Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet ikke snedig, men om det gjelder flere kan det jo bli litt snedig:

Hvorfor får ikke jeg stilt volumet (med tastaturet) når jeg er i Spotify?

Dette er nok ikke en tråd ment for tekniske spørsmål.

Det er uansett vanskelig å svare på.

Hvis knappene fungerer med andre programmer, så kan det være Spotify det er et problem med. Kanskje programmet ikke støtter ditt tastatur.

Hvis knappene ikke fungerer med andre medieavspillere, så kan det fort være snakk om en driverfeil eller mangel på driver.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Nei det er bare spotify som har problemet. Tenkte at det var noe spotify forhindret elns. Men om ingen andre har problemet trenger vi ikke å dra den så langt. :)

Lenke til kommentar

Alle slike ting brukes det sunn fornuft på. Hvis ikke skolen er fyllt med idioter.

Sånn utenom det føler eg nok det er vanskelig for noen her inne og svare spesifikt for hvordan slike ting behandles av hver enkelt skole....

Kanskje spørre skolen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man skal vitne i en rettsak er man av loven pliktig å møte opp, og man skal på vgs da ikke få fravær for dette om jeg har skjønt ting rett. Om man kommer til en trafikkulykke er man også pliktig til å stoppe for å hjelpe om det er behov for det. Får man da ført fravær med opptelling for dette om man da komme for sent til timen?

Fravær føres uansett. Du har jo vært fraværende. Det blir heller ført som fravær med gyldig grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt fravær føres og man kan også få det spesifisert på vitnemålet med begrunnelser (eks sykemeldinger).

Men så er det noen fraværsdager som fjernes helt (nå 10 dager som noen år har vært 12 dager). Dette kan man bruke til offentlige møter (kommunestyret, skolensstyre, politikk o. l.) , sesjon, idrettsdeltakelse på NM-nivå og høyere, kronisk sykdom m. m. Pliktige rettsmøter tror jeg inngår i dette. Reglene må da tolkes av skolens adminstrasjon og man får orientering om dette f eks i et elevhefte, dokumenter i Fronter og på møter.Elevene kan også ta ut studiedager etter avtale.

Elevrådet tar gjerne opp saker om de mener noe blir feilpraktisert eller man har spesielle ønsker på det aktuelle stedet, men det er ikke så stor frihet til å spesialdesigne regler fordi det er nedfelt i sentrale instrukser som alle skoler må følge.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hvis to personer, en feit (140 kg ) og en tynn (70 kg) (Begge med helt like forutsetninger bortsett fra at han ene har mye mere fett på kroppen enn han andre). ble låst inne i hvert sitt rom og fikk kun lov til å drikke så mye vann de ville uten å få noe mat å spise. Hvem ville overlevd lengst av disse to da?

Lenke til kommentar

Den lette ville overleve lengst fordi den tunge nødvendigvis ville hatt mer muskelmasse som krever fler kalorier å vedlikeholde. Den 140kg tunge mannen ville også ha mye muskelmasse å brenne, men vinningen ville gått opp i svinningen. 3,9kcal vs 9,1kcal per gram.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

En person som veier 140kg er sjelden 'average' da ;) Enten et muskelmonster, en feit slask, eller noe midt i mellom. Problemstillingen er mest interessant om man setter opp en muskuløs mann på 140kg mot en feit mann på 70kg. Generelt sett vil alltid tyngre bety at man lever lengre, med mindre det er lavt kroppsfett.

Lenke til kommentar

Den lette ville overleve lengst fordi den tunge nødvendigvis ville hatt mer muskelmasse som krever fler kalorier å vedlikeholde. Den 140kg tunge mannen ville også ha mye muskelmasse å brenne, men vinningen ville gått opp i svinningen. 3,9kcal vs 9,1kcal per gram.

Hva baserer du "vinningen går opp i spinningen" på? OM det er masse muskler på 140-kgs personen så kan man jo bare forestille seg at de spises opp il han veier 70kg, og så er han i samme situasjon som han andre fyren var ved start. Når det er sagt så kan man regne på hvor mye kroppsmasse man trenger for rene energibehov, basert på det kunne jeg overlevd 6 måneder uten mat om jeg ikke husker feil. Det gjør jeg neppe, så konklusjonen er at man dør av en annen mangel enn ren energimangel.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så god i matte at det gjør noe, men hvileforbrenning hos en muskelcelle er tre ganger så høy som hos fett. Hvis de to karene var tvillinger og han ene var 140kg lean og mest muskler (slik jeg opprinnelig trodde) så har han en vanvittig hvileforbrenning, og ville da gå igjennom muskellagrene veldig raskt. Særlig fordi muskler har så mye mindre energi enn fett.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så god i matte at det gjør noe, men hvileforbrenning hos en muskelcelle er tre ganger så høy som hos fett. Hvis de to karene var tvillinger og han ene var 140kg lean og mest muskler (slik jeg opprinnelig trodde) så har han en vanvittig hvileforbrenning, og ville da gå igjennom muskellagrene veldig raskt. Særlig fordi muskler har så mye mindre energi enn fett.

Joda, men uansett om han mister 70 kg muskler på en dag, så vil han da veie 70kg, ha like mange muskler som 70 kgs fyren, og så fortsette i samme hastighet som han, og dermed leve en dag lengre? Og det siser seg selv at det vil ta uker og måneder å miste alle den massen, selv med høy forbrenning.

AtW

Lenke til kommentar

Det er to typer svettekjertler. Èn av disse "svetter" selv om man ikke trenger nedkjøling. Denne typen finner man bla.a under armene. Så deodorant fører ikke til at man svetter mer andre steder.

Grunnen til at man svetter under armene er bare for å unngå bakterievekst. Tenk deg urmennesket som skulle gå over de langstrakte viddene. Uten svette hadde jo bakterieveksten vært enorm - spesielt under armene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at svette motvirker vekst av bakterier, dog jeg kan ta feil. Så vidt jeg forstår så er svette en avkjølingsmetode for pattedyr. At bakterier vokser i svetten er bare et biprodukt av dette. Det er jo bakterier som forårsaker lukt fra svetten, så jeg tror du har fått feil informasjon om dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har sotede ruter på bilen min, hvis det er dette du tenker på, så det eksisterer i alle fall.

De er ikke fullstendig enveis, man kan se igjennom dem om man står helt inntil, det er lyst inne, og mørkt ute.

Vinduene er noe mørkere fra innsiden, men man ser godt igjennom dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...