Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en av dem som leste best og husket mest fra tiden nærmest mulig eksamen, mens ting jeg hadde lest 4 dager på forhånd husket jeg lite av. (Og ting jeg hadde arbeidet fast med over semesteret og virkelig kunne og forstod, det satt selvsagt.) I tillegg sov jeg dårlig før alle eksamener uansett hvor forberedt jeg var. Kunne derfor fint natta før en eksamen sitte og lese til midnatt, så prøve å få en time søvn. Våkne av meg selv, lese et par timer, sovne en time igjen, lese noen timer til, og kanskje en liten time eller to til med søvn før jeg sto opp. Og leste litt til før jeg stakk mot eksamenslokalet.

 

Det virker kanskje litt merkelig for enkelte, men jeg kan garantere at det ikke var noe panikkfølelse bak det hele. Jeg hadde rett og slett funnet ut at for meg var det noe slikt som passet best, så da gjorde jeg det sånn. Ikke stressa jeg noe særlig over det heller. Litt merkelig døgnrytme første dagen ETTER eksamen kanskje, men vel verdt det når jeg visste det var min beste studieteknikk. Fuck conformity.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panikklesing fører heller til at du glemmer det du allerede har lagret. Jeg pleier aldri å lese dagen før en prøve og det funker helt greit.

Det er vel langt ifra noen universal sannhet.

 

Jeg hadde en gang på siste året av videregående en avsluttende historieprøve (kun denne prøven som telte på vitnemålet). Jeg hadde ikke åpnet boka før og hadde ikke fulgt noe særlig med i timene og hadde heller ikke møtt opp i så mange av timene. Dagen før prøven åpnet jeg boka for første gang ca kl 21.00 på kvelden etter en lang dag på skolen, ol. Så leste jeg gjennom hele natta spiste frokost på morgenen og gikk og tok prøven også gikk hjem og la meg til å sove. Etter et punkt midt på natten slutter man å være trøtt igjen og jeg var ikke noe særlig trøtt når jeg tok prøven.

Den prøven endte med karakter 6. Og jeg har aldri vært noe god på historie eller noe pugge fag...

 

Eneste grunnen til at jeg husket alt var at det var ferskt i minnet. Og noen få dager senere hadde jeg garantert gjort det mye dårligere. Dette er riktignok eneste gangen jeg har forsøkt noe slikt, men det funket jo bra på et pugge fag ihvertfall.

 

 

På et ikke-pugge fag ville nok dette gått vesentlig dårligere dog.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør heller ikke forstyrre søvnrytmen , altså forskyve punktet man legger seg og står opp .

selv om man sover like lange så kan en slik forskyvning skape problemer

 

 

Men skriver man 2013/01/08 00:41:47 burde det ikke være noen tvil om hvilken måned eller dag det er snakk om.

 

 

Å du mener 1 august eller 8 januar 2013 ?

( det skal ikke være lett )

 

for ordens skyld så tror jeg nok at du mener 1 august ( det virker mest naturlig ) men siden det som betyr minst kommer først så kan man lett tro at man begynner med det av mist betydning og ender med det som betyr mest

Da blir det 8 januar.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

For noen år siden fikk jeg en gammel radio/kassettspiller/platespiller fra min bestemor.

Tror den var fra søttitallet.

 

Jeg hørte en del på FM, men det fantes en del interessant på andre frekvenser også.

Jeg husker ikke hvilke frekvenser det var, eller om det var langbølge eller mellombølge.

 

Jeg husker spesiellt en kanal som bare så ut til å sende morsekode hele tiden.

Jeg er ikke ekspert på morsekode, men jeg googlet morsealfabetet, og tolket signalet som "V A R" sendt gjentatte ganger uten stopp.

 

Jeg kom til å tenke på det etter å ha sett en dokumentar om gammelt radioutstyr.

Jeg har egentlig alltid lurt på hva slags signal radioen min plukket opp den gangen. Tipper det er ca. 7 år siden.

 

Håper noen kan fortelle meg hva dette var for noe.

Radioen ble kastet for lenge siden, men jeg kan si såpass at den var en HITACHI, og antennen var innendørs, laget av flatkabel i T-fasong. Kjøpt på Clas Ohlson.

 

Hva slags radiokanal sender morsekode hele tiden? Bare den samme sekvensen av prikker og streker hele tiden.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis jeg kjører i en lovlig forsvarlig hastighet på en veldig tåkete vei, og må kjøre av veien for å unngå å treffe en person som går midt i veien, uten refleks. Kan da fotgjengeren stå ansvarlig for skadene på bilen, eller er sjåføren av bilen alltid skyldig?

 

Ikke at dette har skjedd selv. Det er bare noe jeg tenkte på når jeg kjørte i tåka idag.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Hei, kom til å spørre meg selv om hastigheten av elektrisitet. På wikipedia står det følgende (håper dere snakker godt engelsk):

 

The word "electricity" refers generally to the movement of electrons (or other charge carriers) through a conductor in the presence of potential and an electric field. The "speed" of this flow has multiple meanings. In everyday electronics, the signals or energy travel quickly, as electromagnetic waves, while the electrons themselves move slowly.

 

http://en.wikipedia...._of_electricity

 

Nå, jeg sliter litt med å forstå denne formuleringen. "Signalene eller energien forflytter seg raskt som elektromagnetiske bølger, mens selve elektronene beveger seg sakte"

 

Kan noen forklare forholdene mellom Lys, elektromagnetiske bølger, og den elektrisiteten som beveger seg i strømuttaket mitt her hjemme. Og "selve elektronene som beveger seg sakte"

 

Veldig forvirrende for meg å skjønne. Helt amatør på dette men vil gjerne vite mer. :)

 

Ahh... seff. Glemte å nevne (grunnen til at jeg laget posten, duh) at jeg vil vite hastigheten på elektrisiteten som beveger seg i strømkabler. :)

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Kan man ha spare pærer påslått 24/7?

Har et par som gir 1220 lumen (står ikke noe om watt eller noe slik) som blir ganske varme.

 

Jeg har lest en test hvor de sto på kontinuerlig i over 5000 timer, så jeg tror ikke det skal være et problem, så lenge de ikke er i kontakt med noe brennbart.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Jeg har selv anklaget en fotgjenger for å være delaktig i en bilulykke. Politiet tok ikke hensyn til dette overhodet, og mente jeg var uaktsom.

 

Dette var en svartkledd, refleksløs mann som kom ut av en tunnell tidlig en morgen sent i oktober. Jeg så han ikke før han omtrent streifet speilet mitt, og når oppmerksomheten min flyttet over på ham, rakk jeg ikke reagere på at bilen foran stoppet helt opp. Jeg kjørte i ca. 65-70 i 80-sonen, men rakk å bremse nok til at det ikke ble personskader når jeg smalt inn i bilen foran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...