Populært innlegg sinnaelgen Skrevet 8. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2013 Ahh, massevis av rom for å misforstå spørsmålet. 1. Vann vil ikke koke hvis varmekilden bare er 100C. For at vannet skal koke må vannet være 100C og fortsatt tilføres varme. Hvis varmekilden er 100C så vil ikke vannet tilføres varme siden de to temperaturene er like. Lik temperatur betyr ingen varmetransport. 2. Vann som avkjøles i la oss si en fryseboks med -100C lufttemperatur, vil ikke kjøles ned lineært. En gjenstand med konstant varmekapasitet og ingen faseoverganger vil heller ikke kjøles lineært. Temperaturen vil falle eksponensielt. Dvs. at fra +100 til 0 vil ta like lang tid som fra 0 til -50. Det vil igjen ta like lang tid som fra -50 til -75 osv. 3. Vann har variabel varmekapasitet som vil påvirke nedkjølingskurven litt. 4. Vann fryser ved 0 grader og ved denne temperaturen vil nedkjølingen stoppe til alt vannet har frosset og det kan gå ganske lang tid. Nedkjølingskurven vil altså få en kraftig knekk akkurat ved 0 C. Du glemte å ta med at hvorvidt vannet koker med 100°C kommer litt an på hvor høyt eller lavt man er. Ved riktig høyde ville jo vannet da koke ved f.eks 70°C samtidig som en varmekilde på 100 °C tilfører energi 10 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Det er jo flere biler som kommer med noe støykansellering i kupeen nå? Det fungerer greit etter det jeg har hørt. Jada, det er i ferd med å komme, men det er mere avansert enn med hodetelefoner, mindre effektivt enn med hodetelefoner (som igjen er mindre effektivt enn bare å ha ett hørselsvern), og det er fungerer over ett ganske lite område (man sitter bare ett sted), men systemene blir stadig bedre. AtW 1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Er det utbredt praksis å destillere i undertrykk for å spare energi? Eller rettere sagt, kan man spare energi på å vakumere et lukket destillasjonsapparat? Dette er vanlig, ja. Et apparat kalt rotavapor er f.eks. vanlig i laboratoriesammenheng for å dampe av både organiske løsemidler og vann (vanligvis er det i disse sammenhengene det stoffet som blir igjen man er interessert i, ikke det som damper av, men prinsippet gjelder jo uansett hva man ønsker å ta vare på). Det brukes en kombinasjon av oppvarming og undertrykk, alt etter hvor flyktig løsemiddelet er, og hvor raskt eller skånsomt man ønsker destillasjonen. 2 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Leste litt i DENNE tråden og jeg skjønner hvorfor det ikke er mulig å reise raskere enn c for partikler med masse, men hvorfor er masseløse partikler begrenset av lyshastigheten? 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Energi og partikler uten masse har vel i utgangspunktet uendelig aksellerasjon, men så vidt jeg forstår tillater ikke romtiden noe å reise raskere over seg selv. Romtiden har altså elektromagnetiske og merkelige kvasi-fysiske egenskaper. Jeg har fremdeles ikke helt klart å ta inn over meg den fulle meningen av Higgs-bosonet eller Higgs-feltet. "More generally, it is normally impossible for information or energy to travel faster than c. One argument for this follows from the counter-intuitive implication of special relativity known as the relativity of simultaneity. If the spatial distance between two events A and B is greater than the time interval between them multiplied by c then there are frames of reference in which A precedes B, others in which B precedes A, and others in which they are simultaneous. As a result, if something were travelling faster than c relative to an inertial frame of reference, it would be travelling backwards in time relative to another frame, and causality would be violated. In such a frame of reference, an "effect" could be observed before its "cause". Such a violation of causality has never been recorded, and would lead to paradoxes such as the tachyonic antitelephone." Endret 9. februar 2013 av omnomnomnivore 2 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Jeg er skikkelig forkjøla nå, og nesa mi renner såpass mye at jeg må plombere den for å ikke bruke opp alt tørkepapiret i huset. Men når jeg legger meg for å sove slutter nesa å renne i det øyeblikket jeg holder på å sovne. Hvis jeg våkner igjen, begynner den å renne med engang. Jeg antar at det er en refleks fra kroppens side for at man ikke skal bli kvalt i søvne av sitt eget snørr, men likevel. Noen som vet noe mer om hvordan og hvorfor det skjer? Endret 9. februar 2013 av Coffey 2 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Interessant spørsmål. Mulig det er en ufrivillig nerverefleks som du sier (som f.eks svømmehud på hender og føtter), men det er også mulig at du puster annerledes når du sover, og ligger med hodet i en annen stilling. Du får kjøpt nesespray i butikken nå (altså uten resept) som stopper denne snørringen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Nabo'n sin brannalarm gikk av i dag, dette resulterte i at brannvesenet kom og brøt opp døra. Hvem må betale for skadene på døra? Vet brannvesenet ikke tar det, men er det naboen min, evt forsikringsselskap som tar det, den som har meldt det, eller borettslaget? Var forresten defekt brannalarm som gjorde det... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Interessant spørsmål. Mulig det er en ufrivillig nerverefleks som du sier (som f.eks svømmehud på hender og føtter), men det er også mulig at du puster annerledes når du sover, og ligger med hodet i en annen stilling. Du får kjøpt nesespray i butikken nå (altså uten resept) som stopper denne snørringen. FORSIKTIG med nesespray! Les pakningsvedlegget nøye. Man kan bli avhengig av det om man ikke gjør som det står i pakningsvedlegget. Da er nesa tett selv om man er frisk... Da trenger man operasjon for å åpne nesa igjen, har jeg hørt. Jeg har ikke opplevd dette selv. Jeg bruker ikke nesespray i det hele tatt. Lenke til kommentar
koots Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 FORSIKTIG med nesespray! Les pakningsvedlegget nøye. Man kan bli avhengig av det om man ikke gjør som det står i pakningsvedlegget. Da er nesa tett selv om man er frisk... Da trenger man operasjon for å åpne nesa igjen, har jeg hørt. Jeg har ikke opplevd dette selv. Jeg bruker ikke nesespray i det hele tatt. Så ille er det ikke, men man må ha nesespray for å ha nesa åpen. Er ikke verre enn at man vender av ett nesebor av gangen. Men det er nok greiest og unngå å bli avhengig. 1 Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Innen hvilket av de større vitenskapelig felt (kvantefysikk, nanoteknologi osv) har menneskeheten kommet lengst i å kartlegge alt? Skjønner at det er umulig å si når vi kan alt om et tema, men i hvilket felt ser vi oss mest fullkommen når det er snakk om kunnskap? 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Innen hvilket av de større vitenskapelig felt (kvantefysikk, nanoteknologi osv) har menneskeheten kommet lengst i å kartlegge alt? Skjønner at det er umulig å si når vi kan alt om et tema, men i hvilket felt ser vi oss mest fullkommen når det er snakk om kunnskap? Elektromagnetisme, kanskje? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Jeg var nettopp på et militært museum i Norge. Der hadde de et militært overskuddslager. Jeg kjøpte ei lue og en spade. De var latterlig billige. Spaden er sammenleggbar, og kan ligge i bagasjerommet uten å ripe opp ting eller ta mye plass. Jeg fikk bruk for den to timer senere. God handel! Hvordan kan en slik spade koste 100 kroner? Når er den laget? Hvor slitt er den? Hva kostet den opprinnelig? Hva har vært gjort med den for å gjøre den presentabel for butikken? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Elektromagnetisme, kanskje? Satser på at det er mekanikk. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Jeg var nettopp på et militært museum i Norge. Der hadde de et militært overskuddslager. Jeg kjøpte ei lue og en spade. De var latterlig billige. Spaden er sammenleggbar, og kan ligge i bagasjerommet uten å ripe opp ting eller ta mye plass. Jeg fikk bruk for den to timer senere. God handel! Hvordan kan en slik spade koste 100 kroner? Når er den laget? Hvor slitt er den? Hva kostet den opprinnelig? Hva har vært gjort med den for å gjøre den presentabel for butikken? Militære overskuddslager er billige, fordi de selger nettop overskudd fra militæret. Det er ikke usannsynlig at den har kostet mer å lage enn det du betalte for den. For forsvaret er det uansett bedre å få tilbake litt av pengene de har lagt ut, enn at utstyret ligger og støver ned på et lager. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Men.... De vil vel trenge spader igjen, en eller annen gang? Men da har de jo solgt dem, og vil trenge nye? 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Foxholes er for pussies. Kanskje de har kjøpt nye og bedre? Eller kanskje de rett og slett ikke har lyst å sitte på et reservelager med spader når Norges hær ikke lengre er på samme størrelse som under den kalde krigen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Forsvaret blir stadig mindre og dermed er behovet for spader også mindre. Forsvaret har antagelig mange containere med spader til overs, og selger en del av dem for å få inn penger. Samt, kanskje de heller vil/skal ha en ny versjon av spaden når de er tom for den gamle, kanskje er allerede en ny versjon på vei inn. Man får tak i tilsvarende sammenleggbare spader med hakke og sag også, mulig de heller satser på noe sånt. 4 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) noen som kan svare på dette? kalorimetrioppgave. Jeg har laget gele. Istedenfor et stort kalorimeter med 1 liter gele på 100'c har jeg fordelt gelen på 6 mindre kalorimeterer med lik mengde gele i. Tidsaspekt for det store kalorimeteret til faseovergang fra flytende til geleaktig masse er 5 timer. T til kalorimetrene er 25'c. Kalorimetrene settes så til avkjøling i kjøleskap med T 4'c. Vil det gå raskere med flere små kalorimetere? Begrunn svaret. EDIT: Spørsmål B. Hvor mye kortere tid vil geleen fryse i de små kalorimeterene i forhold til et stort? Endret 10. februar 2013 av BFF-BattleFieldForever 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå