sinnaelgen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Man har da ganske mange standard deler på bilene da Nå kunne nok data og elektronikk bransen ha vær ende mere standarisert. Noen av produsentene tviholder på sine egne løsninger som de ofte har patent på Endret 15. januar 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hvorfor bruker mange større (og dyrere) kikkerter eller teleskoper speil? Vil det ikke bare gjøre det vanskelig med god og presis optikk? På noen større kikkerter kan jeg skjønne at det er vanskelig å få plass til store nok linser, men ser ikke helt grunnen i teleskoper. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Standarder er kun til for å enkelgjøre tilgjengeligheten på deler og gjøre ting brukervennlige. Det er ingenting i veien for at hvem som helst kan lage sin egen standard. Det er sånne standarder på det meste, og selv innenfor segmentene finner man ett og annet ureglementert av standarder. Det knives ofte om hvem som setter standarden, det mest kjente eksempel må vel sies å være AC/DC. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Standarder er kun til for å enkelgjøre tilgjengeligheten på deler og gjøre ting brukervennlige. Det er ingenting i veien for at hvem som helst kan lage sin egen standard. Det er sånne standarder på det meste, og selv innenfor segmentene finner man ett og annet ureglementert av standarder. Det knives ofte om hvem som setter standarden, det mest kjente eksempel må vel sies å være AC/DC. Hva slags standard tenkte du på når du sier AC/DC? AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Kampen mellom Edison og Tesla. Edison hadde oppfunnet og solgte et komplett system for distribusjon av elektrisitet. Lyspærer, stikkontakter, generatorer osv. Men dette var DC, og kunne derfor ikke transformeres. Dermed var det svært begrenset hvor langt unna kraftverket man kunne få strøm. Tesla leverte AC, og vekselstrøm kan jo som kjent transformeres. Dermed slipper man å ha et stinkende kullkraftverk på hvert gatehjørne. Tesla og vekselstrøm vant denne kampen, og det kan virke åpenbart for oss i dag. Anbefaler alle å se denne glimrende dokumentaren: http://www.youtube.com/watch?v=13bGsSLkkuc Endret 14. januar 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hvorfor bruker mange større (og dyrere) kikkerter eller teleskoper speil? Vil det ikke bare gjøre det vanskelig med god og presis optikk? Speil har en stor fordel fremfor linser - at man ikke plages med kromatisk abberasjon. Og når man snakker om virkelig store teleskoper (større diameter enn ca 1 meter) blir linsene dessuten så tunge at det også er et problem. Til gjengjeld er det visstnok vanskeligere å få til god kontrast med speil enn med linser (noen som kan bekrefte/fortelle meg hvorfor?) så det er ikke alltid speil er det rette svaret. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hva slags standard tenkte du på når du sier AC/DC? AtW Som nevnt ovenfor så er det alternate og direct current det her snakkes om. Det morsomme med hele greia er at begge på en måte "vant", og det viser at man kan vinne og komme seirende ut av det, selv om man på ett punkt ligger under DC brukes i dag på småelektronikk, motorer o.l Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Som nevnt ovenfor så er det alternate og direct current det her snakkes om. Det morsomme med hele greia er at begge på en måte "vant", og det viser at man kan vinne og komme seirende ut av det, selv om man på ett punkt ligger under DC brukes i dag på småelektronikk, motorer o.l Ok, da skjønner jeg hva du tenkte på, selv om jeg egentlig ikke vil kalle hverken AC eller DC for en standard, mere to forskjellige fysiske fenomen, men jeg skjønner ihvertfall hva du tenkte på. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Kampen mellom Edison og Tesla. Edison hadde oppfunnet og solgte et komplett system for distribusjon av elektrisitet. Lyspærer, stikkontakter, generatorer osv. Men dette var DC, og kunne derfor ikke transformeres. Dermed var det svært begrenset hvor langt unna kraftverket man kunne få strøm. Tesla leverte AC, og vekselstrøm kan jo som kjent transformeres. Dermed slipper man å ha et stinkende kullkraftverk på hvert gatehjørne. Tesla og vekselstrøm vant denne kampen, og det kan virke åpenbart for oss i dag. Anbefaler alle å se denne glimrende dokumentaren: http://www.youtube.c...h?v=13bGsSLkkuc Ja, det er en spennende historie, interessant nok hadde kanskje DC vunnet om man skulle igjennom det samme i dag. AtW Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Ok, da skjønner jeg hva du tenkte på, selv om jeg egentlig ikke vil kalle hverken AC eller DC for en standard, mere to forskjellige fysiske fenomen, men jeg skjønner ihvertfall hva du tenkte på. AtW Det er muligens litt drøyt i den sammenheng at når man sier "standard", så ser man for seg formen på en stikk-kontakt, om den er rund eller firkantet. Men tro det eller ei, AC og DC er standarder i ordets rette forstand. Det er to forskjellig måter å gjøre samme ting på, nemlig å forsyne elektriske applikasjoner med strøm. Dersom strøm hadde blitt oppdaget i dag så tror jeg fortsatt AC ville vunnet frem som standarden innenfor leveranse system fra kraftverk. Som noen andre påpekte gjelder dette sågar over lengre rekkevidder. Etter at strømmen har nådd en plantasje, eller endemål, finnes det i høyteknologiske bygg store transformatorer som forsyner hele bygget med den mer presise DC strømmen, alt etter hvilket formål bygget har og hvilke instrumenter som herunder brukes. Det er en god løsning, det er en trygg løsning og ikke minst er det en god, økonomisk løsning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er muligens litt drøyt i den sammenheng at når man sier "standard", så ser man for seg formen på en stikk-kontakt, om den er rund eller firkantet. Men tro det eller ei, AC og DC er standarder i ordets rette forstand. Det er to forskjellig måter å gjøre samme ting på, nemlig å forsyne elektriske applikasjoner med strøm. Dersom strøm hadde blitt oppdaget i dag så tror jeg fortsatt AC ville vunnet frem som standarden innenfor leveranse system fra kraftverk. Som noen andre påpekte gjelder dette sågar over lengre rekkevidder. Etter at strømmen har nådd en plantasje, eller endemål, finnes det i høyteknologiske bygg store transformatorer som forsyner hele bygget med den mer presise DC strømmen, alt etter hvilket formål bygget har og hvilke instrumenter som herunder brukes. Det er en god løsning, det er en trygg løsning og ikke minst er det en god, økonomisk løsning. Blir jo en smakssak såklart, personlig synes jeg det er litt vidt å kalle AC en standard, det er masse forskjellige inkompatible forskjellige typer AC som brukes rundt omkring i verden til forskjellige ting. Men det er jo ikke så viktig, vi skjønner jo hva det snakkes om. DC har mindre tap på lengre strekk. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 DC har mindre tap på lengre strekk. AtW DC har vel mindre tap på kortere strekk også? Tingen er vel mer at man må opp i en viss lengde på strekket før det lønner seg med DC grunnet omformingen og kostnadene rundt det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 DC har vel mindre tap på kortere strekk også? Tingen er vel mer at man må opp i en viss lengde på strekket før det lønner seg med DC grunnet omformingen og kostnadene rundt det. Ja, men det var snakk om langre strekk. Men du har helt rett, det er mindre tap uansett. Og per i dag brukes det bare på lange strekk ja, fordi man må transfomere frem og tilbake til AC (fordi AC er det som stort sett brukes i dag), men med DC over hele nettet hadde man ikke hatt dette problemet i samme grad. AtW Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Blir jo en smakssak såklart, personlig synes jeg det er litt vidt å kalle AC en standard, det er masse forskjellige inkompatible forskjellige typer AC som brukes rundt omkring i verden til forskjellige ting. Men det er jo ikke så viktig, vi skjønner jo hva det snakkes om. DC har mindre tap på lengre strekk. AtW Det er klart, AC mangler nok alle egenskapene en skulle finne ønskelig i ett slikt system. Rent logistisk sett er det mildt sagt ett bryderi med opp og ned konverteringen hele tiden, fra AC til DC. Dog har det seg slik