Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

(-trygve er nok rett person til å svare på dette, i alle fall mer detaljert)

 

Det er bevist/målt at tiden blir påvirket av gravitasjon. GPS (og tilsvarende) må ta høyde for dette (svakere gravitasjon) slik at posisjonen ikke blir unøyaktig. Edit: Hastighet er også en faktor.

 

Wikipedia har litt om det her:

http://en.wikipedia....i/Time_dilation

http://en.wikipedia....l_time_dilation

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sagt at tiden står stille på grunn av gravitasjonskreftene.

Det er en merkelig måte å si det på da tiden egentlig ikke står stille selv om man har evig tid

Begrepet tid er jo også mere eller mindre oppfunne av menneskene selv

hvorfor sier man at tiden stoppes når det i realiteten ikke er det som skjer ?

Relativitet er et stikkord her. I følge relativitetsteorien oppfattelsen av tid avhengig av observatøren. Tenk deg et romskip som er på vei mot et svart hull. Hvert sekund sender den ut et kort lyssignal. En observatør langt fra det svarte hullet følger med på disse lyssignalene. Det relativitetsteorien forteller oss1 er at så lenge romskipet er langt fra det svarte hullet ser observatøren et lysglimt per sekund, men ettersom romskipet kommer nærmer og nærmere det svarte hullet begynner avstanden mellom lysglimtene å øke stadig mer. Siden romskipet sender ut et lysglimt per sekund konkluderer observatøren at tiden der romskipet er må gå saktere siden hvert sekund tar så lang tid. Når romskipet nærmer seg eventhorisonten til det svarte hullet går tiden mellom to lysglimt mot uendelig. Observatøren langt fra hullet konkluderer dermed med at tiden der har stoppet. Romskipet merker derimot ikke noe spesielt med sin egen tid.

 

1Det finnes også observasjonelt bevis for denne effekten, men selvfølgelig ikke med et romskip slik som jeg beskriver i analogien min. Det som faktisk observeres er at bølgelengden til lys strekkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Relativitet er et stikkord her. I følge relativitetsteorien oppfattelsen av tid avhengig av observatøren. Tenk deg et romskip som er på vei mot et svart hull. Hvert sekund sender den ut et kort lyssignal. En observatør langt fra det svarte hullet følger med på disse lyssignalene. Det relativitetsteorien forteller oss1 er at så lenge romskipet er langt fra det svarte hullet ser observatøren et lysglimt per sekund, men ettersom romskipet kommer nærmer og nærmere det svarte hullet begynner avstanden mellom lysglimtene å øke stadig mer. Siden romskipet sender ut et lysglimt per sekund konkluderer observatøren at tiden der romskipet er må gå saktere siden hvert sekund tar så lang tid. Når romskipet nærmer seg eventhorisonten til det svarte hullet går tiden mellom to lysglimt mot uendelig. Observatøren langt fra hullet konkluderer dermed med at tiden der har stoppet. Romskipet merker derimot ikke noe spesielt med sin egen tid.

 

1Det finnes også observasjonelt bevis for denne effekten, men selvfølgelig ikke med et romskip slik som jeg beskriver i analogien min. Det som faktisk observeres er at bølgelengden til lys strekkes.

 

Nå vell , en lit merkelig måte å definer tiden på

med tanke på at sorte hull vrenger på det meste så betyr det jo ikke at tiden topper opp selv om "signalet" uteblir .

Min tanke her er at så lenge man kan observere sorte hull så er tiden definitivt til stedet

Lenke til kommentar

Hvis du leser det jeg skriver så er det ikke slik at signalet bare opphører når romskipet kommer frem til det svarte hullet. Strekkingen av tiden begynner lenge før det. Måles tiden nøyaktignok kan strekkingen av tiden måles i langt mindre ekstreme omgivelser enn svarte hull. GPS-eksempelet som det ble vist til tidligere er et eksempel på dette.

 

Forøvrig så observerer vi strengt tatt ikke det svarte hullet i seg selv, kun effekten det har på omgivelsene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, men dette er et fenomen som merkes i et relativt gammelt hus på Kongsberg (i dette tilfellet, altså lite sjøluft), men jeg tror det er et fenomen som på folkemunne kalles at "kulda slår inn". Jeg har søkt litt etter fenomenet, men ikke funnet svar som jeg stoler på enda.

