Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Har akkurat kjøpt meg Bose QuietComfort 15 med aktiv støydemping. Har skjønt såpass at en mikrofon registrerer sinuskurven og flipper denne opp ned sånn at summen blir 0. Men er det noen grunn til at dette ikke skal fungere med vanlige høyttalere? Sånn at jeg f.eks. kunne skrudd på stereoanlegget hjemme og lagt inn motfaselyd på varmepumpen sånn at den blir helt stille?

Kan se for meg problemer med interferens (maksimum, minimum edit: destruktiv og konstruktiv selvf.) men de klarer jo å løse dette i hodetelefoner?

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat kjøpt meg Bose QuietComfort 15 med aktiv støydemping. Har skjønt såpass at en mikrofon registrerer sinuskurven og flipper denne opp ned sånn at summen blir 0. Men er det noen grunn til at dette ikke skal fungere med vanlige høyttalere? Sånn at jeg f.eks. kunne skrudd på stereoanlegget hjemme og lagt inn motfaselyd på varmepumpen sånn at den blir helt stille?

Kan se for meg problemer med interferens (maksimum, minimum) men de klarer jo å løse dette i hodetelefoner?

Godt spørsmål, har tenkt i disse baner selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Failern: Jeg tror det finnes noen sånne lydkanselleringssystemer ved lydkildene, men jeg har en magefølelse for at de fungerer mye bedre i øret enn ved lydkilden. Trommehinna kan muligens betraktes som et punkt rent lydmessig og ørekanalen som en trakt der det er lett å kontrollere hele lydstrømmen.

Hvis det samme prinsippet skal brukes ved en støykilde så bør vel helst lydkilden være så liten som mulig og lydkanselleringssystemet dekke så stor del av lydbølgenes utbredelseområde så godt som mulig. Eksemplet med varmepumpa høres ganske vanskelig ut å lydkansellere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Artige svar. Men jeg ser jo at spørsmålet ikke er definert nok. Det jeg egentlig lurte på var om vi hadde merket det om dagene over tid hadde blitt kortere og/eller året hadde blitt kortere om vi ikke hadde hatt klokker utenom f.eks. solur. La oss si en endring over tid på 1 time kortere døgn/ 2 uker kortere år hvert 10. år.

Jeg tror én time kortere døgn kan lede til desynkronisering av den indre klokken, slik at søvnmønsteret etter hvert slutter å matche det fysiologiske mønsteret (kroppstemperatur, etc). Dette er knyttet til en rekke negative helseeffekter og kan føre til et ekstremt stort folkehelseproblem. Dette blir litt spekulasjon, fordi jeg vet dette gjelder tilfeller der søvnrytmen har nådd intervaller på betydelig flere enn 24 timer. Kjenner ikke til eksempler med kortere søvnintervaller. Allikevel er det mye enklere å opprettholde lange søvnintervaller enn korte, og nyere forskning antyder at den fysiologiske klokken er overraskende strengt 24t - uansett. Barn født i den "nye" tiden ville antageligvis tilpasse seg kortere døgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sexylubb1:

Artige svar. Men jeg ser jo at spørsmålet ikke er definert nok. Det jeg egentlig lurte på var om vi hadde merket det om dagene over tid hadde blitt kortere og/eller året hadde blitt kortere om vi ikke hadde hatt klokker utenom f.eks. solur. La oss si en endring over tid på 1 time kortere døgn/ 2 uker kortere år hvert 10. år.

Vi ville nok merket det på været, havstrømmer, døgnrytmen, varmere planet osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan se for meg problemer med interferens (maksimum, minimum edit: destruktiv og konstruktiv selvf.) men de klarer jo å løse dette i hodetelefoner?

I prinsippet kan man gjøre det, men det er flere faktorer som spiller inn, for det første fungerer systemene bare på lave frekvenser i utgangspunktet, men viktigere er det at øret i praksis kan ses på som en ett system der lyden forflytter seg som en planbølge, dvs langs en dimensjon, i ett komplisert lydfelt så er det 3 dimensjoner, med desto større kompleksitet mtp på både mikrofon og høyttaleroppsett. Og akkurat hvor skal lyden kanselleres? Kun der du sitter? Med høyere lyd overalt ellers som resultatet? Skal systemet dynamisk tracke deg? Det er vesentlig mer komplisert å beregne kanselleringen også når mikrofoner og høyttalere er lengre unna deg, da man må ta hensyn til refleksjoner som kan dukke opp "mellom" deg og mikrofon/høyttaler.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om jorda hadde spunnet raskere rundt sin egen akse og gått fortere rundt sola. Hadde vi merket det? (La oss se bort i fra klokker).

