Simen1 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Personlig syns jeg yyyy-mm-dd hadde vært en fin løsning da det er uhyre lett og sortere etter dato. Helt enig. Akkurat som med andre tall så bør man skrive tallene fra størst til minst, fra venste mot høyre Hundretusner - titusner - tusner - hundrer - tiere - enere - desimaler År - måneder - dager - timer - minutter - sekunder - desimaler 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Den europeiske pyramiden er tegnet feil vei. Spissen skal peke ned. Leseretning skal være fra mest til minst signifikant, akkurat som jeg skriver over her. Altså år-måned-dag-time-minutt-sekund. Skalaen kan forlenges i begge ender uten å måtte lese bakvent. En million og 100 år, 6 måneder, 14 dager, 6 timer, 15 minutter og 23,1145 sekunder. Så prøver du din metode: 14 dager, 6 måneder, en million og 100 år, 6 timer, 15 minutter og 23,1145 sekunder. Det europeiske systemet er like logisk feil som å si tohundreogåttogførti i stedet for tohundreogførtiåtte. For ordens skyld, det amerikanske er ennå mer på bærtur. Riktig bør være: 2013 januar 7, kl 21:46:30,5 Endret 7. januar 2013 av Simen1 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Fra mest til minst signifikant i den altoverveiende majoriteten av tilfeller som man møter på i praksis er 7. januar 2012, 19:45:30,5. Forutsatt at "signifikant" betyr "det den typiske leser er mest interessert i å vite". 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Jeg tenkte mer i baner av matematisk mest betydende, i tråd med slik tall skrives ellers i samfunnet. Å ha to ulike metoder for vekting av signifikans blir litt som "sammenhengen" i imperiske mål. Jeg bruker forresten konsekvent den europeiske skrivemåten, da det er en godt innarbeidet uvane, men prøver å se problematikken litt "utenfra". Endret 7. januar 2013 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Tja .. hvis jeg lurer på hvilken dato det er i dag, er jeg som regel klar over året og måneden, det er bare dagen som mangler. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg stiller alltid inn datamaskinene mine til å notere datoer etter ISO-standarden. Største enhet først og minste sist. 1 Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Riktig bør være: 2012 januar 7, kl 19:45:30,5 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Sett at du har en skål full av frukt. Det er epler, appelsiner, pærer, og mest av alt mandariner. Alle mandarinene er kjøpt samtidig. Frukt skålen står på en kjøkkenbenk nær et åpent vindu over lengre tid. Hvorfor skam-mygler kun en mandarin, mens resten av frukten er intakt? Jeg tok en kniv og kuttet den skam-myglet mandarinen, og det kom et grønt støv av soppen. Hva er dette grønne støvet for noe? Sporer? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Gjetning: Muggsoppen klarer ikke lett å trenge gjennom skrellet i en intakt mandarin. Men hvis den har en skade, som et åpent sår, kan det bli infisert. Den mugne mandarinen hadde skadet skall, men de andre var hele. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ingen dum gjetning. Jeg kan se at de andre mandarinene er intakte uten skade på skallet. Men jeg kan ikke bekrefte av den mandarinen som er skam-myglet hadde en betydelig skade på skallet ettersom tilstanden er alvorlig og at selve strukturen har på en måte implodert. Jeg har også observert at muggsoppen dekker 90% av overflaten. Men jeg lurer litt på hva det grønne støvet er fornoe, det er et svært finkornet støv. Det ble en slags "tåke" når du blåser lett på støvet. Jeg antar at all frukten i skålen er kontaminert pga dette støvet. Også verdt å nevne at det er rester av muggsopp på to av nabo mandarinene, men soppen har ikke angrepet mandarinene. De er bare blitt "til grist". Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Tja .. hvis jeg lurer på hvilken dato det er i dag, er jeg som regel klar over året og måneden, det er bare dagen som mangler. Tja, hvis du sitter i en forelesning og skal til en legetime snart og sjekker klokken på grunn av det, er du også mest sannsynlig klar over hvilken time dere er i. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg tok en kniv og kuttet den skam-myglet mandarinen, og det kom et grønt støv av soppen. Hva er dette grønne støvet for noe? Sporer? Korrekt. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Tenk over hvorfor det virker mest natur lig å si mandag 7 januar 2013 kl: 23:45 : 7/1 23:45 i stedet for januar 7 23:45 : 1/7 23:45 Hvis man ikke er klar over skrivemåten så vil man lure på om det 7 januar eller 1 juli Enda verre hvis man tar det for gitt at skrivemåten er den europeiske måten å skrive det på men det er skrevet på den amerikanske måten: Da blir det helt feil Lenke til kommentar
Lami Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 I april-mars er det et år siden jeg gjorde litt plastikk kirurgi på ryggen. Har nettopp oppdaget noe slags blemmer/klumper av hud rundt såret. Hva kommer dette av? Der stingene var kanskje? Men hvorfor er det blitt slike klumper?! Og synes såret mitt fortsatt ser rødt ut selv etter 1 år, hva skjer? Hvorfor gror det aldri? Vet det tar tid, men så lang tid? Se bilde i spoiler: Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Dette er nok ikke tråden for det spørsmålet. Det burde du spørre under Helse. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 I april-mars er det et år siden jeg gjorde litt plastikk kirurgi på ryggen. Har nettopp oppdaget noe slags blemmer/klumper av hud rundt såret. Hva kommer dette av? Der stingene var kanskje? Men hvorfor er det blitt slike klumper?! Og synes såret mitt fortsatt ser rødt ut selv etter 1 år, hva skjer? Hvorfor gror det aldri? Vet det tar tid, men så lang tid? Se bilde i spoiler: Har et arr fra hoftebenet opp til rett under armhulen selv. På meg så er de små "ruglene" der stingene satt og huden rakk å "herde" ettersom stingene mine satt i en stund. Midt på arret fikk jeg hudfarge etter rundt 6 måneder, men lenger opp og lenger ned tok det opptil 18mnd før fargen var normal. Legen forklarte dette med friksjon fra klær, at huden strakk seg mer der og svette. Så dette kan være helt normalt. Men ettersom jeg har vært i samme situasjon anbefaler jeg deg å ta en kjapp tur til legen for å høre det fra han/henne, det hjelper alltid best :-) Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Tenk over hvorfor det virker mest natur lig å si mandag 7 januar 2013 kl: 23:45 : 7/1 23:45 i stedet for januar 7 23:45 : 1/7 23:45 Hvis man ikke er klar over skrivemåten så vil man lure på om det 7 januar eller 1 juli Enda verre hvis man tar det for gitt at skrivemåten er den europeiske måten å skrive det på men det er skrevet på den amerikanske måten: Da blir det helt feil Men skriver man 2013/01/08 00:41:47 burde det ikke være noen tvil om hvilken måned eller dag det er snakk om. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Hva er best for helsen og søvnen når man skal lese (til eksamen, prøve etc.): Å sove en time tidligere og stå opp en time tidligere for å lese? eller Å sove en time senere fordi man leser, og stå opp til vanlig tid? F.eks.: Legge seg kl 2300 og stå opp 0600. eller Legge seg kl 0000 og stå opp 0700. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Ingen av delene, tror jeg. Les heller i god tid før prøven. Ikke stress dagen før. Lykke til med prøven i morgen. Endret 8. januar 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå