Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Jeg har ennå til gode å høre om noen som sier vedhugging er en hobby de gjør bare fordi det er så morsomt. Det er et slit. Hva er timelønna man får for dette slitet? Hvor mye verdsetter man fritida si? Hvor mange minutter måtte man jobbet overtid i sin vanlige jobb for å tjene nok til å kjøpe ved tilsvarende 1 times hugging?

Hehe, da blir jeg den første. :D

Hogger faktisk ved (med øks!!) fordi jeg synes det er artig og veldig god trening. Men om vi har lite ved en periode drar jeg selvfølgelig fram motorsagen slik at det går litt fortere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ennå til gode å høre om noen som sier vedhugging er en hobby de gjør bare fordi det er så morsomt. Det er et slit. Hva er timelønna man får for dette slitet? Hvor mye verdsetter man fritida si? Hvor mange minutter måtte man jobbet overtid i sin vanlige jobb for å tjene nok til å kjøpe ved tilsvarende 1 times hugging?

Jeg hører folk som påstår det, men jeg vet ikke helt om jeg tror på de :)

AtW

Lenke til kommentar

Hva kommer karbonmonoksid-forgiftning av? Hvordan oppstår det plutselig når du f.eks. varmer opp huset

Wiki sier følgende, men det forklarer egentlig ganske lite annet en kildene:

Carbon monoxide is a product of combustion of organic matter under conditions of restricted oxygen supply, which prevents complete oxidation to carbon dioxide (CO2). Sources of carbon monoxide include cigarette smoke, house fires, faulty furnaces, heaters, wood-burning stoves, internal combustion vehicle exhaust, electrical generators, propane-fueled equipment such as portable stoves, and gasoline-powered tools such as leaf blowers, lawn mowers, high-pressure washers, concrete cutting saws, power trowels, and welders.[17][32][41][42][43][44][45] Exposure typically occurs when equipment is used in buildings or semi-enclosed spaces.[17]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Og da gjenstår bare frakt, kløyving, pakking og måneder med tørking. Virkelig kosearbeid.

Frakt: 100 meter på gress

Kløyving: Egentlig mye av det samme som hoggingen, bare at jeg har gjerne med meg musikk.

Tørkingen: gjør seg selv.

Vil anbefale dette til flere faktisk. Du får muligheten til å være litt alene. Jobbe i ditt eget tempo. Er helt herlig! :)

Lenke til kommentar

På hytta må jeg felle en del trær for å hindre at det gror helt igjen, og for å hindre at vi havner helt i skyggeland. Det meste av dette deler jeg opp, kløyver og legger til tørk i totalt tre vedskur. Jeg synes det er en herlig form for trening/egentid/meditasjon å holde på med, og synes virkelig det er deilig å holde på. Vi fyrer det vi klarer hele hyttesesongen (ca påske-oktober) og jeg tar med meg 25-30 sekker (80 liter, tror jeg) som jeg brenner hjemme i løpet av vinteren, og likevel har jeg lagringsproblemer på hytta.....:) Så ja, jeg synes faktisk det er en fin aktivitet, som gjør at jeg får trening, tenketid og varme på hytta og hjemme.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil det være rimelig å anta at slottet ville blitt presidentens bolig, eller ville den daværende kongen få bo der til han dør? Hva har land som var monarkier gjort?

Dette slottet var boligen til Keiser Wilhelm helt til han abdiserte i 1918, så ble det gitt til nasjonalgalleriet. Bare som et eksempel. Gamle, erverdige bygg har alltids bruksområder utenom bolig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kronprinzenpalais

Lenke til kommentar

Om du definerer papir som noe man kunne skrive på, så er egypterne de vi kjenner til som var først (papyrus). Om du definerer papir som... papir, så var kineserne først og det er blitt funnet papir fra rundt år null i arkeologiske utgravninger.

Jeg kjenner ikke så veldig godt til detaljene i papirlaging, men i hovedsak er det snakk om små biter av fiber (trevirke eller bomull, f.eks.) som blandes i kokende vannbad med noen kjemikalier. Man får en slags papirdeig som siles og tørkes og ender opp med papir som er i hovedsak er fiber holdt sammen av elektrisitet på molekylnivå (det er mulig jeg bruker feil begreper - noen som kan mer om det får evt. si i fra).

Papyrus er tørkede flak av papyrusplanten som blir hamret og tørket sammen. Det er mulig måten de bindes på egentlig er den samme, men det blir ren spekulasjon fra min side.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...