Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Calc/Excel brute force. De nærmeste heltallskombinasjonene som gir eksakt 500 kr er:

 

625 kr -20% = 500 kr

1000 kr -50% = 500 kr

 

Hvis du vil ha runde tall av markesføringsmessige grunner så vil jeg anbefale å finne deg to passende heltall på prisene, f.eks 500 og 750, bruke 33,33333333333% i regnskapsprogrammet og 33% i markedsføringen. (Man må alltid runde kundens fordel ned slik at man ikke lover mer enn det man holder. Skulle det komme en sær matematiker innom å skjønne at han får 2,5 kr mer avslag enn lovet i prosentsatsen så tar han det sikkert positivt)

 

Hvis du kan bevege både førprisen og salgsprisen i et intervall kan du finne langt flere heltallige løsninger. Hvis jeg setter intervallene til 450-550 kr og 700-800 kr så er det 10 201 kombinasjonsmuligheter, der kun 66 av disse gir heltallige løsninger:

 

post-3851-0-69847500-1359327688_thumb.png

 

Se der ja! Skikkelig Simen1-stil! Jeg landet på å bruke 33,3333333%, fakturaprogrammet tok heldigvis ikke med alle sifrene på fakturaen. Angående avrunding, så mener jeg kundeservice er alfa og omega. Overoppfyller heller løftene mine, og har fakturerer heller aldri om kunden ikke skulle bli fornøyd. Er aldri tjent med misfornøyde kunder!

 

Jeg fant også at det kun var 625 og 1000 som var egnet om jeg skulle ha det presist, matet det nemlig inn i Wolframalpha, som ga en oversikt over heltallige løsninger! Takk for hjelpen, du bidrar alltid med noe interessant :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på hobbiten i går og kom til å lure på hvor mange minutter av ringenes herre trilogien som er scener der noen "går rundt i terrenget"

 

prøvde å Google litt, men....

 

Hvordan har det seg at rå hønseegg holder seg i flere uker og gjerne måneder i kjøleskapet, mens hardkokte egg med skall i samme kjøleskap bare holder seg noen dager?

mitt første guess er at noe skjer med proteiner når de, blir utsatt for sterk varme.

 

Stikker man ikke hull på egg man koker?

 

ikke noe man må, men man gjør det gjerne for å slippe at skallet sprekker før egget har stivnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stikker man ikke hull på egg man koker?

Med riktig teknikk er det unødvendig. Grunnen til at egg sprekker er når luftlomma på innsiden varmes opp og utvider seg så mye at trykket ødelegger eggeskallet. Hensikten med hullet er å ventilere ut overtrykket sånn at eggeskallet ikke sprekker. Man kan også ventilere ut lufta på en annen måte. Det kan sive rett gjennom tørt eggeskall. Senker man egget veldig sakte i det kokende vannet (1 minutt før full neddykking) så vil lufta boble sakte ut fra den tørre oversiden av egget uten at skallet sprekker. Metoden virker ikke på alle egg fordi noen egg har sprukket eggeskall allerede før de føres ned i gryta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.cjvlang.com/Dow/SunMon.html

 

"Sunday was traditionally regarded as the first day of the week by both Christians and Jews. Following Jewish tradition, the Bible is quite explicit that God rested on the seventh day of Creation, which formed the basis for the Sabbath, the day of rest."

 

"In more modern times, industrial society has done much to destroy the traditional concept of Sunday as the first day. According to Webster's Ninth New Collegiate Dictionary (1983), the term 'weekend', first recorded in 1878, refers to 'the period between the close of one working or business or school week and the beginning of the next'. This concept firmly places Sunday at the end of the week."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og det gikk jo ikke så bra for deg i den diskusjonen uansett lol.

 

Vi snakker om den diskusjonen hvor alle var uenige med deg og du slutta svare, ja?

 

Søndag er i den jødiske og kristne (og muslimske, muligens?) verden den første dagen i uka. Hvorfor den ikke virker å være det i Norge (eller andre evt andre steder) nå lengre, aner jeg ikke. Men jeg tipper det har noe med standardisering i forhold til internasjonalisering/datamaskiner å gjøre.

 

Så på en måte har du rett, men bibelargumentet ditt er helt på jordet. Svaret mitt er uansett korrekt. Tradisjonelt er søndag den første dagen i uka, så derfor opererer fortsatt noen med den standarden. Jeg tipper vilt på at det er vanlig i superkristne USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det først og fremst sukkeret eller syren i brus som skader tennene?

Syren - den etser vekk emaljen. Det er spesielt hyppig sipping av brusflasker med kork som gir langvarig etsing på tennene. (Har man ikke kork går man lei mye fortere og heller ut resten)

 

Sukker er bare mat for karius og baktus. Det skader dersom man allerede har hull i tennene, men skader bare punktvis og ikke særlig raskt.

 

Pusser man tennene et par ganger om dagen og bruker tanntråd fjerner man karius og baktus ganske effektivt sånn at sukker har liten skadeeffekt. Men syreskadene blir ikke mindre av normal tannpuss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[....]chillinøtter i skuffen. Gått ut 27.7.11. Smaker godt, greit å spise?

Det skumleste med gamle nøtter er mugg som lager aflatoksin, det er kjipe saker som bla. er mistenkt for å forårsake leverkreft. Om du vet hva du leter etter går det kanskje an å spise en nøtt av gangen og så spytte ut om en av de smaker "feil". Ikke en veldig sikker metode, men du reduserer hvertfall risikoen. Nummer 2 på kjipe stoffer-lista er harskt fett, men her er smakstesten ganske enkel og risikoen om du skulle få i seg en nøtt eller to er ikke så stor.

Så om ikke denne posen chillinøtter er dagens eneste lyspunkt der du sitter å venter på at vinteren skal ta slutt i en fangsthytte på nordøstsiden av Spitsbergen så hadde jeg nok kastet den posen i søppla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I utgangspunktet ikke snedig, men om det gjelder flere kan det jo bli litt snedig:

 

Hvorfor får ikke jeg stilt volumet (med tastaturet) når jeg er i Spotify?

Lenke til kommentar

Syns ikke dere ble ferdige med diskusjonen fundt nrk lisensen. Har de ikke noe annet våpen enn øynene sine og dumme spørsmål? Hvordan kan de ta deg til slutt?

 

Og hva er straffen for å ikke betale? Hvis de får tatt deg etter tre år f.eks?

 

 

Det frister meg å sluntre unna, men er redd for å bli tatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...