Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den tidligere kongefamilien hadde blitt privatpersoner. Deres personlige eiendom hadde forblitt i familiens eie, mens "hoffeiendom", som i realiteten er statens eiendom som Kongen får bruke, hadde forblitt statens eiendom.

 

Vil det være rimelig å anta at slottet ville blitt presidentens bolig, eller ville den daværende kongen få bo der til han dør? Hva har land som var monarkier gjort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du bruker minst diesel i en nedoverbakken om du har den i gir.

Bilen vil bruke drivstoff med giret i fri. Tomgang er ikke gratis..

 

Om vi skal være litt pirkete blir vel forbruket det samme? Med tanke på at i fri vil bilen få en mye større fart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Farten har ikke noe å si når man beregner forbruk som er liter pr mil.....

 

Poenget mitt:

 

Triller i gir -> null forbruk "sakte" fart

Triller i fri -> litt forbruk større fart.

 

Da er det jo klart at farten har noe å si.

Lenke til kommentar

Høy fart er ikke nødvendigvis bra. Man skal jo kjøre trygt og følge fartsgrensene.

 

Det er bedre å bremse med motoren, enn å slite på bremseklossene.

 

Det er kanskje mer økonomisk, at det er så mye bedre er jeg skeptisk til. Mine bremseklossutgifter er ikke så høye, og kjøreteknisk har det noen fordeler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er kanskje mer økonomisk, at det er så mye bedre er jeg skeptisk til. Mine bremseklossutgifter er ikke så høye, og kjøreteknisk har det noen fordeler.

 

AtW

Er ikke bare slitasje, men varmen. Om du bremser med bremsene hele veien i en lang bakke kan bremsene gå varme og slutte å fungere...

Lenke til kommentar

Er ikke bare slitasje, men varmen. Om du bremser med bremsene hele veien i en lang bakke kan bremsene gå varme og slutte å fungere...

 

Lavtytende bremser i svært lange bakker ja, i min daglige kjøring er fordelen av 1. Bremsing som ikke foregår kun på bakhjulene 2. Bedre bremseytelse (fordi man får vekk graps og vann fra klosser og skiver) 3. Bedre kontroll (man slipper feks å risikere å låse hjulet) og 4. Raskere reaksjonstid om bremsesituasjonen endrer seg underveis. viktigere enn en marginalt mindre slitasje på bremseklossene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Poenget mitt:

 

Triller i gir -> null forbruk "sakte" fart

Triller i fri -> litt forbruk større fart.

 

Da er det jo klart at farten har noe å si.

 

Jauda. Men da er det bedre å holde 80 med motorbrems, enn langt over grensen i fri. Tok nå som utgangspunkt at bakken var bratt nok til å holde grensen. Og får man for liten fart girer man opp og får større fart, fremdeles mer gunstig enn tomgang som både sliter veldig på motor og bruker overraskende mye drivstoff.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Selvfølgelig. Jeg bare pirket. :)

 

Dessuten så er det en reell sjanse for at motoren stopper om du triller i fri. (Dette gjelder vel mest vi som kjører gammel bil)

Lenke til kommentar
Ved er kanskje dyrt, men fins jo dem som hogger sin egen ved :)

Jeg har ennå til gode å høre om noen som sier vedhugging er en hobby de gjør bare fordi det er så morsomt. Det er et slit. Hva er timelønna man får for dette slitet? Hvor mye verdsetter man fritida si? Hvor mange minutter måtte man jobbet overtid i sin vanlige jobb for å tjene nok til å kjøpe ved tilsvarende 1 times hugging?

 

En 60 liter sekk med ved veier ca 30 kg (40% hulromsandel og tetthet=0,83)

1 kg ved tilsvarer ca 4,8 kWh energi, så 60 en liter-sekk tilsvarer ca 143 kWh.

Kravet for svanemerket for moderne rentbrennende vedovner er en virkningsgrad på 73%. En ovn som akkurat innfrir svanekravet gir altså 105 kWh varme fra 60l-sekken. Hvis strømmen der du bor koster 70 øre inkludert nettleie (eks fastpris) så er sekken verd 73 kr.

 

Hvor lenge må du jobbe overtid for å tjene 73 kr etter skatt? Hvor lang tid tar det å hugge, kviste, dra med deg treet til oppsaging, sage, kløyve og frakte det hjem? Regn gjerne om fra et anseelig kvantum. Hvor godt liker du vedhugging sammenlignet med din daglige jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...