Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har selv anklaget en fotgjenger for å være delaktig i en bilulykke. Politiet tok ikke hensyn til dette overhodet, og mente jeg var uaktsom.

 

Dette var en svartkledd, refleksløs mann som kom ut av en tunnell tidlig en morgen sent i oktober. Jeg så han ikke før han omtrent streifet speilet mitt, og når oppmerksomheten min flyttet over på ham, rakk jeg ikke reagere på at bilen foran stoppet helt opp. Jeg kjørte i ca. 65-70 i 80-sonen, men rakk å bremse nok til at det ikke ble personskader når jeg smalt inn i bilen foran.

 

Hvorfor stoppet bilen foran deg plutselig? Og hvorfor var det en politi-sak når det ikke var personskade?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv anklaget en fotgjenger for å være delaktig i en bilulykke. Politiet tok ikke hensyn til dette overhodet, og mente jeg var uaktsom.

 

Dette var en svartkledd, refleksløs mann som kom ut av en tunnell tidlig en morgen sent i oktober. Jeg så han ikke før han omtrent streifet speilet mitt, og når oppmerksomheten min flyttet over på ham, rakk jeg ikke reagere på at bilen foran stoppet helt opp. Jeg kjørte i ca. 65-70 i 80-sonen, men rakk å bremse nok til at det ikke ble personskader når jeg smalt inn i bilen foran.

 

Er vel svært vanskelig for deg å bevise at dette faktisk skjedde,? Eller mener du at politiet overså det selv om føreren i bilen foran deg og fortalte dem om mannen dere kjørte forbi, eller at mannen selv fortalte om dette?

 

Lovverket er vel uansett ganske klart på at det er din feil om du kjører inn i bilen foran deg. Er jo kjipt i slike situasjoner at det er såpass svart hvitt, men du er ansvarlig for at du kan stoppe omtrent uansett hva bilen foran deg finner det for godt å gjøre.

Lenke til kommentar

Bilen foran meg stoppet fordi høydebommen i tunnellåpningen hadde løsnet, og hang ned i veibanen.

 

De to som satt i bilen foran mente de hadde en kjenning i nakken, og gikk derfor innom legevakten. De har (så vidt jeg vet, de var kolleger av meg) ikke vært plaget senere. Men fordi de var innom legevakten gikk vi også (rutinemessig) innom lensmannen.

 

Mannen selv fikk jeg aldri tak i, han var forsvunnet fra stedet i det jeg gikk ut av bilen min. Den dag i dag kan jeg ikke forstå hvordan han klarte å ikke enten se eller høre krasjet. Alt jeg vet var at han var kledt i svart og kjørte en svart Seat.

 

Jeg var selvsagt opprørt, sint, forvirret og forfjamset når dette skjedde. Man leter alltid etter et sted å legge skyld, men selvsagt var det min feil. Jeg skal jo klare å stoppe for bilen foran uansett. Men, dette er over seks år siden, de 5000 kronene jeg fikk i forelegg er vann under broen og jeg har ikke vært i ulykke verken før eller etter denne.

Lenke til kommentar

Ikke med tanke på mitt spørsmål, nei. La meg spørre litt enklere da. Kan en fotgjenger bli holdt ansvarlig for en bilulykke?

 

Kan tenke meg at svaret er ja, så lenge det involverer motorvei OG det er ingenting som har skapt noe som gjør at det skal være en forgjenger der(bilfører som fotgjenter for å f.eks sette ut varseltrekant).

Lenke til kommentar

For noen år siden fikk jeg en gammel radio/kassettspiller/platespiller fra min bestemor.

Tror den var fra søttitallet.

 

Jeg hørte en del på FM, men det fantes en del interessant på andre frekvenser også.

Jeg husker ikke hvilke frekvenser det var, eller om det var langbølge eller mellombølge.

 

Jeg husker spesiellt en kanal som bare så ut til å sende morsekode hele tiden.

Jeg er ikke ekspert på morsekode, men jeg googlet morsealfabetet, og tolket signalet som "V A R" sendt gjentatte ganger uten stopp.

 

Jeg kom til å tenke på det etter å ha sett en dokumentar om gammelt radioutstyr.

Jeg har egentlig alltid lurt på hva slags signal radioen min plukket opp den gangen. Tipper det er ca. 7 år siden.

 

Håper noen kan fortelle meg hva dette var for noe.

Radioen ble kastet for lenge siden, men jeg kan si såpass at den var en HITACHI, og antennen var innendørs, laget av flatkabel i T-fasong. Kjøpt på Clas Ohlson.

 

Hva slags radiokanal sender morsekode hele tiden? Bare den samme sekvensen av prikker og streker hele tiden.

http://en.wikipedia....Numbers_station

 

?

 

Mens vi er på emnet(unrelated);

http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Woodpecker

 

Jævlig interessant.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Nå, jeg sliter litt med å forstå denne formuleringen. "Signalene eller energien forflytter seg raskt som elektromagnetiske bølger, mens selve elektronene beveger seg sakte"

Forestill deg ett rør fylt med kuler. Du dytter så en kule inn den ene enden, da vil kulen på andre enden samtidig bli dyttet ut, dette er signalet. Kulene (elektronene) vil bevege seg igjennom røret i det tempoet du dytter nye kuler inn.

Lenke til kommentar

[...] signalet som "V A R" sendt gjentatte ganger uten stopp.

[....]Hva slags radiokanal sender morsekode hele tiden? Bare den samme sekvensen av prikker og streker hele tiden.

Høres ut som noe så kjedelig som ett radiofyr (link) De fungerte slik at enten peilet de direkte med en antenne og ett kompass og manuelt plotte en krysspeiling i kartet eller ved at man benyttet faseforskyvning/inerferens og plottet seg inn på ett eget kart med inntegnede hyperboler.

F.eks det radiofyret som lå på Lista sendte koden "LST" kontinuerlig i morse. De fleste/alle av disse ble lagt ned for 10-15 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan man ha spare pærer påslått 24/7?

Har et par som gir 1220 lumen (står ikke noe om watt eller noe slik) som blir ganske varme.

Ja, men vær obs på at dårlig kjøling i lysarmaturet eller bruk i varme omgivelser kan forkorte levetiden på enkelte typer sparepærer. Det gjelder særlig LED sparepærer, men også litt for kompaktlysrør-baserte sparepærer. Levetiden til halogenbaserte sparepærer tror jeg ikke påvirkes nevneverdig av høy omgivelsetemperatur. På samme måte vil lav omgivelsetemperatur forlenge levetiden på særlig LED sparepærer. Derfor er det genialt å bruke LED utendørs i Norge.

 

Kan en fotgjenger bli holdt ansvarlig for en bilulykke?

Godt spørsmål. Det er egentlig en sak for jussforumet, men jeg vil raskt tippe at det er mulig, men kun vil skje i ganske spesielle situasjoner. I scenariet ditt virker det urealistisk fordi bilfører alltid skal tilpasse farta så han har sikt minst tilsvarende bremsestrekning + reaksjonsstrekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fotgjenger kan opptre uaktsomt i en trafikksituasjon, men det vil typisk ikke føre til ansvar fordi bilfører er underlagt strenge kompetansekrav og handleplikter. Hvis bilfører har brutt disse vil derfor fotgjenger ofte kunne slippe unna et krav med henvisning til at bilføreren på grunn av sin opptreden var særskilt utsatt for skade, eller bilføreren kunne sies å ha medvirket til skaden.

Lenke til kommentar

har hørt 500 watt jeg :) men ser ut som jeg har trodd feil lenge:

"The amount of heat produced by a human body depends on the individual, their weight, and their level of activity. The total amount of heat produced over a period of time is equal to the total calories consumed minus any useful mechanical work performed. If a person consumes an average of 2400 kilocalories per day, the average heat produced is 100 kilocalories per hour or 116 watts."

Lenke til kommentar

Hvor mye varme avgir et menneske?

 

Hvor mange personer må til for å varme opp et rom på 100kvm som har en temperatur på 0 celcius?

 

Det siste spørsmålet ditt er ikke mulig å estimere på noe saklig måte uten å vite hvor godt rommet er isolert, og hvor langt tid man har satt av til oppgaven.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...