 

Kulda slår inn er et helt reelt fenomen. Når det blir mildere skjer det også et trykkfall. Noe av lufta forlater dermed huset (sammen med noe energi) og lavere trykk betyr lavere temperatur. Færre molekyler med samme gjennomsnittlige kinetiske energi betyr følbart lavere T inni huset.

 

Men selvfølgelig siden man har oppvarmingssystemer tar disse raskt igjen denne "kulda slår inn" effekten. Men det kan ta litt tid, avhengig av hvor stort trykkfallet var, hvor kalde veggene var og om det eventuelt også ligger kondens, snø, is eller fuktighet på veggene noe som vil stjele mye varme til smelting og fordamping. Mye nedkjøling får også hus merkelig nok i de milde periodene om våren, fordi snøen på taket da smelter.

 

"Kulda slår inn" er et fenomen som gjør at moderne klimastyring i store offentlige bygg ofte strever. Rett og slett fordi klimastyring i (de fleste?) ikke tar hensyn til tendenser i utviklingen av lufttrykket, kun styrer med termostater, ventiler, pumper feks med økt varmtvannsirkulasjon osv i forhold til temperatursensorer inne og ute.

 

Den har også en motsatt effekt når det blir kaldere ute merker man ofte ikke det i samme grad fordi trykkøkningen gjør at varm luft presses sammen inne og gjør det merkbart varmere inne. Ytterveggene blir selvfølgelig kaldere etterhvert og varmebehovet øker igjen.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hvis du leser det jeg skriver så er det ikke slik at signalet bare opphører når romskipet kommer frem til det svarte hullet. Strekkingen av tiden begynner lenge før det. Måles tiden nøyaktignok kan strekkingen av tiden måles i langt mindre ekstreme omgivelser enn svarte hull. GPS-eksempelet som det ble vist til tidligere er et eksempel på dette.

 

Forøvrig så observerer vi strengt tatt ikke det svarte hullet i seg selv, kun effekten det har på omgivelsene sine.

 

 

spørmålet var etter lit omformulering hvordan kan man mene at tyngdekraft endre på noe som ikke er fysisk relatert på andre måter en at tiden bare går .

Da mener jeg at tiden hele tiden går. hvis tiden stopper opp så vil jo alt stoppe.

Ergo så kan man heller ikke observere effektene av et sort hull

 

Uansett så høres det ikke helt riktig å si at tiden opphører selv om alt stopper opp inne i et sort hull

strengt tatt så vet man jo ikke om det er det som skjert, selv om den målte tiden endres

 

Tiden er noe man ikke kan stoppe , bare effekten av den i enkelt tilfeller

Lenke til kommentar

Men de rangerer etter størrelse på tallene.

12 er maks i måneder, 31 er maks i dager og år er uendelig.

@ eksboks

man skriver timer - minutter - sekunder - osv

ville det ikke vært sært å skrive timer - sekunder - minutter ?

Minutter og sekunder er jo det samme, fordi vi har 60 minutter og 60 sekunder, mens timer har maks 24/12 timer og er mindre enn 60 uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men de rangerer etter størrelse på tallene.

12 er maks i måneder, 31 er maks i dager og år er uendelig.

Antallet dager i en mnd og mnd i et år er jo bare en definisjonsting, så det er uvesentlig å fokusere på. Varigheten av størrelsene er det som betyr noe:

 

Dag: 24t

Mnd: 744t

År: 8760t

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

spørmålet var etter lit omformulering hvordan kan man mene at tyngdekraft endre på noe som ikke er fysisk relatert på andre måter en at tiden bare går .

Da mener jeg at tiden hele tiden går. hvis tiden stopper opp så vil jo alt stoppe.

Ergo så kan man heller ikke observere effektene av et sort hull

 

Uansett så høres det ikke helt riktig å si at tiden opphører selv om alt stopper opp inne i et sort hull

strengt tatt så vet man jo ikke om det er det som skjert, selv om den målte tiden endres

 

Tiden er noe man ikke kan stoppe , bare effekten av den i enkelt tilfeller

Tiden stopper jo ikke. Trygve forklarte det utmerket i sitt innlegg, foreslår du leser det en gang til - det er veldig enkelt og greit forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...