Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hydrogen vurderes jo som fremtidens drivstoff i biler, og det vil da også være aktuelt for flytrafikken. Det største problemet med hydrogen er volumet, det tar mye mer plass pr energi enn f.eks. bensin gjør. Oppbevaringsmetoder som reduserer volumet under utvikling, en del metoder så godt som ferdigutviklet. Når disse er klare kan man se for seg hydrogen brukt som drivstoff i biler og fly.

8890119[/snapback]

Det passer vel å sitere Wikipedia på HOTOL:

HOTOL, for Horizontal Take-Off and Landing, was an unrealised British space shuttle proposal.

 

Designed as a single-stage-to-orbit (SSTO) reusable winged launch vehicle, it was to be fitted with a unique air-breathing engine, the RB545, to be developed by Rolls Royce. The engine was technically a liquid hydrogen/liquid oxygen design, but by air-breathing as the spacecraft climbed through the lower atmosphere, the amount of LOX (liquid oxygen) needed to be carried onboard, for use in the upper atmosphere and space, was dramatically reduced. Since LOX typically represents the majority of the takeoff weight of a rocket, HOTOL was considerably smaller than normal all-LOX designs, roughly the size of a medium-haul airliner such as the McDonnell Douglas DC-9/MD-80.

Merk at når det gjelder motoren har Wikipedia følgende å fortelle
The exact details of this engine are covered by the UK's Official Secrets Act; therefore there is little public information about its operation.
Det var mye bråk om dette for endel år siden, mange briter følte at politikere av varierende kompetanse var i ferd med å gi USA et totalt forsprang ved å kneble HOTO.
Lenke til kommentar

CPR:

 

Cardiopulmonary resuscitation (CPR) is an emergency first aid procedure for a victim of cardiac arrest or respiratory arrest.[1] It is part of the chain of survival, which includes early access (to emergency medical services), early CPR, early defibrillation, and early advanced care.[2] Some first aid trainers also advocate the performance of CPR as part of the choking protocol, if all else has failed.[3]

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/CPR.jpg

 

Førstehjelp altså.

 

EDIT: Hadde visst vinduet åpent litt for lenge før jeg svarte.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Svarte klær absorberer mer av sollyset enn hvite klær, samtidig sender svarte klær også ut mer varme i form av stråling enn hvite klær. I sola er svarte klær varmest. I skyggen tror jeg svarte klær er kaldest.

8896910[/snapback]

Jeg slenger meg med på den forklaringen. :thumbup:

 

Ellers så vil jeg si at stråling som gir varme ikke bare foregår i det synlige spekteret. Infrarødt bidrar også mye til oppvarming av blant annet klær.

 

Hvor får man kjøpt bobleplast? Trenger ikke en 2 meter høy rull på 100m.

8897699[/snapback]

Binders, Maske, eller andre større kontorrekvisita-forretninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...