Ser jeg har misforstått. Antok at det var ment en slags automatikk i at hurtigere rotasjon rundt egen akse på jorda skulle ført til en kjappere bane rundt sola. Han spurte jo faktisk hva om begge hadde skjedd samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jeg har misforstått. Antok at det var ment en slags automatikk i at hurtigere rotasjon rundt egen akse på jorda skulle ført til en kjappere bane rundt sola. Han spurte jo faktisk hva om begge hadde skjedd samtidig.

Eller hver for seg. Noe som ikke kommer frem av spørsmålet, ser jeg nå. Jeg la inn andre rettelser og.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller hver for seg. Noe som ikke kommer frem av spørsmålet, ser jeg nå. Jeg la inn andre rettelser og.

Bra. Jeg lurer i den forbindelse også om hva som hadde skjedd med månen under en slik rotasjon. Pga tyngdekraften *tror* jeg at den ville spunnet kjappere i takt med jorda.

Og hvordan ville dette utartet seg proporsjonelt fra det vi observerer i dag? I og med at jorden også går kjappere rundt sin akse, kanskje det ville vært omtrent identisk selvom vi i realiteten ville opplevd 3x hastighet over hele linjen?

Og hvordan ville denne økte rotasjonen påvirket det elektromagnetiske skjolded? Ville ikke det blitt kraftigere?

Endret av Danek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er tyngdekraften på utsiden (altså 1g ved havnivå på jorden) mindre enn tyngdekraften inne i sentrum av en masse (f.eks jorden)?

For når man beveger seg bort ifra en masse så svinner jo tyngdekraftspåvirkningen med avstand.

For å starte med det siste. Det forutsetter punktmasse eller at massen er mye lengre unna sentrum av objektet som påvirkes enn radiusen på objektet.

Tyngdekraften er størst ved overflaten av et objekt med konstant tetthet. Jorda har ikke konstant tetthet. I midten av jorda er man vektløs fordi man trekkes like mye i alle retninger. Slik ser tyngdekraftprofilen til jorda ut:

EarthGravityPREM.jpg

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ahh, massevis av rom for å misforstå spørsmålet. :)

1. Vann vil ikke koke hvis varmekilden bare er 100C. For at vannet skal koke må vannet være 100C og fortsatt tilføres varme. Hvis varmekilden er 100C så vil ikke vannet tilføres varme siden de to temperaturene er like. Lik temperatur betyr ingen varmetransport.

2. Vann som avkjøles i la oss si en fryseboks med -100C lufttemperatur, vil ikke kjøles ned lineært. En gjenstand med konstant varmekapasitet og ingen faseoverganger vil heller ikke kjøles lineært. Temperaturen vil falle eksponensielt. Dvs. at fra +100 til 0 vil ta like lang tid som fra 0 til -50. Det vil igjen ta like lang tid som fra -50 til -75 osv.

3. Vann har variabel varmekapasitet som vil påvirke nedkjølingskurven litt.

4. Vann fryser ved 0 grader og ved denne temperaturen vil nedkjølingen stoppe til alt vannet har frosset og det kan gå ganske lang tid. Nedkjølingskurven vil altså få en kraftig knekk akkurat ved 0 C.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dersom man hadde kokt en kjele med vann ved hjelp av en varmekilde på 100C grader, og så kjølt den ned med minus 100C ... ville da vannet blitt avkjølt lineært i likhet med hva som skjer når man koker vann?

Hvis jeg forstår deg rett: Du koker opp vann, og flytter det til en teoretisk kjele som holder -100 grader. Kjelen vil ikke bli varmere selv om vannet blir kaldere. Svaret er nei. Flyten av termisk energi fra vannet til kjelen går som chart?cht=tx&chl=\frac{\Delta T}{T}, hvor chart?cht=tx&chl=\Delta T er temperaturforskjellen mellom vannet og kjelen, og chart?cht=tx&chl=T temperaturen til kjelen. Når vannet blir kaldere blir temperaturforskjellen mindre, og varmen flyter langsommere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Effekten blir IKKE som når man tar på en varm plate. Har du noen gang tatt en pizza ut av ovnen og fått varmlufta rett i ansiktet når du åpner? Sånn vil det føles. Stikkordet er varmekapasitet og varmeledningsevne. Luft har svært lav varmekapasitet og svært liten varmeledningsevne. Det er grunnen til at man kan sitte i badstu i 100 °C ganske lenge, mens man brenner seg alvorlig nesten øyeblikkelig om man får kokende vann over seg eller legger hånda på en varm kokeplate.

Det store spørsmålet er ikke hvor varm ovnen blir, men hvor varm kroppen blir. Det er to forskjellige ting. Du har sikkert opplevd isbiter i Colaen og dermed at det kan ta ganske lang tid før temperatur utligner seg mellom omgivelser og objekt. Det har mye med varmeoverføring å gjøre. Colaen forblir kald i kanskje 20 minutter, selv om det er 30 grader og sol rundt den. Samme greia med en kropp i badstu eller hode i ovn.

jeg prøvde å få de med , men det kom vit ikke klart frem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...