Aiven Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Jeg lurer på om det faktisk finnes enveis-vinduer, og hvordan disse isåfall virker, og med "faktisk finnes" så mener jeg vinuder som også er enveis om det er lyst på siden som skal se ut, og mørkt på andre siden. AtW I følge wikipedia er det fysisk umulig. Nytt for meg! 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Det er nok ikke helt det han mener. Det er jo en sånn dass, leste det et sted for et par år siden, en dass på et torg, der man har utsikt, men selvsagt ikke innsikt. Vet ikke hvordan denne funker om kvelden når det blir mørkt..... Edit: Ved nærmere ettersyn vet eg ikke helt om kredibiliteten til denne dassen i sveits http://www.humor911.no/item/ville_du_brukt_dette_toalettet~e20329ff80cc76b0 Endret 1. februar 2013 av Jotun 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Har sotede ruter på bilen min, hvis det er dette du tenker på, så det eksisterer i alle fall. De er ikke fullstendig enveis, man kan se igjennom dem om man står helt inntil, det er lyst inne, og mørkt ute. Vinduene er noe mørkere fra innsiden, men man ser godt igjennom dem. Prøv å ta med en lommelykt ut og lys gjennom ruta fra innsiden, tipper den blir like mørk som den vanligvis er på utsiden og motsatt da. Det er alltid mørkere inni bilen enn utenfor, så sotede ruter kan virke som om de har bedre utsyn den ene veien, mens det egentlig bare alltid er mørkere. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 I følge wikipedia er det fysisk umulig. Nytt for meg! Jeg tenker mer på i praktisk forstand, at lysstråler kan gå begge retninger betyr ikke nødvendigvis at man praktisk sett kan se noe den ene veien, om ting blir tilstrekkelig forvrengt/endret. AtW Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) mod: ikke slett allikevel. AtW: Tviler sterkt. Kanskje det fortsatt er enveis, bare andre veien, om man bytter om hvilken side som har lys og ikke lys. Endret 1. februar 2013 av Aiven 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 mod: ikke slett allikevel. AtW: Tviler sterkt. Kanskje det fortsatt er enveis, bare andre veien, om man bytter om hvilken side som har lys og ikke lys. Det er jo ihvertfall teoretisk mulig å tenke seg at noe som modifserer lystrålene på en lsik måte at man bare i praksis kan se igjennom i visse tilfeller, som kanskje bare blir oppfylt på innsiden av vinduet. Feks basert på avstand, vinkel eller liknende. AtW 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Det er jo ihvertfall teoretisk mulig å tenke seg at noe som modifserer lystrålene på en lsik måte at man bare i praksis kan se igjennom i visse tilfeller, som kanskje bare blir oppfylt på innsiden av vinduet. Feks basert på avstand, vinkel eller liknende. AtW Tja. Det har jo med hvordan engangsspeilet fungerer, som egentlig er ganske logisk når man først forstår prinsippet. Så jeg tror ikke det går 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Tja. Det har jo med hvordan engangsspeilet fungerer, som egentlig er ganske logisk når man først forstår prinsippet. Så jeg tror ikke det går Joda, det er den tradisjonelle måten å gjøre det på, men man er jo ikke låst til den. AtW 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Joda, det er den tradisjonelle måten å gjøre det på, men man er jo ikke låst til den. AtW Teoretisk sett ikke, men det er mye som er teoretisk mulig... 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Tipper man kan leke litt med linser som gjør at man i praksis bare kan se en vei. Noe usikker, men vil ikke en konkav og konveks linse som utligner hverandre en vei, gjøre det ganske umulig å tolke det som er på andre veien? 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Tipper man kan leke litt med linser som gjør at man i praksis bare kan se en vei. Noe usikker, men vil ikke en konkav og konveks linse som utligner hverandre en vei, gjøre det ganske umulig å tolke det som er på andre veien? Lyset går samme vei begge veier - kan man se igjennom en vei, kan man også det andre veien. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Lyset går samme vei begge veier - kan man se igjennom en vei, kan man også det andre veien. Jo, men ta en kikkert feks, man ser jo i praksis ikke en dritt igjennom fra utsiden av en kikkert om man er bare litt unna den. I motsetning til hva den som bruker kikkerten ser. AtW Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hva skjer hvis jeg ringer 911 i f.eks Frankrike? Landskoden er +33, så det vil bli +33911. Vil jeg bli automatisk satt over til deres nødnummer som er 12 (politi) eller hva? Trenger ikke å være Frankrike men også andre land. Eller vil det ikke gå? 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hva skjer hvis jeg ringer 911 i f.eks Frankrike? Landskoden er +33, så det vil bli +33911. Vil jeg bli automatisk satt over til deres nødnummer som er 12 (politi) eller hva? Trenger ikke å være Frankrike men også andre land. Eller vil det ikke gå? Prøv. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hva skjer hvis jeg ringer 911 i f.eks Frankrike? Landskoden er +33, så det vil bli +33911. Vil jeg bli automatisk satt over til deres nødnummer som er 12 (politi) eller hva? Trenger ikke å være Frankrike men også andre land. Eller vil det ikke gå? Mest sannsynlig så vil du bli overført ja. Det samme skjer i Norge. Lenke til kommentar
Error Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Finnes det noen statistikker for inntekter (gjennomsnittslønn per pers) i Norge, evt i Oslo, de siste 10 årene eller deromkring? Eneste jeg finner er tall fra 2010 og 2011: http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnansatt/tab-2012-03-28-03.html Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Mest sannsynlig så vil du bli overført ja. Det samme skjer i Norge. Det er mange som har mobilnummer som starter på 911. Hva skjer hvis man skal ringe til de? Det er ikke et problem med en moderne telefon som slår hele nummeret samtidig. Men la oss si at man har en gammel telefon med dreieskive. Hva skjer da? Endret 3. februar 2013 av Skurupu Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Det er mange som har mobilnummer som starter på 911. Hva skjer hvis man skal ringe til de? Det er ikke et problem med en moderne telefon som slår hele nummeret samtidig. Men la oss si at man har en gammel telefon med dreieskive. Hva skjer da? Jeg tipper ingenting, fordi jeg tror 911 til "landets nødnummer" er noe som skjer i selv mobilen, og ikke i telefonnettet. AtW 1 Lenke til kommentar
Danek Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Det er mange som har mobilnummer som starter på 911. Hva skjer hvis man skal ringe til de? Det er ikke et problem med en moderne telefon som slår hele nummeret samtidig. Men la oss si at man har en gammel telefon med dreieskive. Hva skjer da? Jeg tror derimot at hvis du ikke dreier kjapt nok etter 911.. og så et annet tall, ja, da blir du faktisk satt over til sentralen. I motsatt tilfelle vil det gå bra og du vil kunne ringe ut til den du ville nå. Det er ingen automatikk som skjer etter denne kombinasjonen, den blir behandlet som en hvilken som helst annen tallrekke i telefonnettet. 1 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg tipper ingenting, fordi jeg tror 911 til "landets nødnummer" er noe som skjer i selv mobilen, og ikke i telefonnettet. Jeg tror dette er riktig, ja. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå