jigaplow Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Hva slags drivstoff bruker romferger? Hvor mye bruker de av det, og hvor stor tank har en slik ferge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Første trinn er flytende hydrogen og oksygen. Andre trinn er faststoffraketter "krutt". Ca 95% av den totale startvekta er drivstoff. De frakter ikke med seg unødvendig drivstoff så de bruker praktisk talt alt. Romferga Atlantis med tre hovedmotorer, antagelig uten førstetrinn og andretrinn raketter veite 69-80 tonn. Litt mer detaljer på vekta av drivstoff og de ulike delene. Et pund er 0,453 kg. Her også. Endret 18. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Hvordan klarer kroppen å genere f.eks stressutslett? Det må da være tidenes dummeste funksjon? Lenke til kommentar
SnurreFisken Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Hvordan klarer kroppen å genere f.eks stressutslett? Det må da være tidenes dummeste funksjon? Ifølge det jeg kan finne på nettet, er det tilsynelatende fordi stress gjør at kroppen slipper ut kortisol og adrenalin, som visstnok kan føre til reaksjoner i huden. EDIT: For å ekspandere litt, så kan jo det nevnes at ikke alt kroppene våres kan gjøre har en eller annen spesiell nyttig funksjon. Mye arvemateriale i DNA-et vårt er rett og slett bare ting som "hopper på vognen" til andre fenotyper, uten å selv være spesielt nyttig for individet som har disse genene. Endret 18. januar 2013 av SnurreFisken Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Hvorfor bruker briter, og mange amerikanere, gasskomfyrer? Fordi det er billigere i drift, siden deres strøm er dyrere? Endret 19. januar 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Hvorfor bruker briter, og mange amerikanere, gasskomfyrer? Fordi det er billigere i drift, siden deres strøm er dyrere? Når det gjelder britene så har det sikkert noe med at de er nokså gammeldagse. Bare se på husene dems, veldig gamle saker. Amerikanerne vet jeg ikke da ikke så mange bruker gass. -- Hva måler riktig av temperaturmåleren(sensorne) på bilen eller slik kvikksølv tempmåler som står inntil veggen ved huset? Tempen på bilen i går sto det -13, på måleren utenfor huset ved døren sto det -9. På kvelden, helt mørkt. Endret 19. januar 2013 av Lami Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Var kvikksølvmåleren i solen? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Hvorfor bruker briter, og mange amerikanere, gasskomfyrer? Fordi det er billigere i drift, siden deres strøm er dyrere? En fordel med gass er at det er veldig lett å endre temperaturen fort. Slår du av gassen har du oppnådd samme resultat som om du fjernet kasserollen fra plata på en elektrisk komfyr. Til sammenligning tar det lang tid å kjøle ned platen på den elektriske komfyren. Så du har mye større grad av kontroll med gass enn med elektrisk. Den samme fordelen får man for så vidt med induksjonsovn. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Hva måler riktig av temperaturmåleren(sensorne) på bilen eller slik kvikksølv tempmåler som står inntil veggen ved huset? Tempen på bilen i går sto det -13, på måleren utenfor huset ved døren sto det -9. høyst sannsynlig så er begge helt korrekte, men det er miljøforskjeller mellom de to plasseringene som gjør at det er forskjellig temperaturer og dermed er begge målerene korrekte. men det er egentlig helt umulig å svare på hvilken av målerene som er mest korrekte uten å teste dem objektivt mot værandre. de må begge monteres i et kontrolert miljø med kalibrerte apparater, da kan man teste og finne ut om det faktisk er målefeil på den ene eller andre enheten. Endret 19. januar 2013 av stich_it Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 En fordel med gass er at det er veldig lett å endre temperaturen fort. Slår du av gassen har du oppnådd samme resultat som om du fjernet kasserollen fra plata på en elektrisk komfyr. Til sammenligning tar det lang tid å kjøle ned platen på den elektriske komfyren. Så du har mye større grad av kontroll med gass enn med elektrisk. Den samme fordelen får man for så vidt med induksjonsovn. Gass vil også fungere om man løfter pannen, mens induksjon vil stoppe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Er det en dårlig ide å fyre i ovnen med grillkull? