Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er årsaken til at høytalere "sprenges"... Assa noe som kan forklare fenomenet fysisk? Ikke bare "høyt volum", for det vet vi alle....

Det kan vel ha flere årsaker. Det ytre eller indre opphenget kan bli ødelagt ved at det får rifter eller løsner helt pga at det blir overbelastet av de store utslagene til høytaleren (og da får man en blafrende eller annen dårlig lyd fra høytaleren). Ellers så kan man jo også få feil med spolen pga at den blir for varm når du kjører mer effekt inn i den enn den er beregnet for og da smelter lakkisoleringen på spolen og den blir delvis eller helt kortsluttet (og da får man lavere volum eller ingen volum)

At spolen feiler skjer vel ofte ved at men spiller ved for stor effekt i lengere tid (det tar litt tid å lage den for varm, med mindre du kjører enormt mye effekt inn i den da), mens at ytre eller indre oppheng blir ødelagt kan godt skje ved kun ett hardt bass slag (eller det kan vel sikkert også bli materialtretthet i dem).

At membranen blir ødelagt tror jeg hører til sjeldenhetene hvis man ser bort ifra ytre belastninger som at noen kommer borti den.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det faktisk finnes enveis-vinduer, og hvordan disse isåfall virker, og med "faktisk finnes" så mener jeg vinuder som også er enveis om det er lyst på siden som skal se ut, og mørkt på andre siden.

AtW

Jeg bare spekulerer her, men hva med retroreflectorer? Disse reflekterer jo ihvertfall en vei, men hva skjer når man lyser inn på baksiden av dem?

Så det jeg kan tenke meg er et glass med masser av retroreflectorer (nesten som en refleks, men bare på ene siden og mye mindre størrelse på hver retroreflector) også at de har en slik vinkel at man får totalrefleksjon i glasset så man slipper å belegge dem med noe speilbelegg. Kanskje man må ha noen små linser på baksiden av retroreflectorene da som vinkler lyset slik at man ikke får totalrefleksjon også på baksiden.

Det ville ihvertfall blitt et veldig interessant speil hvor du hadde sett deg selv uansett hvilken vinkel du så inn på speilet fra.

Kanskje dette er grunnlaget for et nytt snedig spørsmål: Fins det noe slik speil med masser av små retroreflectorer slik at man ser samme perspektivet av seg selv i speilet uansett hvilken vinkel men ser det fra?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha! Nå det er et snedig spørsmål.

EDIT: Det virker ikke som et sånt glass eksisterer. Ihvertfall ikke uten at du inkluderer digitalt verktøy. Det nærmeste du kommer er hvis du ser gjennom et fargefilter. Da vil alt være i sort+pluss den fargen.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor koster det mindre å sende pakker fra den britiske Amazon til Italia, enn til Norge?

Og hvordan kan jeg skrive den setningen der bedre grammatisk sett?

Er virkelig Posten i Norge så dyr?

De bruker antageligvis en annen befrakter enn posten og de kan ha ulik sats fra land til land. F.eks DHL.

Posten Norge har i hvert fall for brevpost gjensidig avtalt med de fleste (alle?) land å distribuere posten gratis i bytte mot at det andre landet distribuerer post fra Norge til dem gratis. Det finnes riktignok avtaler som håndterer ubalanse i postmengden til og fra ulike land, og en del andre regler så dette er ikke helt enkelt.

At membranen blir ødelagt tror jeg hører til sjeldenhetene hvis man ser bort ifra ytre belastninger som at noen kommer borti den.

Jeg har dissekert to ødelagte høyttalere. Den ene fant jeg ikke feilen på, men ting pekte i retning av svidd spole. Den andre hadde ødelagt pappmembran. Pappen skal være stiv og skyve lufta ut og inn som en mest mulig plan front. Pappen på høyttaleren jeg dissekerte var lørvete myk, antagelig som følge av vrenging (som man vrenger en sokk), men likevel uten huller eller rifter.

Lenke til kommentar
Finnes det et slags "glass" som man kan lage vinduer av, men som fjerner alle farger? Altså, at ruta er gjennomsiktig, men man ser bare svart/hvitt, som en svart/hvitt-TV?

Nei, det fins ikke, siden man da måtte konvertert alle fargene til en bestemt farge og deretter konvertert den fargen til hvitt lys. Noe annet hadde vært utenkelig å kunne gi balanse mellom fargene på resultatet når de er i sterk ubalanse på opptakssiden.

Men det finnes noen snedige fargefiltere som har sykt korte spenn i farger som slipper igjennom. Et sånt eksempel er hydrogen-alpha filter som brukes i astronomi til blant annet solobservasjoner. Det sperrer ute alle farger utenom en ekstremt nøyaktig bølgelengde 656.28 nm. Toleransene før filteret sperrer er ofte under 1 nm. Det kan sikkert gi ganske sære bilder hvis det brukes her på jorda.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange som har mobilnummer som starter på 911. Hva skjer hvis man skal ringe til de? Det er ikke et problem med en moderne telefon som slår hele nummeret samtidig. Men la oss si at man har en gammel telefon med dreieskive. Hva skjer da?

Husker da jeg var en ung pode og lekte litt med telefonen (vanlig hustelefon med taster, ikke skive) her i Norge. Trykket to ganger på hver knapp (11 22 33 44 osv), men stoppet brått opp med å ringe 112. La raskt på røret da. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

På vei hjem fra universitetet la jeg merke til noe jeg aldri har sett før. Det var et rør som sto opp fra bakken og spydde ut enorme mengder eksos. Lyden derfra minnet om en motor. Som om byen var et skip på havet. Hva er dette? Jeg lurer på om giftlokket i Bergen er en inside job. Her kan du se røret.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan det selvsagt være, men jeg kjenner ikke til noe slikt. Det har stått på i hele dag og røyken er ganske tett. Det er ingen bygg i nærheten hvor jeg kan tro strøm er såpass viktig. Her er stort sett bare boliger. Det eneste er et reklamebyrå, og en barnehage som får nesten all eksosen. Det står på fortsatt og har angivelig stått på senest siden ni-tiden.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...