Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt poeng. Ikke misforstå meg, jeg mener den måten vi skriver på, er den beste.

Hadde jeg vært amerikaner, hadde jeg ment det motsatte.

Men der er mest logisk å ha den største og viktigste enheten først, som i dette tilfellet er år, så måned, så dag, så timer, så minutter, og til sist sekunder.

Det er den klart mest brukbare måten å ha datoer nedskrevet.

 

Til dagligtale er den norske måten mest praktisk, dag måned år, de aller fleste vet både år og måned, og spør etter dagen.

Lenke til kommentar

blir elektronene(?) som beveger seg i strømkabler på virket av tyngdekraften, regner med de blir påvirket i liten grad men stemmer dette?

blir data som i en pc også påvirket av tyngdekraften?

Ja og nei.

De er under konstant påvirkning av tyngdekraften, men bevegelser av data gjennom kabelen påvirkes ikke av gravitasjonen.

 

Se på det som et tynt rør med klinkekuler, og så dytter du inn en klinkekule i enden, og da kommer en annen ut i enden. Slik går data gjennom kablene, det er altså ikke enkeltelektroner som går hele veien gjennom og påvirkes av gravitasjonskraften i den lange oppoverbakken.

Det vil heller ikke være vanskelig å dytte et elektron inn uansett hvor lang og høyt opp kabelen går, da elektronene belaster sin vekt inn mot protonet, og ikke rett ned

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De Trygve skriver i pst #65504 er at forfatteren mener at tiden senkes i hastighet og ettervert går mot uendelig , men likevel konkluderer med at tiden har stoppet opp.

 

Å konkludere med at uendelig tid er det samme som at tiden har stoppet opp må da være feil ?

Jeg skrev at, sett fra et observasjonspunkt borte fra det svarte hullet, strekkes tidsintervallene i romskipet som nærmer seg det svarte hullet. Jo nærmere romskipet kommer eventhorisonten, jo lenger strekkes tidsintervallene. Grenseverdien for dette er at et vilkårlig kort tidintervall strekkes ut til uendelig, så formuleringen at tiden stopper er helt grei. Men som jeg også skrev tidligere er det viktig å være oppmerksomhet på at konklusjonen er relativt til hvor observatøren befinner seg. Så selv om den som observerer romskipet utenfra ser at tiden i romskipet stopper, vil ikke en observatør i romskipet se det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev at, sett fra et observasjonspunkt borte fra det svarte hullet, strekkes tidsintervallene i romskipet som nærmer seg det svarte hullet. Jo nærmere romskipet kommer eventhorisonten, jo lenger strekkes tidsintervallene. Grenseverdien for dette er at et vilkårlig kort tidintervall strekkes ut til uendelig, så formuleringen at tiden stopper er helt grei. Men som jeg også skrev tidligere er det viktig å være oppmerksomhet på at konklusjonen er relativt til hvor observatøren befinner seg. Så selv om den som observerer romskipet utenfra ser at tiden i romskipet stopper, vil ikke en observatør i romskipet se det samme.

 

joda , men det er jo ikke noe annet en at man bare har bestemt at tiden har stoppe i de svarte hullet , uten å vite hva som virkelig skjer

jeg synes dett er en alt for lettvint og enkel konklusjon

Lenke til kommentar

Det legger seg tett oppå flammene og stenger tilgangen til oksygen, noe som kveler flammene. Det er ihvertfall hvordan jeg har forstått det.

 

Takk, fant forsåvidt dette etter litt googling:

 

"ABC og BC pulver har i stor grad en kvelende effekt på brannen, brannen benytter store mengder av sin varme energi til å spalte pulveret, det spaltede pulveret går så over i dampform som fortrenger oksygen tilførselen."

 

Skulle ønske det fantes en animasjon eller noe lignende :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, fant forsåvidt dette etter litt googling:

 

"ABC og BC pulver har i stor grad en kvelende effekt på brannen, brannen benytter store mengder av sin varme energi til å spalte pulveret, det spaltede pulveret går så over i dampform som fortrenger oksygen tilførselen."

 

Skulle ønske det fantes en animasjon eller noe lignende :p

CO2-apperater vil også senke temperaturen fra brannstedet, og dermed effektivt slukke brannen ved å fjerne to av de tre nødvendige sidene i branntrekanten (varme og oksygen)

Endret av Nakmus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor forsvinner ikke vannet ned i toalettet før man faktisk trekker ned?

 

Man kan fylle hele toalettet opp til randen med vann uten at det forsvinner før man trekker ned, hvorfor?

 

Vet ikke hvilket toalett du har, men det kan man ikke med mitt. Trenger ikke helle med mye styrke før vannet forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...