at AC er tryggere er transportere gjennom linjene og det er en av ankepunktene til at det ble valgt som standarden over lengre rekkevidder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er klart, AC mangler nok alle egenskapene en skulle finne ønskelig i ett slikt system. Rent logistisk sett er det mildt sagt ett bryderi med opp og ned konverteringen hele tiden, fra AC til DC. Dog har det seg slik at AC er tryggere er transportere gjennom linjene og det er en av ankepunktene til at det ble valgt som standarden over lengre rekkevidder. AC kunne transformeres før, og derfor kunne det transpurteres lengre. Legge merke til "kunne", denne fordelen er i dag ikke den samme, fordi DC også kan transformeres. AtW Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 AC kunne transformeres før, og derfor kunne det transpurteres lengre. Legge merke til "kunne", denne fordelen er i dag ikke den samme, fordi DC også kan transformeres. AtW Men er det trygt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Men er det trygt? Ja. Feks er det jo helt vanlig med DC-DC-transformering i feks moderne PSUer. Og det brukes også i andre ting rundt omkring i verden. AtW Endret 14. januar 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hvorfor bruker mange større (og dyrere) kikkerter eller teleskoper speil? Vil det ikke bare gjøre det vanskelig med god og presis optikk? På noen større kikkerter kan jeg skjønne at det er vanskelig å få plass til store nok linser, men ser ikke helt grunnen i teleskoper. Jeg tror ikke speilene/prismene gir noen nevneverdige konstruksjonsproblemer. Ulempen er nok liten i forhold til fordelene. Kikkerter bør passe til både voksne, barn, folk med tettsittende og vidtsittende øyne. Leddet tar seg av justerbarheten, mens største linsediameter begrenses til minimal avstand mellom øynene. Jeg vil gjette på at 50 mm er ganske normal minsteavstand og dermed maksimal diameter på glasset. I praksis må man nok avse noen mm til "innfatningen" eller linserøret og eventuell gummiering. Det antagelig begrenser linsediameteren til rundt 45mm. Det er ganske lite og egner seg best for små kikkerter med liten forstørrelse. Sånne kikkerter er vanligvis også konstruert uten speil/prisme. Stor frontlinse er en fordel fordi det samler mer lys enn en liten frontlinse. Lysmengden blir stadig viktigere jo større forstørrelse kikkerten har. Derfor bruker kikkerter med stor forstørrelse også store frontlinser. I teleskoper av den typen der tror jeg speil eller prisme brukes av to grunner: - Det gir bedre ergonomi å kunne se inn i teleskopet med en vinkel i forhold til synsretningen. Man kunne nok tenkt seg høyere stativer, men det er ugunstig på grunn av stabilitet og vil øke behovet for å justere høyden når ulike personer skal kikke. - Et sett med to speil/prismer vil minke avstanden mellom frontlinsa og okkularet. Det gir bedre transporterbarhet, håndterbarhet og mindre vindfang. En del litt kraftige teleskoper konstrueres katadioptisk. Dvs. at det bruker krumme speil til å fokusere lyskjeglen i stedet for linser. Dette gjøres for å spare vekt og kostnader. Godt optisk glass er ganske dyrt, mens speil trenger ikke dyrt glass. Speil mangler også fullstendig noen optiske feil som glasslinser har (fargefeilbryting "ca"), men introduserer til gjengjeld noen andre typer optiske feil (f.eks astigmatisme, coma og ringformet bokeh.) Du finner noen fine illustrasjoner av katadioptiske teleskoper i astrofotoguiden. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Danek: Angående DC/DC-konvertering og historikken bak valget av AC i de fleste kraftsystemer, så vil jeg anbefale tråden 220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag? Den er litt lang, men du kan fint hoppe over en del innlegg med repetitivt innhold og kun lese de faglige høydepunktene. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Driver på og prøver å organisere litt oppskrifter. Sammen med enhetene dl, g, ss, ts osv. ser "knivspiss" veldig langt og rotete ut. Skal altså ha "1 knivspiss <krydder>". Er det en fast måte å forkorte det på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå