Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Slik som bremsene er laget i den videoen må energien gå over til varme. Men i tog er bremsene laget som en elektromotor i revers - altså en generator. En god del av bremseenergien blir altså omformet til elektrisk strøm som fores tilbake til strømnettet. Hybridbiler bruker det samme prinsippet, og dette er viktigste grunnen til at de har lavere drivstoff-forbruk en en bil med ren bensin/diesel-drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regenerative bremser øker vist kjørelengden på Volvos hybridbusser med rundt 5% i gjennomsnitt i følge omtaler jeg har lest tidligere. Ved landeveiskjøring regner jeg med det er vesentlig lavere og ved bykjøring vesentlig høyere. For kjøretøy med elmotor (el-hybridbiler og rene elbiler) synes jeg det virker som en god idé siden elmotoren fungerer som generator og dermed ikke legger på noe ekstra vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel? Den viktigste grunnen er vel at de har ett batteri? Elektriske biler har også regenerative bremser, og det virker ikke som de gjør den store forskjellen.

Jeg tror enten du misforsto meg eller jeg misforstår deg. Jeg burde kanskje spesifisert at jeg snakket om hybridbiler av den ikke-oppladbare typen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens rekordforsøk i forbisnakk? :p

 

Trygve mener nok biler med oppladbare batterier som ikke er av plug-in typen. Altså der batteriet lades av regenerativ bremsing, brenselcelle, forbrenningsmotor eller lignende.

 

Greit nok, men synes allikevel poenget mitt står, sier ikke at regenerativ bremsing ikke har noe for seg, men det er vel ikke det som er hovedgrunnen til at bensin/dieselgenerator-baserte design er mer effektive?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så Dredd 3D for noen dager siden. Jeg stusset litt på måten folk ble "torturert" på.

De "torturerer" ofrene ved å la dem inhalere et slags dop som får dem til å bevege seg i sakte film, og deretter kaster de dem utfor et stup på flere tusen meter. Hensikten er å la offeret vente veldig lenge på å dø, men siden dette er et dop som bare offeret opplever, så vil det ikke påvirke "realtime" og hva som egentlig skjer utenfor hjernen.

 

Vil ikke da dette dopet ikke fungere i praksis? Fordi kroppen og hjernen hans vil jo bli knust og dopet vil miste sin effekt og hensikt i det kroppen treffer bakken.

Effekten er jo allerede "ferdig" når kroppen treffer bakken. Tid er en subjektiv opplevelse som kan måles objektivt. Noen ganger går det en evighet mellom hver gang sekundviseren tikker, andre ganger ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Når man parkerer en bil intill en vegg rimer det ikke på rutene som vender mot veggen, hvorfor er det slik?

 

Nøkkelen til svaret er faktisk utstråling mot verdensrommet.

 

De rutene som vender mest mot verdensrommet, spesielt de som ligger veldig på skrå som frontrute og bakrute, rimer og iser det mest på. Rimlaget er tykkere og isen er hardere på frontruta enn på siderutene. Sideruter som vender mot en vegg mottar varmestråling fra veggen, derfor blir det ikke noe særlig kondens og rim på disse. Og står bilen under tak, selv i en åpen carport, så blir detmindre kondens, rim og is på frontruta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...