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Hvor pleier temperatursensoren til biler være plassert? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Det lurer jeg også på, KoKo. Jeg har et spørsmål selv, som kanskje ikke er snedig, men det var vanskelig å finne ut av. Hvordan finner man brukerstatestikk, altså hvor mange innlegg du har skrevet i måneden? Og hvordan har andre funnet det? Og hvorfor er det ikke en link en plass i forumet? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 de bilene jeg har leitet og funnet tempsensoren, har den utelukkende vært i fronten av bilen. på 190En jeg hadde var den under skilt, på V40en mener jeg den var nede, ved siden av et a tåkelysene. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Jeg har et spørsmål selv, som kanskje ikke er snedig, men det var vanskelig å finne ut av. Hvordan finner man brukerstatestikk, altså hvor mange innlegg du har skrevet i måneden? Og hvordan har andre funnet det? Og hvorfor er det ikke en link en plass i forumet? Her. Aner ikke hvordan man finner den, men det er bare å bokmerke siden. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Her. Aner ikke hvordan man finner den, men det er bare å bokmerke siden.Takketakk! Har funnet den igjen og mistet den gang på gang. Kanskje på tide å lære meg å lagre linken et sted? Har et spørsmål til jeg når jeg først er i gang. Hvis det viser seg at kjøleskapet har vært uten strøm i mange timer, kanskje en dag/døgn (dvs. at det ble varmt i kjøleskapet). Er det da farlig å spise/drikke ost og melk som ikke har vært åpnet? Vet det går fint med Ketchup, uåpnet juice, olje, egg som ikke lukter osv. Men er greit å vite før jeg drikker potensiell gift. Hadde også vært kult å slippe å få spysjuke. Samme gjelder fryseren, men når jeg kom hjem fra mangedagerstur og oppdaget dette så var det enkelte ting i fryseren som fortsatt var litt frossent. Andre ting derimot var helt opptint. Lagde middag av kjøttdeig og pitabrød som lå i kjøleskapet. Jeg lever fortsatt. Skal prøve meg på kalkunfilet nå, blir spennende å se om jeg overlever. Endret 19. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Er det en dårlig ide å fyre i ovnen med grillkull? Neida, helt ok. Det var vanlig før i tida, brenner godt og gir mindre sot enn ved. Jeg har ikke regnet på om det er prismessig gunstig sammenlignet med ved. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Var kvikksølvmåleren i solen? Nop. Var helt mørkt og solen gått ned (kl21). høyst sannsynlig så er begge helt korrekte, men det er miljøforskjeller mellom de to plasseringene som gjør at det er forskjellig temperaturer og dermed er begge målerene korrekte. men det er egentlig helt umulig å svare på hvilken av målerene som er mest korrekte uten å teste dem objektivt mot værandre. de må begge monteres i et kontrolert miljø med kalibrerte apparater, da kan man teste og finne ut om det faktisk er målefeil på den ene eller andre enheten. Njaa.. det var vel kanskje sånn 5 m avstand (samme høyde) fra bilen og termometeret da. At det kan være 3 grader forskjell er mye. Kan det ha noe med et termometeret med kvikksølv står inntil veggen? At den har absorbert varmen fra solen på dagen? Men veggen var vel blitt rimelig kald med minus 7 til 9 grader i 5 timer slik at kvikksølvet ikke skal være 3 grader varmere enn det som sto på bilen? Rart Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Hvorfor er ikke romstasjoner formet som smultringer som snurrer rundt? Hvis de var formet sånn, ville man jo fått akselerasjon og en kunstig gravitasjon som er mer gunstig enn å være vektløs? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Kommer nok mest av byggetekniske begrensninger, vil jeg tro. Romstasjonen består av moduler, som bygges på jorda og sendes til værs for å bli koblet til. Om smultring er en hensiktsmessig form på romstasjoner skal jeg ikke uttale meg. Endret 20. januar 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå