ATWindsor Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Hvordan blir torpedoen i en ubåt "antent"? Man kaster torpedoen inn i kammeret men hva er det som får den til å gå av? Tenker du for drift? De bruker jo stort sett propeller eller en vannjet (såvidt meg bekjent), det er ikke som en rakett. AtW Endret 25. januar 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Jeg tolker spørsmålet dithen at han lurer på hvordan man starter den. Får propellen til å begynne å snurre. 1 Lenke til kommentar
Laktampe Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Som Mannen med ljåen sa ja. Hvordan man starter den. Endret 25. januar 2013 av Cromsen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Jeg tolker spørsmålet dithen at han lurer på hvordan man starter den. Får propellen til å begynne å snurre. Varierer jo mye etter hva de bruker som framdrift, det var jo en lang periode elektrisk drift på de tror jeg. Men er det kjemiske stoffer man bruker så blir de jo antatt, eller man legger til en katalysator. AtW 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Hvordan styrer man dem, da? Lang ledning? Radiobølger funker vel dårlig under vann. Eller må man bare sikte godt? Endret 25. januar 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Hvordan styrer man dem, da? Lang ledning? Radiobølger funker vel dårlig under vann. Eller må man bare sikte godt? Ikke helt uvanlig med ledninger. https://en.wikipedia.org/wiki/Wire-guided_missile 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Hvordan styrer man dem, da? Lang ledning? Radiobølger funker vel dårlig under vann. Eller må man bare sikte godt? Ledning eller sonar tror jeg er det mest vanlige, tipper du kan velge på moderne torpedoer, kan sikkert velge mellom aktiv og passiv sonar også ville jeg tro. AtW Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Tenk at i våre dager med trådløst internet og trådløse telefoner så har de ennå ikke funnet opp trådløse torpedoer. Tro om det er en sånn lang "krøllete" gammeldags telefonledning. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Tenk at i våre dager med trådløst internet og trådløse telefoner så har de ennå ikke funnet opp trådløse torpedoer. Tro om det er en sånn lang "krøllete" gammeldags telefonledning. En ellers lydløs ubåt vil ikke være så lydløs for andre ubåter om de sender ut masse elektroniske signaler. Er nok ikke teknologien det går på, men hva som fungerer best. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Kanskje ikke så snedig, men noe jeg har lurt forferdelig på. På Facebook, hva betyr den "telefonen" ved siden av navnet til noen på listen over de som er pålogget? Dessuten, hva betyr den tiden som står ved siden av (eks: 57min, 1t)? 1 Lenke til kommentar
Sjofelgut Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Telefon betyr at de er på mobil versjonen av face, og tiden betyr vel at det er sist de var på/du snakket med de. ... tror jeg 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Men det mobiltegnet er der så godt som konstant. Jeg har ikke snakket med noen av dem innenfor den tiden så det er ikke det. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Men det mobiltegnet er der så godt som konstant. Fordi mobiltelefoner er online konstant. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Så det er fordi de har "Alltid Pålogget" eller hva det nå heter samt at mobilen deres er på? 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 FB på min telefon virker å være på samma faen hva jeg gjør. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Tenk at i våre dager med trådløst internet og trådløse telefoner så har de ennå ikke funnet opp trådløse torpedoer. Tro om det er en sånn lang "krøllete" gammeldags telefonledning. Det finnes også målsøkende torpedoer som ikke har noen kommunikasjon med ubåten. De har dog den ulempen at de er lettere å spore, siden de nødvendigvis sender ut signaler av et slag. Ledningen er formodentlig en tynn wire som rulles ut fra en spole i torpedoen. Forøvrig er det såpass veletablert og robust at det brukes på bakke-til-bakke-missiler med rekkevidde på flere kilometer, så jeg tror det skal litt til for at det skal være gunstig å bytte til et annet system. Vann er forresten helt forskjellig fra luft når det kommer til overføring av radiosignaler, siden det har høy permittivitet og leder strøm. Amplituden til elektromagnetiske bølger i ledere går omtrent som , så høye frekvenser er bare å glemme siden de får veldig lav penetreringsdybde i vannet. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Men det mobiltegnet er der så godt som konstant. Jeg har ikke snakket med noen av dem innenfor den tiden så det er ikke det. Slik jeg har forstått det, så viser det hvor lenge siden de har fysisk vært inne på Facebook. Nå ser jeg på chat at noen har et slikt tegn, og så står det 3h. Det betyr at personen sist gikk inn på Facebook-programmet for 3 timer siden. 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Det finnes også målsøkende torpedoer som ikke har noen kommunikasjon med ubåten. De har dog den ulempen at de er lettere å spore, siden de nødvendigvis sender ut signaler av et slag. [...] Ikke nødvendig vis, finnes (eller kanskje de er så utdatert at de ikke er i bruk lenger...) målsøkende torpedoer som bruker passive sensorer. Først ute var torpedoer som ble siktet mot målet og først gikk rett frem det antall meter du trodde det var til målet, og så (om det ikke ble treff) gikk sikk-sakk eller i ring eller noe for å øke sjangsen for å treffe noe. Dertetter kom akkustiske torpedoer (under WW2) som styrte (mer eller mindre, de prøvde hvertfall) mot den sterkeste lydkilden, og siden disse ble skutt ut fra "lydløse" u-båter var det (forhåpentlighvis) fiendens propell- og maskinstøy (særlig propellkavitasjon fra overfaltefartøy) det som bråkte mest. "Magnetiske"-torpedoer finnes/fantes også, disse styrte mot nærmeste klump med stål men må komme rimelig nærme før målsøkingen kan starte. Endret 26. januar 2013 av M98kF1 3 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 3D briller funker ved å filtrere bort bilder slik at ett bilde når ene øyet og ett annet i det andre. Hvorfor er det ikke så utbredt å utnytte dette i 2player på spill? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Du mener sånn at "spiller 1" og "spiller 2" ser på den samme skjermen, men ser forskjellige skjermbilder? Endret 26. januar 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå