Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men man kan vel fordele ulike underoppgaver i et programm på flere kjerner?

F.eks å i et spill kjøre fysikkmotoren på en kjerne og 3D rendringen på en annen?

Ja, det er riktig. Disse underoppgavene kalles tråder. En enkelt tråd kan ikke kjøres på flere kjerner. Har programmet flere tråder, så kan det kjøres over flere kjerner også. Har programmet bare en tråd, så kan det også bare bruke en kjerne. Det er opp til utvikleren av programmet hvordan han har implementert tråder. Å f.eks. splitte rendring og fysikkmotor er jo et fornuftig valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er riktig. Disse underoppgavene kalles tråder. En enkelt tråd kan ikke kjøres på flere kjerner. Har programmet flere tråder, så kan det kjøres over flere kjerner også. Har programmet bare en tråd, så kan det også bare bruke en kjerne. Det er opp til utvikleren av programmet hvordan han har implementert tråder. Å f.eks. splitte rendring og fysikkmotor er jo et fornuftig valg.

Også er det også vanlig å kjøre spilllogikken og GUI på egne tråder. Samme med nedlasting (P2P/socket), vanlig nedlasting http/ftp kjører som oftest async.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er Iphone 5 og Samsung Galaxy S3 sine skjermer bare trykkfølsomme for organiske objekter?

Både S3 og Iphone 5 reagerte på objekter som stammer fra levende organismer. Jeg prøvde først å dytte på skjermen med en Urge-flaske, som består av 22,5 % plantemateriale, og deretter et blad fra en plante. Da jeg brukte objektene til å dykke på skjermen, reagerte skjermene fra både S3 og Iphone 5. Men da jeg prøvde et viskelær eller lommebok (ikke av skinn) ville ikke skjermene reagere.

Jeg prøvde det samme på Iphone 4S, men da ville ikke skjermen reagere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei

Jeg lurer på hvorfor ting som legges i kjøleskap holder seg lengre? Det har noe med temperaturen å gjøre, men hvordan påvirker temperatur en tings holdbarhet? Er det bare temperatur eller har kjøleskap noen funksjoner i seg selv som hjelper på holdbarhet? Har det også noe med fuktighet å gjøre?

Takk for alle svar

Lenke til kommentar

Den reagerer ikke på organisk materiale. Den reagerer på elektriske signaler gjennom fuktighet eller ting som overfører elektriske signaler. Om du dypper viskelæret i vann så vil du kunne bruke den på skjærmen, men bare om fingrene er i kontakt med vannet på viskelæret.

Flasken var ikke våt, men det hadde litt væske på innsiden. Spiller det noen rolle?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Jeg lurer på hvorfor ting som legges i kjøleskap holder seg lengre? Det har noe med temperaturen å gjøre, men hvordan påvirker temperatur en tings holdbarhet? Er det bare temperatur eller har kjøleskap noen funksjoner i seg selv som hjelper på holdbarhet? Har det også noe med fuktighet å gjøre?

Takk for alle svar

Det er flere effekter som er inne i bildet. Den største er nok at bakterier, mugg etc som ødelegger mat ikke trives ved lave temperaturer. De greier ikke å spise opp mye mat og forplante seg, og du får ikke den store bakterieoppblomstringen som kan ødelegge maten. En annen effekt er at prosesser generelt sett skjer langsommere ved lave temperaturer. Når melk klumper seg er det fordi kolloidpartikler som har blitt splittet opp under homogeniseringen smelter sammen. Det skjer raskere ved høye temperaturer. Fett harskner også raskere ved høye temperaturer.

EDIT: Det finnes også kjøleskap med antibakterielle coatinger på innsiden, f.eks nanosølv.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppen tåler jo ikke mere en ca 40 grader internt og det må det nødvendigvis bli når ovner har 200°C

Når man sitter i en badstue som holder over 100°C så blir man likevel ikke utsatt for så høy temperatur på grunn av all fuktigheten

Inne i en ovn blir den noe annet da luften vil vær tørr

siden huden visstnok ikke tåler mere en 70°C så vil du nok også få problem der

Så det vil være den sikre død

hvis du da ikke er et supermenneske

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...