Patrick123 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Vektorgrafikk høres jo en del bedre ut enn raster. Er det en spesiell grunn til at raster er det mest vanlige? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) At raster er mer vanlig i hvilken sammenheng? Man kan ikke fotografere i vektor, så alt vektorarbeid må lages (eller konverteres til, hvis det i det hele tatt er mulig å gjøre presist). Men innen design blir vektor brukt veldig ofte, ihvertfall når det gjelder logoer, magasiner, nettsider etc. Når det gjelder tegning så gir vel vektor en ganske distinkt "digital" look som man ofte ikke ønsker. Endret 16. januar 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 I en helt vanlig lampe uten regulering, som bruker vanlige E14/E27-glødepærer, er det pæren eller lampen som bestemmer wattstyrken? Og kan man "brenne opp" en 40w pære fordi lampen kanskje er beregnet for høyere wattstyrke? Jeg spør etter en diskusjon. Jeg mener at det er pæren som bestemmer wattstyrken, og at pæren ikke kan brenne opp ettersom det er den som styrer wattstyrken. De er koblet direkte til strømnettet og får den samme voltstyrken, jeg mener at det er glødetråden som bestemmer hvor mye energi som skal frigjøres i glødetråden gjennom dens motstand. Hvem har rett av oss? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 En lampe har maksgrense på effekt for å forhindre at den skal brenne opp av varmeutviklingen fra pæren. Pæren kunne ikke brydd seg mindre om hvilken lampe den sitter i (så lenge den er udimmet) 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Jeg skrev nylig ut 20 A0-sider på jobben. PDF-fila var 10MB stor, men jobben som ble sendt til skriveren var på 50MB. Er dette pga vektorgrafikk? PDF komprimerer innholdet, så når du sender den til skriveren vil PDF-leseren din dekomprimere innholdet og sende data til "print spooler" i Windows som igjen sender det til printeren via driveren. Endret 16. januar 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 I en helt vanlig lampe uten regulering, som bruker vanlige E14/E27-glødepærer, er det pæren eller lampen som bestemmer wattstyrken? Og kan man "brenne opp" en 40w pære fordi lampen kanskje er beregnet for høyere wattstyrke? Jeg spør etter en diskusjon. Jeg mener at det er pæren som bestemmer wattstyrken, og at pæren ikke kan brenne opp ettersom det er den som styrer wattstyrken. De er koblet direkte til strømnettet og får den samme voltstyrken, jeg mener at det er glødetråden som bestemmer hvor mye energi som skal frigjøres i glødetråden gjennom dens motstand. Hvem har rett av oss? såfremt sokkel passer: lampen er prisgitt spenningen den får tilført, samt pæren som står i. Effekten som er oppgitt på pæren er ved 230 volt. Og tallene på lampen er kun det lampen tåler av styrke. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Vektorgrafikk høres jo en del bedre ut enn raster. Er det en spesiell grunn til at raster er det mest vanlige? Det er en svært begrenset mengde med gode vektor program. Altså, sammenlignet med rasterprogram. Den andre tingen er at nettlesere har i historien ikke gjordt en god job på støtte av vektorgrafikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hva hadde skjedd med en person, dersom personen hadde blitt bundet fast i en gimbal? Hvordan vil gravitasjonskraften påvirke personen? Personen skal liksom være "bundet" fast i den innerste ringen, og skal bli utsatt for tre-akse rotering. Ytterste ring skal simulere Y-akse rotering, midterste ring skal simulere X-akse rotering, og innerste ring Z-akse rotering. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det praktiske med et gimbaloppheng er jo at man kan ha f. eks. et kompass som holder seg i "ro" selv om hovedplanet beveger seg. Hadde ikke det samme skjedd dersom et menneske ble byttet ut med.. kompasset? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Om jeg har skjønt det rett er det korrekt som Quote sier at personen ville holdt seg i ro, dvs gravitasjonskraften ville vært konstant (rett ned). Men hva vet vel jeg... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hva hadde skjedd med en person, dersom personen hadde blitt bundet fast i en gimbal? Hvordan vil gravitasjonskraften påvirke personen? Jeg har prøvd en sånn og det er et morsomt lekestativ for de som ikke blir så lett sjøsyke. Man spennes opp i midten og flytter tyngdekraften med armer, ben og kroppsbøying sånn at man får rotasjon. Man kan få ganske god fart. Når man får dreisen på det stopper man enkelt rotasjonen med riktige bevegelser. Endret 16. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Interessant, men hva hadde skjedd dersom personen hadde vært festet til en "elektrisk" gimbal, og ble utsatt for tre akse rotering over lengre tid? Blir personen svært sjøsyk eller er det noe annet som skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg har prøvd en sånn og det er et morsomt lekestativ for de som ikke blir så lett sjøsyke. Man spennes opp i midten og flytter tyngdekraften med armer, ben og kroppsbøying sånn at man får rotasjon. Man kan få ganske god fart. Når man får dreisen på det stopper man enkelt rotasjonen med riktige bevegelser. HVOR? Lenke til kommentar
Danek Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Gravitasjonen ville vært der, som alltid. I tillegg til det ville G-kreften hatt en viss påvirkning og dratt personen i alle retninger om hverandre. Astronauter går så vidt jeg vet gjennom en slik ildstudie for å sjekke hvor godt de takler turbulens i nullgravitasjon. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) HVOR? Vitensenteret i Trondheim, hvis jeg skal gjette. De har en. Endret 16. januar 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 brb, stikker til Trondheim Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) HVOR? Vitensenteret i Trondheim, hvis jeg skal gjette. De har en. Det stemmer! Interessant, men hva hadde skjedd dersom personen hadde vært festet til en "elektrisk" gimbal, og ble utsatt for tre akse rotering over lengre tid? Blir personen svært sjøsyk eller er det noe annet som skjer? Det er en effektiv sjøsykemaskin. Mange gir seg etter 10-30 sekunder. Jeg er erfaringsmessig svært resistent mot sjøsyke, men tror likevel jeg ville gitt meg etter noen minutters sentrifugering i elektrisk variant. Endret 16. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) En ting jeg lurer på... Si hvis et band er i et plateselskap, de selger lite plater går ikke særlig bra. Men så bytter bandet plateselskap, og da begynner den cden de produserte med det gamle plateselskapet å selge bra og tjener inn mye penger. Får bandet noe penger da? eller går pengene til det første plateselskapet? Jeg mener at både bandet og det første selskapet skal dele, men vet ikke hva som er rett. Endret 17. januar 2013 av Ownbeef Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Alt går på kontrakten. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Gravitasjonen ville vært der, som alltid. I tillegg til det ville G-kreften hatt en viss påvirkning og dratt personen i alle retninger om hverandre. Astronauter går så vidt jeg vet gjennom en slik ildstudie for å sjekke hvor godt de takler turbulens i nullgravitasjon. http://www.nasa.gov/centers/glenn/about/history/mastif.html Armstrong & Scott i Gemini 8 fikk oppleve noe lignende da ett eller annet gikk galt etter at de hadde koblet romkapselen sin sammen med et Agena-rakettrinn i lav jordbane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå