Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Grovbrød smaker mye mye bedre enn de lysere typene, så jeg skjønner ikke tankegangen. Kanskje det er billigere?

 

Eller så er vi nordmenn feinschmeckere på brød, siden vi spiser det så ofte. Ikke bryr vi oss noe særlig om prisen når vi handler, heller.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var steinaldermennesker langsynt/nærsynt? Eller er det en litt mer moderne begresning? Det måtte jo by på visse problemer dersom du skal ut på jakt med -4 på bege øynene.

Antagelig var ikke nærsynte med på jakt, langsynte satt antagelig ikke å jobbet med små-ting som å sy osv.

De gjorde vel det de passet best til :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke samsyn, noe som innebærer at jeg kun ser med et øye hvis jeg f.eks. ser i en kikkert. Det samme skjer hvis jeg får en figur på hvert øye (f.eks. en sirkel og et kryss), da ser jeg bare en av dem.

Jeg har tydeligvis levd med dette snart 25 år uten å lagt merke til det før jeg var hos optiker nylig.

Hos optikeren oppdaget jeg at hvis synet mitt korrigeres så byttes det om på det øyet som har "prioritet". Dvs. uten briller ser jeg med høyre øye, mens med briller så er det venstre øye som ser.

 

Hvorfor skjer dette?

Lenke til kommentar

Jeg så Dredd 3D for noen dager siden. Jeg stusset litt på måten folk ble "torturert" på.

De "torturerer" ofrene ved å la dem inhalere et slags dop som får dem til å bevege seg i sakte film, og deretter kaster de dem utfor et stup på flere tusen meter. Hensikten er å la offeret vente veldig lenge på å dø, men siden dette er et dop som bare offeret opplever, så vil det ikke påvirke "realtime" og hva som egentlig skjer utenfor hjernen.

 

Vil ikke da dette dopet ikke fungere i praksis? Fordi kroppen og hjernen hans vil jo bli knust og dopet vil miste sin effekt og hensikt i det kroppen treffer bakken.

Endret av Eksboks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Magneter brukes til å bremse noen hastighetsrekord kjøretøy noen tog og noen karusellvogner istedenfor vanlige friksjons-bremser. Dette fordi de ikke slites og ikke blir noe særlig varme slik som friksjons-bremser blir. De virker pga induksjon fra noen kraftige magneter inn i et ledende ikke-magnetisk materiale som kobber eller aluminium. Og dermed bremser de pga virvelstrømmer som oppstår i materialet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Bkbdm66UQis

 

Men spørsmålet er: Hvorfor blir de ikke i nærheten av like varme som friksjons-bremser? Skulle ikke fysikken tilsi at de skulle bli like varme fordi de må stoppe like mye masse fra samme hastighet = bruke opp like mye energi?

 

Eller er det jeg har hørt feil og de blir like varme som friksjons-bremser?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Via analyse av jordskjelvbølger, magnetisme og en hel del kunnskap fra analyse av jordskorpa, meteoritter og mer teoretisk og eksperimentell kunnskap om hvordan ulike materialer oppfører seg ved de temperaturene og trykket som finnes i kjernen.

Jeg vet at det er de teknikkene som er brukt, og jeg kan forstå at det gir grunnlag for å forstå at kjernen er metallisk. Men hvordan finner man ut hvilke metaller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eller er det jeg har hørt feil og de blir like varme som friksjons-bremser?

Godt spørsmål. Intuitivt tror jeg du har rett, for jeg finner ingen annen forklaring. Da mener jeg like varme målt i Joule, ikke i grader C. Temperaturen i grader C kan nok bli forskjellig på grunn av ulik mengde materiale som varmes opp og ulik varmekapasitet. Friksjonsbremser varmer nok hovedsaklig overflaten ved korte oppbremsinger, mens elektromagnetiske bremser vil varme dypere inn i materialet. Ved lengre oppbremsing er det nok hovedsaklig massen til bremseskivene som avgjør temperaturen.

 

-trygve: Jordas kjerne ble for noen år siden "oppgradert" med mer hydrogen grunnet ny forståelse for hvordan hydrogen kan få plass mellom jernatomene. Sammensetningen vil nok justeres flere ganger etter hvert som vi skjønner mer av jordas dannelse osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...