Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, men finnes det noe bedre?

De brenner ikke akkurat lett, så vidt jeg forstår, er diamanter det stoffet som antennes ved høyest temperatur som vi kjenner til...

Mtp. plassering, vil jeg nesten tro midten(både i høyde og bredde) av Marianergropener det beste stedet på jorden, ser for meg at det ikke er mye som påvirker det der.

 

Sikker på at det er diamanten som brenner , ikke at det er endring som skjer først ?

Den er jo tross alt laget ved hjelp av trykk og varme.

Lenke til kommentar

Everest er nesten ferdig bygget. Det er bare finishen og rommene inni som trengs. Tuneller har vi god erfaring med å bygge. Vi senker allerede hele fjell på Svalbard ved å fjerne et par meter tykt lag kull så det burde være fult mulig å gjøre det samme med everest, bare huske å legge inn grus før fjellet synker.

1. Tåler vekten av grus tyngden av Mount Everest?

Vil grusen enten pulviriseres eller bli såpass komprimert at det verken har dempende effekt eller gir noe økt mobilitet mtp. jordskjelv.

2. Mount everest er en del av en fjellkjede, man må altså adskille enten fjellet fra fjellkjeden, eller ta hele fjellkjeden.Er fjellet stabilt nok til å stå alene?

3. Den massive størrelsen.

 

Massen til Mount Everest er ca 3041409000000000 kg

Arealet til Mount Everest er ca 813624000 m2

Altså, 3738101 kg pr m2 i snitt, hvordan oppfører grus seg under 3738 tom trykk pr m2?

4. Er Mount Everest stabilt nok til at man kan gjøre noe slikt? hvor mange sprekker og slik det er i fjellet kan gjøre det umulig, jeg tipper det vil være ett STORT problem.

 

Fjell på Svalbard er grushauger til sammenligning...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Sikker på at det er diamanten som brenner , ikke at det er endring som skjer først ?

Den er jo tross alt laget ved hjelp av trykk og varme.

Ja.

Du får google det om du er nyskjerrig, jeg har lite lyst på mange side-lange diskusjoner om temaet.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hmm, 374 kg/cm2. Det høres litt mye ut men ikke umulig mye ut for grus. Det trenger ikke mobilitet ved jordskjelv. Bare unngå at sprekker forplanter seg fra grunnen og oppover i fjellet. Men det er godt mulig du har rett og det er urealistisk å sikre det på denne måten. Men fjellet som utgangspunkt for en pyramide med varighet 1 million år tror jeg ikke er så fjernt når man først skal gjøre noe så fjernt som å bygge et byggverk for 1 million års varighet.

Lenke til kommentar

374kg/cm2 er i snitt på hele fjellet, altså fra bunn til topp, antagelig vil man starte langt over bunnen.

Havstanden er forresten regnet som bunnen av ett fjell

Men igjen, man vil antagelig få det nærmere midten uansett.

 

Men, hva med andre fjellene i fjellkjeden som er nærmere?

Disse må seprarers fra Mount Everest på en eller annen måte, ellers vil man få sprekkdannelser fra omkringliggende fjell. Om man ikke gjør det vil det "myke" grus-grunnlaget gjøre at det er mer rom for sprekkdannelser og skader. Men, man kan jo minske de problemene med å ta det såpass høyt oppe at nærliggende fjell ikke blir ett problem, men ser for meg andre problemer da, at kanskje fjelltoppen kan skli av ved jordskjelv...

 

:hmm:

 

Gull blandet med diamanter som armering høres vel greit ut?

Gull fordi det er edelmetall med svært fordelaktige egenskaper, diamant fordi gull i seg selv er svakt, diamant er det sterkeste stoffet vi kjenner til.

 

Men, vet ikke hva spørsmål-stiller hadde i tankene, en plate, ett rom, ett bygg eller en by?

Ting vil jo kreve forskjellige løsninger, gull og diamanter egner seg f.eks ikke til en by, og Mount Everest egner seg ikke til en plate.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

374kg/cm2 er i snitt på hele fjellet, altså fra bunn til topp, antagelig vil man starte langt over bunnen.

Havstanden er forresten regnet som bunnen av ett fjell

Men igjen, man vil antagelig få det nærmere midten uansett.

 

Men, hva med andre fjellkjeder som er nærmere?

Disse må seprarers fra Mount Everest på en eller annen måte, ellers vil man få vertikale sprekkdannelser.Om man ikke gjør det vil det "myke" grus-grunnlaget gjøre at det er mer rom for vertikale sprekkdannelser og skader. Men, man an jo minske de problemene med å ta det såpass høyt oppe at nærliggende fjell ikke blir ett problem, men ser for meg andre problemer da, at kanskje fjelltoppen kan skli av ved jordskjelv...

 

:hmm:

 

Gull blandet med diamanter som armering høres vel greit ut?

Gull fordi det er edelmetall med svært fordelaktige egenskaper, diamant fordi gull i seg selv er svakt, diamant er det sterkeste stoffet vi kjenner til.

 

Men, vet ikke hva spørsmål-stiller hadde i tankene, en plate, ett rom, ett bygg eller en by?

Ting vil jo kreve forskjellige løsninger, gull og diamanter egner seg f.eks ikke til en by, og Mount Everest egner seg ikke til en plate.

 

Er ikke platina et bedre valg enn gull, om man ser bort fra sjeldenheten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan det foregår

 

En sak er nå skrive inn noen søke ord en annen sak er om man har brukt de rette

og så må man velge riktig alternativ som kommer opp

Det er ikke så stor forskjell på kull og diamanter, utenom at diamanter krever mye høyere temperatur for å brenne.

Både kull og diamanter består av det samme(karbon) og oppfører seg relativt likt, bortsett fra at diamanten sitter mye, mye bedre sammen enn kullet og dermed tåler veldig mye mer av alt.

Sånn veldig forenklet :)

 

Edit: dette er det siste jeg skriver om diamanter som brenner :)

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så stor forskjell på kull og diamanter, utenom at diamanter krever mye høyere temperatur for å brenne.

Både kull og diamanter består av det samme(karbon) og oppfører seg relativt likt, bortsett fra at diamanten sitter mye, mye bedre sammen enn kullet og dermed tåler veldig mye mer av alt.

Sånn veldig forenklet :)

 

i isåfall skal det lit temperatur til.

spørmålet var om det var fysisk mulig få til høy nok temperatur på jordoverflaten i forhold til temperaturen da diamantene ble dannet ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

I siste Teknisk Ukeblad (nr 41/12) er det en annonse på side 6 for en helt sinnssyk maskin til en helt sinnssyk pris.

 

Mitt spørsmål er:

Hva er en slik maskin tenkt brukt til og er den verdt prisen?

 

Jeg trodde først prisen hadde en trykkfeil med en null for mye når jeg så prisen på alternative modeller under.

Lenke til kommentar

I siste Teknisk Ukeblad (nr 41/12) er det en annonse på side 6 for en helt sinnssyk maskin til en helt sinnssyk pris.

 

Mitt spørsmål er:

Hva er en slik maskin tenkt brukt til og er den verdt prisen?

 

Jeg trodde først prisen hadde en trykkfeil med en null for mye når jeg så prisen på alternative modeller under.

 

Du må scanne inn annonsen, "en maskin", er jo så vagt det kan bli, det er selvfølgelig helt umulig å svare på spørsmålene dine.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I siste Teknisk Ukeblad (nr 41/12) er det en annonse på side 6 for en helt sinnssyk maskin til en helt sinnssyk pris.

 

Mitt spørsmål er:

Hva er en slik maskin tenkt brukt til og er den verdt prisen?

 

Jeg trodde først prisen hadde en trykkfeil med en null for mye når jeg så prisen på alternative modeller under.

Maskinen utfører oppgaven mye bedre og/eller raskere og er antagelig mer holdbar. Den er verdt prisen for den som trenger en bedre maskin enn bedre de billigere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...