mer salt det er i vannet? Eller er det en "maks-grense" for hvor bra saltvann leder strøm, der det ikke blir bedre ved å tilføre enda mer? (Finnes det et optimalt blandingsforhold som leder best, bedre enn mer salt enn optimalt blandingsforhold?) I utgangspunktet leder det bedre jo mer salt det er i vannet. For vann med natriumklorid vil det lede mer jo mer du har i vannet opp til 26%. Finner ikke ut hva som skjer over 26% da.. Dog er 26% saltinnhold ikke saltvann lengre, men lake. http://myweb.wit.edu...ncentration.pdf Endret 11. februar 2013 av Nedward 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Takk for mange nyttige svar Oppfølgingsspørsmål: Er det forskjell på bordsalt, havsalt og veisalt (og eventuelt andre typer salt) når det gjelder elektrisk ledeevne? (Er noen av disse saltene tilsatt noe som leder på en bedre måte?) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Ja, det er litt ulik sammensetning. Salt er en samlebetegnelse på alkalimetall-klorider og jordalkalimetall-klorider og en del andre forbindelser. NaCl er den mest kjente og er ganske ren i bordsalt unntatt Seltin som inneholder en del KCl. Veisalt inneholder så vidt jeg vet en blanding med ulike salter. Den nederste av linkene mine har en Figur6 med ledningsevne for alle de tre saltene. Det finnes flere salter, men de er sjeldne og finnes bare i små mengder i vanlige saltprodukter. Redigert. Endret 11. februar 2013 av Simen1 2 Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Salter er pr definisjon alle ioneforbindelser. Feks CaC2, NaHCO3, KOH, Fe2O3, NH4CO3 og dermed er også de fleste mineraler salter. Ideen med Seltin var å tilføre mer K+-ioner så det inneholder derfor mye KCl istedetfor nesten bare NaCl som vanlig bordsalt er. Gamle dagers veisalt var CaCl2 som i en eksoterm reaksjon med isen ga ganske mye varme så isen smeltet effektivt. De fleste salter leder ikke strøm, mange isolerer veldig godt (eks keramiske isolatorer), men i vannløsning vil ionene lett diffundere (bevege seg - spre seg) og bidra til ledningsevne og utjevne ladningsforskjeller. Blir løsninga for konsentrert går bevegeligheta til ionene ned og ledningsevnen går dermed også ned. Ed: Ser jeg har balansert en likning feil; ammoniumkarbonat skal selvsagt være (NH4)2CO3 Det siste er dermed eksempel på salt uten metall. Noen steder er det nemlig enkelte som skriver veldig begrensede saltdefinisjoner, som f eks at et salt består av et metall og en syrerest. Dermed utelukker man f eks ammoniumkarbonat og ammoniumnitrat som nevnt av Nakmus. Endret 11. februar 2013 av kjellms 2 Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Ja, det er litt ulik sammensetning. Salt er egentlig bare en samlebetegnelse på alkalimetall-klorider og jordalkalimetall-klorider. NaCl er den mest kjente og er ganske ren i bordsalt unntatt Seltin som inneholder en del MgCl2. Veisalt inneholder så vidt jeg vet en blanding med NaCl, MgCl2 og KCl. Du har da mange flere kombinasjoner som skaper salter? Som ammoniumnitrat (NH4NO3), blysulfat ((PbSO4)) osv. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hva er det som gjør at signalet mitt fra RiksTV fungerer helt perfekt den ene dagen for så plutselig å være helt borte dagen etter? 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hva er det som gjør at signalet mitt fra RiksTV fungerer helt perfekt den ene dagen for så plutselig å være helt borte dagen etter? Dette er dessverre et av verdens forunderlige mysterier som aldri kan løses av mennesket. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hva er det som gjør at signalet mitt fra RiksTV fungerer helt perfekt den ene dagen for så plutselig å være helt borte dagen etter? Solstormer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå