Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også en ulyd i øret i blant, dog ikke helt det samme som du beskriver. Det ene øret kan i blant bestemme seg for å produsere tikkelyder med et nesten perfekt sekunds mellomrom. Høres akkurat ut som en klokke altså.

Vi er nok bare skrudd sammen feil, så det er vel vanskelig å svare på hva det kan være for noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en myte. Mikrobølgeovnen varmer de utterste centimetrene av matens overflate, så langt som strålene klarer å trenge inn.

Microbølgene resonnerer med vannmolekylene, så de varmes opp.

Det er en vanlig misforståelse at mikrobølgeovner baserer seg på et resonansfenomen. Oppvarmingen i en mikrobølgeovn skjer ved at de polare vannmolekylene blir satt i svinginger fordi mikrobølgene setter opp et tidsvarierende elektrisk felt. Frekvensen er ikke valgt slik at energiopptaket er så effektivt som mulig - da ville bare et veldig tynt sjikt ytterst bli oppvarmet direkte. Frekvensen er derimot innstilt slik at energiopptaket er litt mindre effektivt og først etter et par cm inntrengingsdybde er mesteparten av energien absorbert.

Hvordan varmer stekeovnen, da?

Varmeelementer i ovnsveggene varmer opp luften som så varmer opp maten. Oppvarmingen skjer derfor utelukkende utenfra, og varmeledningsevnen i maten er avgjørende for hvordan varmen brer seg innover.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har nettopp feira jula i utlandet. Har også de siste åra vært flere plasser i Europa. Felles for mange land er mangel på grovbrød, ekstremt mye søtet saft, søtet melk, loff og desserterer som er så søt at jeg ikke har greid å spise det ferdig.

Hvorfor er det så lite fokus på sunn(lite sukret-) mat i utlandet?

Lenke til kommentar
Har nettopp feira jula i utlandet. Har også de siste åra vært flere plasser i Europa. Felles for mange land er mangel på grovbrød, ekstremt mye søtet saft, søtet melk, loff og desserterer som er så søt at jeg ikke har greid å spise det ferdig.

Hvorfor er det så lite fokus på sunn(lite sukret-) mat i utlandet?

Forbrukermakt i et fritt marked. Folk i Europa er mer opptatt av hva som er godt og billig enn av hva som er sunt. Kneipp-brødet er faktisk en tysk oppfinnelse, men forbrukerne der har forkastet denne sunne brødtypen for brød med bedre smak, som i de fleste tilfeller betyr et søtere brød.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er det som er svaret, hvorfor er det da sånn at nordmenn er mer opptatt av sunn mat?

Akkuratt brødet er en ting jeg ikke forstår i det hele tatt. Jeg var i England i to uker, og jeg fant ikke godt brød et eneste sted, med unntak av bakerier. I Norge er jeg vant med å kunne kjøpe dagsfersk brød i dagligvarebutikken, men det fantes knapt annet enn flere dager gammelt ferdigpakka oppskjært brød der. Kanskje det har noe med at de nesten ikke bruker brød til noe annet en toast?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...